lapsen tapaaminen ja ero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "katriina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"katriina"

Vieras
Miehellä ollut suhde toiseen naiseen puoli vuotta, muutimme erilleen äskettäin, nyt hän ei vastaa puheluihin ja viesteihin, lapsellamme on todella ikävä ja minäkin haluaisin puhua, miten tästä eteenpäin...
Miten se käytännössä menee jos hän ei halua enää olla tekemisissä lapsensa kanssa? mitä minä voin tehdä, miten käy hänen eltuksensa jos ei suostu maksamaan mitään? voiko tehdä tapaamissopimuksen vaikkei isä ole paikalla? juu mies on 48v, oltu yhdessä 20v ja lapsi 5v...
ihan kuin minä olisin syyllinen uja nyt hän kostaa lapsaelleen vai mitä tämä on...? kyllä mies on muuttunut viimeisen vuoden aikana, ihan eri ihminen..
mä olen niin väsynyt tähän

Melkoinen mies. Siis tapaamisoikeushan on ainakin kaunopuheisesti 'lapsen oikeus tavata molempia vanhempia', ei siis vanhemman oikeus tavata lasta, mutta tuskinpa miestä voi niihin pakottaa. Elatusapuja hänen on pakko maksaa. Jos ei itse maksa, ilmoitus kelalle, he maksavat sinulle ja perivät maksut mieheltäsi vaikka sitten ulosotossa.

Ja jos meinaa elareita edes kelalta saada, täytyy olla voimassa oleva elatussopimus... Ja valitettavasti isällä ei ole minkäänlaisia velvollisuuksia lastaan kohtaan elatuksen lisäksi.

[QUOTE="katariina";25353099]miten hän voi tehdä näin lapselleen...? lapsi itkee isänsä perään ja mua sattuu niin sen puolesta...[/QUOTE]

Helposti, se on vaan mies.. Avaan sateenvarjon jo :D