Lapsen ystävä kärttää meitä maksamaan matkansa mukaamme.

• Viestiketjun aloittaja hämmentyneenä..
  • Ensimmäinen viesti
ei kai sentään
On tullut selväksi ettemme ole toimineet järkevästi, mutta kysymys ei nyt ollut siitä. Halusin palautetta siitä, kuinka toimia eli maksaako matka vaiko ei. Kyllä meillä periaatteessa olisi rahaa ko. lapsen matkan rahoittamiseen, mutta käytännössä tuo raha on budjetoitu muualle. Lisäksi minusta ei ole varsinaisesti meidän asia maksaa muiden matkoja...

Tosiaan tuolla lapsi kysyy- periaatteella menty aiemminkin, eikä ongelmia ole ollut pääsi toinen lapsi mukaan reissuun tai ei.
Minusta ei pitäisi maksaa toisen perheen lapsen matkaa. En haluaisi ottaa omalle lapselle sellaista "lahjaa" vastaan. Kyllä meillä pitäisi olla itsellä varaa maksaa, jos lapsemme haluaisimme matkalle pääsevän. Eri asia olisi joku pienempi juttu, vaikka huvipuistoreissu tai hoplop-käynti. Olisin nolo, jos lapseni kärttäisi toisessa perheessä tietämättäni mukaanpääsyä ja toivoisin, että asia kerrottaisiin minulle, että voisin lapsen kanssa asiasta jutella.

v-k
Voisiko asiasta neuvotella lapsen äidin kanssa? Jos he esim. maksaisivat passin ja tietysti käyttörahat itse, ja te kustantaisitte matkan tai osan siitä. Tietysti vain siinä tapauksessa, että tosiaan haluatte tytön mukaan.

nojaa.
Ei meillä ole koskaan pyydetty minkäänlaisia kavereita lapsille matkoille mukaan. Matkalle mennään omalla perheellä, ja varmasti matkakohteesta löytyy seuraa sille 10 vuotiaalle, on niin paljon panostettu lasten/nuortenkerhoihin.

Lapset ei myöskään koskaan sovi aikuisten asioita keskenään. Vastuuntuntoinen aikuinen olisi itse soittanut suoraan mukaan pyydettävän lapsen vanhemmille ja kysellyt mitä mieltä ne on asiasta.

Mikä siinä turkin matkassa voi maksaa nyt useampaa satasta ? sinne löytyy halpoja lentoja ja äkkilähtöjä. Ellette sitten jossain all inclusive hotskussa ole, niissäkin monessa tosin lapset syö ilmaiseksi/ halvemmalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ei kai sentään;29936971:
Kylläpä 10-vuotiata pidetään pikkulapsina.
Vähän sama tuli kieltämättä mieleen. Joo, toki tässä tilanteessa oli selvästi virhe kysyä asiaa lasten kautta, mutta kyllähän nyt itse ajattelen loogisesti, että lapsen pitää ensin itse ylipäätään haluta johonkin ennen kuin siitä viitsii vanhempien kanssa keskustella. Ihminenhän se lapsikin on, jolla on omat mielipiteet. Ja kyllä tuon ikäisen pitäisi ymmärtää, ettei vieraat maksa. Ja ihmettelen sitäkin, että kuinka ihmeelliseksi lapsi tuon Turkin oikein kuvittelee, kun noin kiukkuaa?

Terv. rauhallinen tempperamentti.

Mikä siinä turkin matkassa voi maksaa nyt useampaa satasta ? sinne löytyy halpoja lentoja ja äkkilähtöjä. Ellette sitten jossain all inclusive hotskussa ole, niissäkin monessa tosin lapset syö ilmaiseksi/ halvemmalla.
Kuka muka jättää kesälomareissun äkkilähtöjen varaan, jos mukaan on lähdössä koko perhe? Ja kyllä varmaan jokainen saa päättää ihan oman perheen kesken paljonko matkastaan maksaa eikä tehdä suunnitelmia minkään narisevan norkujan varallisuuden tai varattomuuden mukaan.

"rajaton"
Jos tytön matka maksetaan niin onko hän henkisesti valmis siihen että käyttörahaa on mahdollisesti vähemmän kun perheen omalla tyttärellä?

