lapsen sukunimi

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti
ihmettelijä
Täs mietin et olenko ainoa kenen mielestä lapselle kuuluu äidin sukunimi jos ei ole naimisissa.
Nykyään ku pariskunnat eroa tosi helposti ja usein ni lapset on eri sukunimellä ku äiti :(

Esim. Kaverilla on 3 lasta ja kaikilla lapsilla on eri isä+ eri sukunimi. Nyt tämä sama kaveri odottaa 4 lasta ja kun kysyin että tuleeko tälle lapselle kans isän sukunimi oli vastaus kyllä. Eli taas yks sukunimi postilaatikkoon lisää:(
 
Mun mielestä lapsella pitäisi olla äidin sukunimi, jos ei olla naimisissa. Mutta niin vaan munkin pojalla on isänsä nimi :ashamed: Ihan vain siitä syystä, että mies uhkasi jättää lapsen isättömäksi ja suvuttomaksi, jos ei saa hänen sukunimeään. Mulla vieläpä on harvinainen sukunimi itselläni ja todella pieni suku sitä jatkamassa.
 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja assipassi:
No eiköhän jossain vaiheessa siitä avoliitosta suunnitella aviota, ja sitten on koko perheellä sama sukunimi, kun lapsi on jo valmiiksi isän nimellä.
Paitsi että kaikki eivät vaiha sukunimeään naimisiin mennessään ;D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Mun mielestä lapsella pitäisi olla äidin sukunimi, jos ei olla naimisissa. Mutta niin vaan munkin pojalla on isänsä nimi :ashamed: Ihan vain siitä syystä, että mies uhkasi jättää lapsen isättömäksi ja suvuttomaksi, jos ei saa hänen sukunimeään.Mulla vieläpä on harvinainen sukunimi itselläni ja todella pieni suku sitä jatkamassa.
Meillä sama (boldattu), ja tästä syystä lapsilla on mun sukunimi - tosin miehen sukunimi yhtä harvinainen... Tein kuitenkin nimiasian selväksi miehelle jo ihan suhteen alkuvaiheessa. Ilkeä minä.

Niin ja siis naimisissa ollaan, eri nimisinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Mun mielestä lapsella pitäisi olla äidin sukunimi, jos ei olla naimisissa. Mutta niin vaan munkin pojalla on isänsä nimi :ashamed: Ihan vain siitä syystä, että mies uhkasi jättää lapsen isättömäksi ja suvuttomaksi, jos ei saa hänen sukunimeään.
Meillä sama, ja tästä syystä lapsilla on mun sukunimi - tosin miehen sukunimi yhtä harvinainen... Tein kuitenkin nimiasian selväksi miehelle jo ihan suhteen alkuvaiheessa. Ilkeä minä.

Niin ja siis naimisissa ollaan, eri nimisinä.
Mä en anna tätä asiaa miehelleni varmaan koskaan anteeksi. Mut ihan oikeasti pakotettiin tekemään valinta, jota en missään nimessä halunnut. Mutta lapsi tarvitsi isää enemmän kuin mun sukunimeäni, joten tässä ollaan. Liliin mies on selvästi vähän tunneälykkäämpi kuin mun :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Mä en anna tätä asiaa miehelleni varmaan koskaan anteeksi. Mut ihan oikeasti pakotettiin tekemään valinta, jota en missään nimessä halunnut. Mutta lapsi tarvitsi isää enemmän kuin mun sukunimeäni, joten tässä ollaan. Liliin mies on selvästi vähän tunneälykkäämpi kuin mun :whistle:
Asia kyllä vaivaa mun miestäni myös edelleen :/ Mutta tilanne oli niin sanotusti patti - ja asia oli etukäteen puhuttu (oliko teillä?). Ei sentään ollut lähellä tuo isättömyys, huih.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja assipassi:
No eiköhän jossain vaiheessa siitä avoliitosta suunnitella aviota, ja sitten on koko perheellä sama sukunimi, kun lapsi on jo valmiiksi isän nimellä.
Paitsi että kaikki eivät vaiha sukunimeään naimisiin mennessään ;D
Ja mieskin voi toki ottaa vaimonsa nimen. Tervetuloa 2000-luvulle :)
 
Halikatti
Minusta miehen sukunimi on ookoo. (Eikä olla naimisiin menossakaan, yhdessä aiotaan silti pysyä.)

Sen takia miehen, että ei ole sit epäselvää, et hän on lasten isä.

Jos vahvasti epäilisin, että aikoisin erota, ap:n idea on ihan käyttökelpoinen. Muuten en tajua "kaiken varalta" äidin nimelle laittoa. Jäis mies jotenkin ulkopuoliseksi!
 
tää on mun
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Täs mietin et olenko ainoa kenen mielestä lapselle kuuluu äidin sukunimi jos ei ole naimisissa.
Nykyään ku pariskunnat eroa tosi helposti ja usein ni lapset on eri sukunimellä ku äiti :(

Esim. Kaverilla on 3 lasta ja kaikilla lapsilla on eri isä+ eri sukunimi. Nyt tämä sama kaveri odottaa 4 lasta ja kun kysyin että tuleeko tälle lapselle kans isän sukunimi oli vastaus kyllä. Eli taas yks sukunimi postilaatikkoon lisää:(
Samaa mieltä. Muut isänsä nimellä kun naimisissa oltiin, kuopus nimelläni, isyyskin tunnustamatta koska ei olla aviossa.
 
