Lapsen vähäinen puheenkehitys ja 1,5 vuotis neuvola

Mielipiteistä kaipaisin, eli kuinka paljon sinusta 1,5 vuotiaan lapsen täytyisi osata puhua? Ja missä menee se raja että lapsen puhe ei ole kehittynyt normaalisti?
Meillä lapsen sanavarasto on vain kymmenisen sanaa, ja neuvolassa lääkäri alkoi puhua että jos PUHUMATTOMUUS jatkuu, niin 2 vuotis neuvolasta saa sitten lähetteen puheterapeutille :eek:
Mua se todellakin hämmästytti, koska tiedän useita 2 vuotiaita jotka eivät ole sanoneet kun pari sanaa, enkä kyllä tunne yhtään lasta joka olisi puheterapilla käynyt 2 vuotiaana.

:O
Meillä ensi kuussa 1,5-vuotis neuvola; mitäköhän ne siellä sanoo kun meidän poitsu ei sano kuin 2-3 selkää sanaa. Muuten ei puhu ollenkaan muulla kuin sillä "omalla kielellään". Ymmärtää kyllä kaiken mitä sanotaan.

Ei mulla ole tullut mieleenkään että tuosta pitäisi huolestua, huih. :O

Kutistunut
Mä stressasin tota samaa ennen 1,5v neuvolalääkäriä, ja ihan turhaan. Meillä ei sanoja tullut kuin vajaa kymmenen, ja se oli lääkärin mielestä ok. Kun tyttö kuitenkin ymmärtää puhetta hyvin.
Ja lääkäri sanoi,että puheenkehityksessä usein mennään yks askel eteenpäin ja sitten taas kolme taaksepäin =)

ohoh
Ei yleensä puheterapiaan päästä/jouduta vielä 2-vuotiaana. Jos 2,5 vuotiaana ei tule kahden sanan lauseita, pistetään lähete puheterpautille.

1,5 vuotiaan sanavarasto on ihan hyvä, jos siihen kuuluu 10 sanaa. Tärkeintä on että lapsi ymmärtää puhetta.

vieras
Meidän 1v8kk ei osaa kuin matkia muutamaa eläintä ja sanoa leipää. Kaiken se kuitenkin ymmärtää, liiankin hyvin... kyllähän hieman jo mietityttää, että miksi sitä puhetta ei ala ollenkaan tulla, mutta nvl:n mukaan on syytä huolestua vasta, jos 2-vuotias ei edes puhetta ymmärrä.

silence
Meillä sama juttu muuten, mut ei neidillä ollut silloin yhtään sanaa, eikä ole vieläkään 1v 9kk... Ymmärtääkseni puheterapeutti tutkii, ettei ole mitään rakenteellista estettä puheen kehitykselle.. meillä kyllä tulee koot ja ässät, mut ei sanoja..

hp
Ohhoh... Meillä 2 vuotis neuvolassa lapsi ei puhunut kuin yhden selkeän sanan eikä terkka kyllä huolestunu lainkaan. Ite olen enemmänkin ollut huolissani, nyt lapsella kohta ikää 2½ vuotta ja sanoja kolme... Kohta soittelen neuvolaan tästä asiasta.

Ihan hyvä sanavarastohan teidän lapsella on. Eikös se ole tärkeämpää vielä tässä vaiheessa että ymmärtää puhetta.

hn
Meillä 1,5 vuotias poika ja hyvin on vähässä sanat. Ymmärtää kyllä tosi hyvin puhetta... Eikä neuvolassa sanottu mitään asiasta. Sanavarasto on siis alle 10 sanaa. En olisi sinuna huolissaan. Tuumas vaan terveydenhoitaja, jotta pojat opettelee ensin liikkumaan ja kiipeilemään ja puhe tulee jäljessä..

HelloShitty
meille sanottiin 2v neuvolassa ettei tarviikkaan hirveesti puhua. tärkeintä että ymmärtää. en kyllä muista yhtään kui paljon toi kolmonen puhui siinä iässä muttei paljoo. nyt pälättää koko ajan, molemmilla kielellä. ja tyttö täytti just 3v. =)

hmm...
No meidät vissiin sit passitetaan terapeutille ja annetaan pictot ja opetetaan tukiviittomat kun ikää on justihanmelkein 2 eikä tuu kuin ihan...sana tai pari, ymmärtää kyllä kaiken. Siks en oo minäkään huolestunut kun ymmärrys toimii!

---
En olis minäkään huolissaan. Meillä ei tuollo 1v6kk puhuttu vielä mitään. Ei mitään. Nyt kun on lähes 2- vuotinen tulee vain helppoja sanoja, esim, äiti, titi, mummo,pappa,mummi,auto,otto, siis jotain tuon tyylisiä. En kyllä osaa sanoa, monta tuollaista sanaa osaa, mutta ei vielä yhdistele mitään. Yrittää nykyisin kovasti sanoa jotain, esim, jos sanon että hapankorppu niin hän sanoo siihen hoppu tai jotain :D eli yrittää kyllä, mutta ei oikein vielää osaa. Kuulemma meillä vaikutti lyhyt kielijänne joka hidasti puheen alkamisen. Saas nyt nähä viikon päästä mitä sanovat neuvolassa, kun ei hän tosiaan paljoon mitään osaa ns. keskustella :)

Sara
Meillä poika täyttää heinäkuussa 1,5 vuotta, eikä silläkään montaa sanaa ole, sanoo aiai, tii=kii, eiei= hei hei ja ei, kakka ja siinä ne alkaa ollakin. En ole yhtään huolissani, kyllä se puhumaan oppii :)

hmm...lisää vielä
Lisään vielä että meillä on tosi syödään itse, juodaan tavallisesta mukista, pidetään vaipaa vain unilla ja ulkona, puetaan suurinpiirtein itse, osataan käyttää haarukkaa, ostataan koota palapelejä..ööhh....kaikenlaista sellaista mikä sit voi taas vaikuttaa siihen puheen kehitykseenkin. Niin ja ikää tulee siis ensi viikolla 2v.