Ts. jääkö hänelle sellainen oletus että hänelle maksetaan matkalla myös kaikki muu?

nojaa
Kuka muka jättää kesälomareissun äkkilähtöjen varaan, jos mukaan on lähdössä koko perhe? Ja kyllä varmaan jokainen saa päättää ihan oman perheen kesken paljonko matkastaan maksaa eikä tehdä suunnitelmia minkään narisevan norkujan varallisuuden tai varattomuuden mukaan.
Toki jokainen päättää itse mitä matkastaan maksaa. Oma kokemukseni vaan turkinmatkoja kohtaan on se että sinne pääsee yllättävän halvalla. Ei lapsi voi useampaa sataista maksaa, ellei sitten ole jossain superkalliissa hotellissa. Tai ellei ole varattu paljon retkiä ja vesipuistossa käyntejä, mitkä tuovat reilusti lisähintaa

köyhät käyköön Korkeasaaressa
En kyllä maksaisi kaverin matkaa enkä tulisi hinnassa yhtään vastaan. Jos meillä tulisi lapsen kaveri tuollaiselle lomamatkalle mukaan, saisi hänen perheensä maksaa lapsensa matkat, ruuat ja käyttörahat lomakohteessa. *mämitäänhyväntekeväisyyttäharrasta*

no tuota
Vähän sama tuli kieltämättä mieleen. Joo, toki tässä tilanteessa oli selvästi virhe kysyä asiaa lasten kautta, mutta kyllähän nyt itse ajattelen loogisesti, että lapsen pitää ensin itse ylipäätään haluta johonkin ennen kuin siitä viitsii vanhempien kanssa keskustella. Ihminenhän se lapsikin on, jolla on omat mielipiteet. Ja kyllä tuon ikäisen pitäisi ymmärtää, ettei vieraat maksa. Ja ihmettelen sitäkin, että kuinka ihmeelliseksi lapsi tuon Turkin oikein kuvittelee, kun noin kiukkuaa?

Terv. rauhallinen tempperamentti.
No välttämättä ei todellakaan tuon ikäinen ymmärrä. Jos näin olisi , niin lapsillehan voitaisiin avata omat pankkitunnukset ja antaa heidän päättää omasta rahankäytöstään ja kulkemisistaan. Kuinkas moni vanhempi siihen suostuisi?

Mitä hittoa
Siis kysyykö täällä aikuinen ihminen ihan tosissaan että pitäisikö maksaa lapsen kaverin matka????
Näinkö avuttomia vanhemmat nykyään ovat?
Vastaus: NO EI PIDÄ MAKSAA, ei herranjumala TIETENKÄÄN!

Ja missä päin Suomea on näin hemmoteltuja lapsia, että lapsi saa luvan kiukutella vieraiden luona, kun hänelle ei makseta matkaa????Mitä vit...? Kyllä on omituinen ketju. Ja kamalia 10-vuotiaita lapsia, kun käyttäytyvät noin.

no just
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä hittoa;29937139:
Siis kysyykö täällä aikuinen ihminen ihan tosissaan että pitäisikö maksaa lapsen kaverin matka????
Näinkö avuttomia vanhemmat nykyään ovat?
Vastaus: NO EI PIDÄ MAKSAA, ei herranjumala TIETENKÄÄN!

Ja missä päin Suomea on näin hemmoteltuja lapsia, että lapsi saa luvan kiukutella vieraiden luona, kun hänelle ei makseta matkaa????Mitä vit...? Kyllä on omituinen ketju. Ja kamalia 10-vuotiaita lapsia, kun käyttäytyvät noin.
Porvoossa on useitakin.

vieraas
Uskaltaisitteko oikeasti ottaa vieraita lapsia ulkomaan matkoille mukaan? Entä jos lapsi sairastuu, sattuu tapaturma, joutuu sairaalaan tms. Omankin lapsen kanssa tuollaisessa tilanteessa on jo riittävän hankalaa ja tuskaista.

viera.s
Vähän huono se on nyt enää tarjoutua mitään maksamaan, lapsi saisi kiukuttelusta palkkion ja hänen vanhemmistaan se tuntuisi joltain armolahjalta. Minä olisin alunperin voinut tarjoutua maksamaan esim. puolet lapsen matkasta, jos kerran itse toivotaan lapselle seuraa matkalle, niin olisihan vieraan lapsen mukaantulosta silloin meillekin iloa.

Aika kallis Turkin matka, vieläpä kesällä. Silloin sinne yleensä irtoaa ihan aikuisen hinnoillakin matka max 300 eurolla. Mutta teillä on varmaan all inclusive tuomassa lisähintaa. Jännä, jos lapsi sanoo että pelkkä passin maksaminen riittäisi ja muu järjestyisi muulla tavoin. Eihän passi maksa kuin 48 €! Silloin tulisi kyllä mieleen maksaa se passi, mutta epäilen kyllä, ettei oikeasti vaan siitä ole kiinni.