vieras
No kai minäkin jossakin vaiheessa aattelin et lapsille isänsä sukunimi niin sit koko perheellä yhteinen sukunimi jos mennään naimisiin. Olisin ottanut miehen sukunimen. No erottiin ennen ku kerettiin vihille asti ja nyt lapsilla ja mulla eri sukunimi, mutta ei haittaa ainakaan minua.
Enemmänki kummastelen sitä että ku mennään uusiin naimisiin pidetään ex:n sukunimi eikä oteta uuden kumppanin sukunimeä. Mieluummin vaikka sitten oma tyttönimi mutta että ex-puolison sukunimi. No perusteluna oli että lapsen takia ku muuten olis ainut eriniminen perheessä.
 
mä oon tehnyt miehelle selväksi että jos en saa hänen sukunimeään niin vaihdan lapsenkin sitten omalle nimelleni, just siitä syystä että jos ei ikuisuuksia oltaiskaan yhdessä niin minä se olen se lähivanhempi ja asun lapsen kans.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Mä en anna tätä asiaa miehelleni varmaan koskaan anteeksi. Mut ihan oikeasti pakotettiin tekemään valinta, jota en missään nimessä halunnut. Mutta lapsi tarvitsi isää enemmän kuin mun sukunimeäni, joten tässä ollaan. Liliin mies on selvästi vähän tunneälykkäämpi kuin mun :whistle:
Asia kyllä vaivaa mun miestäni myös edelleen :/ Mutta tilanne oli niin sanotusti patti - ja asia oli etukäteen puhuttu (oliko teillä?). Ei sentään ollut lähellä tuo isättömyys, huih.
Siinä mielessä oltiin puhuttu, että lapsi saa isän sukunimen jos ja kun olemme naimisissa. Mutta kun aloin odottaa, ei miehestä ollut pitämään mitään lupaamaansa. Tähän liittyy niin paljon kaikkea muutakin ikävää. Mun mies ei tosiaan ollut mies parhaimmasta päästä tuohon aikaan.
 
tää on mun
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Mun lapset on mun nmellä, ei ole sen kummempaa syytä.
Tai no, mun sukunimi on mielestäni "hienompi" kuin lasten isän.
Eikös sulla ole kaikki eri isälle? Parempi pitääkin omalla nimella kun et edes naimisissa ja ukko vaihtuu joka lapselle.
 
tää on mun
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Mun lapset on mun nmellä, ei ole sen kummempaa syytä.
Tai no, mun sukunimi on mielestäni "hienompi" kuin lasten isän.
Eikös sulla ole kaikki eri isälle? Parempi pitääkin omalla nimella kun et edes naimisissa ja ukko vaihtuu joka lapselle.
 
vieras
mä oon naimisissa.mulla oma sukunimi,miehellä oma.Lapsilla mun nimi.Ja itseasiassa näin on muutamalla läheisellä kaverillakin.
Mä olin ajat sitten ennen naimisiinmenoa päättäny pitää oman nimen.minun mielestä jotenkin hölmöä hommaa tuo nimen vaihtaminen.Ja miehelle ilmotin etukäteen että jokainen lapsi jonka minä synnytän saa minun nimeni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja assipassi:
No eiköhän jossain vaiheessa siitä avoliitosta suunnitella aviota, ja sitten on koko perheellä sama sukunimi, kun lapsi on jo valmiiksi isän nimellä.
Pöh. Meil on pojalla isänsä sukunimi, enkä tasan vaihtaisi omaani jos joskus naimisiin mentäisiinkin, mikä on kyllä äärimmäisen epätodennäköistä.
 
mäh
Alkuperäinen kirjoittaja assipassi:
No eiköhän jossain vaiheessa siitä avoliitosta suunnitella aviota, ja sitten on koko perheellä sama sukunimi, kun lapsi on jo valmiiksi isän nimellä.
tähän laitan oman kommentin meillä 4 lasta isän sukunimellä. mutta ei mennä ikinä naimisiin se on jo sovittu aikaa sitten.
 
Minun mielestäni kannattaa antaa se sukunimi, joka on helpoin, kaunein, mieluisin. Joskus näkee kyllä ihan kamalan rumia sukunimiä ja silti annetaan lapselle, kun sattuu olemaan isän sukunimi. :whistle: Tuo on mielestäni ihan typerää, että annetaan varuiksi äidin nimi jos joskus tulee ero, vaikka tulisikin se ero niin ei eri sukunimi äidillä ja lapsella haittaa mielestäni yhtään mitään. Yhtä lailla eron sattuessa siinä on sitten isä, jolla eriniminen lapsi.

Meillä lapsille, jos heitä saadaan, tulee isän sukunimi. Oma sukunimeni on ihan tavallinen suomalainen sukunimi, mutta hankalahko lausua ulkomailla. Meillä mies ulkomaalainen ja hänellä sukunimenä lyhyt ja helppo nimi lausua myös Suomessa. Tai itse asiassa hänellä ei ole varsinaista sukunimeä ollenkaan, mutta merkitty yksi nimi sukunimeksi joihinkin asiakirjoihin ja se tulee sitten lapsillekin jos heitä saadaan.
 

Yhteistyössä