Meillä isompi ei puhunut juur kunnolla kolmen vanhanakaan. itse pyysin lähetettä 3.5v iässä puheterapeutille, josta otettiin vasta vuoden päästä yhteys ja sinä aikana puhe kehittyi niin, ettei tarvetta enää ollut.
Tää pienempi varmaankin saa jo 2v neuvolassa puheesta lähetteen, koska meidän uusi lääkäri laittaa ihan pienimmästäkin potilaat eteenpäin... mainitsi jo 1.5v neuvolassa puheesta...

Neuvolantäti taas sanoi, että kun ymmärtää puhetta, ei hätää vielä tässä vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja :O :
Meillä ensi kuussa 1,5-vuotis neuvola; mitäköhän ne siellä sanoo kun meidän poitsu ei sano kuin 2-3 selkää sanaa. Muuten ei puhu ollenkaan muulla kuin sillä "omalla kielellään". Ymmärtää kyllä kaiken mitä sanotaan.

Meillä kanssa poju höpisee omiaan omalla kielellä. Ja eipä mullekaan tullut mieleeni huolestua, joten vähän kummastutti lääkärin sanat.
Tosin samainen lekuri alkoi puhua psykologin avusta, koska lapsi on äidistään aika riippuvainen. Siis että äitinä voisin pyytää nla psykolta apua, jos tuntuu että ei omat neuvot riitä :eek:
Samainen lekuri lähetti aikanaan pojan lastenkirurgille kun ei löytänyt pojan kiveksiä, jotka olivat aikaisemmin olleet laskeutuneet ja ovat yhä.

Mulle sanottiin kuopuksesta 1,5-v.neuvolassa et täytyis jo puhua jotain kun poika puhu vaan omia sanojaan..ja annettiin nivaska papereita kotiin luettavaksi.Nyt kun käytiin 2-v.neuvolassa niin poika ei edelleenkään puhu paljoa,tai siis on äänessä koko ajan mutta puhuu paljon omaa kieltään.Tulee toki sanojakin mutta vähän,ei siis todellakaan mitään lauseita.Käskettiin mennä puheterapiaan jos ei 2,5-v.vielä puhu lauseita.Kieltämättä itseenikin vähän pelottaa et miksi poika ei ala puhumaan kunnolla,ymmärtää kyllä puheen.

Mun pojan 1,5v neuvolassa terkka jututti poikaa ja tuumasi että ei mitään ongelmaa koska ymmärtää hyvin+kommunikoi vaikkei juuri mitään puhu. Sanoja on ehkä 10sellasta mitkä osaa kunnolla sanoa jos huvittaa ja loput kalkattaa omalla kielellään.

Vieras
Meillä ei lapsi sanonut 1v6kk kuin 2 sanaa eikä neuvolassa oltu yhtään huolissaan. Nyt 1v8kk ikäisenä tulee alle 10 sanaa. Meidän perheessä puhutaan kylläkin 2 kieltä, joten sekin varmaan hidastaa alkuun pääsemistä.

Sinuna en olisi yhtään huolissaan asiasta!

Hipioi
meillä poika 1,5v ja sanoja oikeestan täys 0 sanoo nam nam ja aut (auto) ja sitten höpöttelee omaa kieltään. neuvolassa lääkäri voivotteli suureen ääneen että eiko se puhu mitään. Puheterapeutilta on kyselty ja sano ettei mitään hätää jos 2,5 ei tuu sanoja kunnolla ja 2v ei ole sanoja ollenkaan niin sitten aletaan miettimään jatkoa.

:O
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja :O :

Meillä kanssa poju höpisee omiaan omalla kielellä. Ja eipä mullekaan tullut mieleeni huolestua, joten vähän kummastutti lääkärin sanat.
Tosin samainen lekuri alkoi puhua psykologin avusta, koska lapsi on äidistään aika riippuvainen. Siis että äitinä voisin pyytää nla psykolta apua, jos tuntuu että ei omat neuvot riitä :eek:
Samainen lekuri lähetti aikanaan pojan lastenkirurgille kun ei löytänyt pojan kiveksiä, jotka olivat aikaisemmin olleet laskeutuneet ja ovat yhä.
Noh huh hei.... :D Teidän lääkäri varmaan passittaisi meidätkin jonnekin hoitoon. Meillä kun tuo poika ei päästäisi minua vessaankaan yksin ilman huutoa; terapiat siis pystyyn vaan. ;) Piutpaut vaan tuollasille lääkäritäteille, niitä kyllä riittää.... :kieh:

Yhteistyössä