No soittaisin joka tapauksessa lapsen vanhemmille ja pahoittelisin samalla, että lasten annettiin keskenään tästä ensin keskustella. Jos siinä keskustelussa tuntuisi sopivalta ehdottaa, että voidaan lapsen matkakuluihin osallistua, niin sitten varmaan niin tekisin.

nohh
En todellakaan maksaisi lapsen matkaa. Sehän oppisi että aina kun olisi tarpeeksi vittumainen, saisi just sitä mitä haluaisi.

Ja ei ole mun mielestä väärin, että lapset keskusteli ensin asiasta keskenään. Kyllä 10v täytyy tajuta että ehdotus/idea on ehdotus/idea, eikä sopimus/lupaus ja aina konsultoidaan ensin vanhempia. Tosi ällöttävä kakara jos ei tollaista asiaa ymmärrä. Harmituksen ymmärrän ja sen että lasta keljuttaa, jos ehti innostuakin, mutta olisi varmasti korkea aika oppia että kaikkeen ei ole aina varaa ja aina ei saa kaikkea mitä haluaa.

Mä en edes ottais mukaan vierasta lasta, en ainakaan Turkkiin. Mä oon siellä sairastanu elämäni pahimman turistiripulin, lääkäri oli vakiovieras hotelissa, tuttu joutu omalla reissulla olee sairaalassa koko loman ja sama homma jatku, kun pääs suomeen (hygienia taso ei ole mikään kehuttava).
En ottais vastuulleni toisen lapsen kommelluksia/tapaturmia ja sairasteluja. Enkä misään nimessä maksaisi muiden matkoja.

vierass
On tullut selväksi ettemme ole toimineet järkevästi, mutta kysymys ei nyt ollut siitä. Halusin palautetta siitä, kuinka toimia eli maksaako matka vaiko ei. Kyllä meillä periaatteessa olisi rahaa ko. lapsen matkan rahoittamiseen, mutta käytännössä tuo raha on budjetoitu muualle. Lisäksi minusta ei ole varsinaisesti meidän asia maksaa muiden matkoja...

Tosiaan tuolla lapsi kysyy- periaatteella menty aiemminkin, eikä ongelmia ole ollut pääsi toinen lapsi mukaan reissuun tai ei.
LApsen vanhemmat ovat jo päättäneet, ettei lapsi lähde mukaanne. Älä siis puutu perheen asioihin ja ryhdy tekemään omia päätöksiäsi lapsen suhteen. Näin on nyt ja toisen kerran jotakin muuta. Hyväksy tilanne, koska lapsenkin täyty hyväksyä. Sinun epävarmuutesi saa lapsen käyttämään sinua ja tunteitasi hyväksi, joten ole aikuinen ja auktoriteetti.

viera.s
Me ollaan kyllä perheenä tehty kaikki matkamme äkkilähtöinä. Niissäkin on jopa liikaa valinnanvaraa! Viimeksi oltiin upeassa 5 tähden hotellissa puolihoidolla. Normihinnalla ei olisi varmaan raskittu sitä ottaakaan.

Kesällä en kyllä menisi Turkkiin mistään hinnasta, silloin reissataan kotimaassa ja lähimaissa, en tykkää liiasta kuumuudesta.

ap.
Ilmaisinkohan itseni vähän vaillinaisesti... Tietenkin tiedän itse, mitä aion tehdä lapsen kaverin matkan suhteen (=emme maksa sitä) mutta kyselin lähinnä tarvetta matkan maksamiselle, koska ketjun ensimmäisistä viesteistä jotenkin sain kuvan, että koska ollaan menetelty näin hölmösti, niin pitäisi maksaa.

Ja ennen kaikkea sitten niitä neuvoja, kuinka tätä asiaa käsitellä. No, lapsen äitiin otin tuossa yhteyttä ja kerroin, mitä tyttö meillä käydessään juttelee. On kuulemma kysellyt kotonaankin, että voisko vanhemmat kysyä meitä kustantamaan matkaa. Tytön äidille ei ole tullut mieleenkään, että tyttö puhuisi asiasta meillä... Äiti lupasi keskustella tyttönsä kanssa.

Ja sitä en osaa sanoa, kuinka ihmeellisenä paikkana tämä tyttö Turkkia pitää, mutta ilmeisesti ei ole koskaan käynyt Suomen ulkopuolella, joten sikäli ymmärrän tuon harmin ja pettymyksen. Tytön äidin kanssa oli puhetta, että kun me lähdetään pienelle laivareissulle loppukesästä, niin tyttö voisi tulla mukaan. Matkasta ei tuolloin aiheudu kustannuksia yhden henkilön lisästä, joten riittää kun on mukana. Käyttörahat tietysti tulee kotoa.

Yhteistyössä