lapsen yöunet ja syötöt

• Viestiketjun aloittaja Marva
  • Ensimmäinen viesti
Marva
eli lapsi on nyt kohta 1,3v ja syö edelleen maitoa öisin..tai siis juo.myös enne nukkumaanmenoa pullon..ja sitten herää kolmen tunnin päästä syömään uudelleen ja taas kolmen tunnin päästä.tai sitten on jatkuvasti pitänyt antaa pulloa kun muu ei kelpaa.ei vesi ei tutti-- :( kaikkea on kokeiltu ja syö myös päivällä välillä huonosti välillä hyvin..mutta e sekään vaikuta asiaan..noh ehkä mä vielä joskus saan nukkua kunnon yöunet. =) mutta sitä odotellessa.kertokaa kokemuksia samasta..Kitos :flower:

No älä anna maitoa yöllä..lapsesi pyytää varmasti maitoa niin kauan kuin sitä annat hänelle.tuon ikäisellä ei ole enää tarvetta sen puolesta mitään öisin saada että nälkä olisi.se on vain opittu tapa..muutama yö voi olla levoton,mutta kyllä lapsesi pian tottuu siihen ettei saa yöllä maitoa..lisäksi maito on öisin hailtallista jo tuon ikäisen hampaille kun tulee useasti happohyökkäys.annat vaan illalla pullon ja et sit enää yöllä.me jätettiin 1 vuotiaana iltavellikin pois ja heitettiin vaan yhtenä iltana kaikki tuttipullot pois.eipä ollut enää mistä antaa...muutaman yön neiti kiukutteli mutta oppi sitten että yöt nukutaan ja päivällä syödään :wave:

Miskan äiskä
Olen samaa mieltä asiasta kuin edellinen, opittu tapa tuo maitopullo ja siitä pääsee kyllä eroon. Meillä meni muutama yö ja poika oppi siihen, että maitoa ei yöllä tarjoilla. Kannattaa kokeilla ja pienestä itkusta ei kannata pelästyä, ei lapsi itkuun kuole tai muutenkaan siitä pilalle mene jos joutuu vähän itkemään. Pullosta taitaa myös olla helpompi vierottaa kuin tissistä. Kovana siinäkin kyllä saa olla, mutta kun oot päättäny että nyt loppu, niin pysy päätöksessäsi. Tsemppiä unikouluun ja parempia unia koko perheelle! :hug:

Peesaan edellisiä, eli meillä ainakin nukkumienn parani, kun yösyötöt jäivät pois -tiedän, se ei ole helppo päätös, mutta näin jälkikäteen voin sanoa, että toivottavasti toisen lapsen kohdalla meillä on rohkeutta lopettaa yösyötöt aikaisemmin.

Meillä esikoinen sai rintaa yöllä ekan elinvuotensa, joten en ollut nukkunut yhtäkään kokonaista yötä siihen asti. Rinnasta siirryttiin vesipulloon, jonka antaminen lopetettiin muistaakseni 1½-vuoden iässä. Sen jälkeen tyty alkoi nukkua öitä heräämättä tai heräten kerran- olisi siis pitänyt luopua yöjuomisista heti yksivuotiaana. Tsemppiä!!

Marva
joo.kiitos vastauksista :flower: mites sitten kuinka kauan joutuu lasta huudattamaan..??että meillä ainakin tulee olemaan uneton yö sitten..miten sitä aamulla jaksaa :'( no,toivottavasti jotain keksitään,en vaan itse sitten jaksa hirveesti aamulla tehä mitään jos yö on mennyt huutaessa :eek: entä se vesi..mitenhän sen kanssa?? :(

Ei huudattamista, sitä ei nykyään hirveästi suositella muutenkaan. Vaihtakaa pullo lohdutteluun, peittelyyn, silittelyyn. Lapsen on tärkeä tietää, että hänen hätäänsä vastataan. Vastaavalla menetelmällä (pehmeä unikoulu) luovuimme saman ikäisenä yösyötöistä kolmen harjoitteluyön jälkeen. Aina kun lapsi itki, peittely, päänsilitys ja huoneesta pois.

Paremman nukkumisen lisäksi yösyötöistä on hyvä päästä eroon, koska ne tekevät hallaa hampaille. Yöllä hampaita huuhtelevaa sylkeä erittyy vähemmän. Suurimmalla osalla (ei tietenkään kaikilla ja erikoistilanteet erikseen) tuon ikäisistä yösyöminen on opittu tapa.

Meillä on täysin sama homma lapsen kanssa!
Poika on nyt puolitoistavuotta ja edelleen haluaisi sen maidon illalla ja yöllä.Nukkumaan mennessä ruvettiin antamaan vettä ja se jo sujuukin, mutta yömaidosta luopuminen ei onnistu!
Poika herää joka yö keskimäärin 2 kertaa ja huutaa niin kauan kun ääntä lähtee tai sais maitoa.(ei olla annettu).
Nyt ollaan reilu viikon ajan valvottu JOKA YÖ 3-7 tuntia kun lapsi vaan huutaa.Silittelyt tms. ei auta, vain se maito tois rauhan.
Viime yönä tein "lipsahduksen" ja annoin todella pienen tilkan maitoa,mutta sitten nukuttiinkin koko loppu yö heräämättä!! :whistle:

Marva
no meillä jatkuu vaan tää syöttö..oishan se kiva valvoa mieluummin päivällä ku yöllä,,ja luulenpa että poika huutaa niin kauan että saa maitoa.Miten sitä jaksaa.?muutenkin oon tosi kiukkunen jos herätetään kesken unien :'( ja varsinkin ku oon just löytäny hyvän asennon \|O

meillä yö syötöt lopetettiin noin 6kk ikäsenä... tarjoilimme vettä pullosta ja tuttia kaks yötä heräsi syömään sitten nukkui kokoyöt.... ja illalla söi tuolloin kunnon aikuisen kokoisen annoksen puuroa

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.12.2005 klo 15:34 Marva kirjoitti:
no meillä jatkuu vaan tää syöttö..oishan se kiva valvoa mieluummin päivällä ku yöllä,,ja luulenpa että poika huutaa niin kauan että saa maitoa.Miten sitä jaksaa.?muutenkin oon tosi kiukkunen jos herätetään kesken unien :'( ja varsinkin ku oon just löytäny hyvän asennon \|O
Tiiän kyllä että on v-mäistä herätä siihen karmivaan huutoon monta kerta yöllä :/ Sama pullosta erottaminen meillä myös menossa. Tytöllä ikää 1v4kk...
Nukahtaa pullon kanssa ysin aikaan (enkä sitä oo pois ottamassa), seuraavan kerran herää kahen ja kolmen välillä. Sillon alkaa kauhee huuto ku pulloo ei saa! Sitä kestää jonku aikaa, loppuu kuitenki aika nopeesti ku jaksaa vaan käydä pistämässä pään tyynyyn ja peiton päälle. Seuraavan kerran herää aamulla =) Ja se on jo hyvin meillä että nukkuu 6 tuntia putkeen! Normaalisti heräili pullolle kans noin 3 tunnin välein.. :/

Jaksamisia teille! :hug:

Marva
kiitos :flower: .Nyt on tosiaan mennyt vähän paremmin.jouluaaton vastaisena yönä menin miehen kanssa nukkumaan olohuoneeseen ja annoin vain yöksi vettä jota ei ensin meinannut ottaa mutta tyrkytin vaan yhä uudestaan ja uudestaa..sitten lopulta otti..meni nukkumaan 10ltä ja heräsi vain yhden kerran juomaan vettä yöllä ja sitten vasta 9ltä annoin maitoa ja nukkui pulo 12Sta!! :kieh: sai itsekkin nukkua..ja nyt ollaan jatkettu etä oon nukkunu olkkarissa ku lapsi herää niin helposti ääniin ja mun ähkiminen ja kääntyily herättää pojan aina mut nyt on nukkunut hyvin ja herää n.1-2kertaa vähäksi aikaa juomaan maitoo/vettä..mutta ei syönyt aattona paljon ja heräsi sitten pari kertaa..ei se oikeestaan syöny koko päivänä mitään..mikä lie ollu..omasta haarukasta kyllä kävi nappaamassa aina kinkkua mutta muu ei kelvannut..noh,onneksi älysin mennä sinne olkkariin nukkumaan
:kieh:
pitäs varmaan muuttaa kolmioon \|O

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.12.2005 klo 15:34 Marva kirjoitti:
meillä poika huuti parhaimmillaan 1,5h putkeen yöllä kun lopetettiin maidon antaminen :eek: Mutta sen kyllä kesti kun ajattelin vain niitä tulevia öitä kuinka saisin nukkua koko yön ja aamulla olisi iloinen ja levännyt poika kanssani touhuissa mukana. Ja niinhän siinä lopulta kävikin =)
Pari iltaa/yötä huusi, sitten pari yötä nukkui hyvin. Yhtenä yönä taas testasi kuinka palvelu pelaa ja sen jälkeen ollaan nukuttu hyvin yöt *tuulettaa*

Kannatan siis jonkinasteista unikoulua.

Yhteistyössä