Lapsen sukunimestä

  • Viestiketjun aloittaja sukuniminen
  • Ensimmäinen viesti
sukuniminen
Lapsellani on minun sukunimeni. Ex olisi halunnut hänelle omansa, mutta koska emme olleet naimisissa, minun sukunimeni tuli automaattisesti. Nyt olen menossa naimisiin. Pysyykö lapsella tyttönimeni ja voiko lapsen sukunimeä mitenkään vaihtaa uuden mieheni nimelle, jos ex ei niin halua (epäilenpä ettei todellakaan suostu moiseen). Entä minkä ikäisenä lapsi saa itse päättää sukunimestään?
 
jos teillä on yhteishuoltajuus, niin et voi ilman lupaa vaihtaa, mutta jos olet yksinhuoltaja niin lapsen isä ei voi asiaan vaikuttaa... mutta miksi sun pitää vaihtaa sukumini kun menet naimisiin? kuinka vanha lapsi on, että tottuuko uuteen sukunimeen, vai kannattaisiko harkita jotain muuta ratkaisua...
 
sukuniminen
Finlex sanoo näin:

"5 §
Yhteisen sukunimen antaminen toisen puolison lapselle
Jos alaikäisen lapsen vanhempi menee avioliittoon muun henkilön kuin lapsen toisen vanhemman kanssa ja he ottavat yhteisen sukunimen, puolisot voivat avioliiton aikana sopia lapsen nimen muuttamisesta siten, että lapsi saa puolisoiden sukunimen, jos vanhempi on yksin tai yhdessä puolisonsa kanssa lapsen huoltaja.

Lapsen nimi voidaan kuitenkin ainoastaan kerran muuttaa saman avioliiton perusteella otetuksi puolisoiden yhteiseksi sukunimeksi.
Eli sen siis saisi tuon perusteella muuttaa? Puoliso siis tahtoisi niin. Lapsen isä ei.

Ja kyllä, ehdottomasti haluan mieheni nimen..
 
"vieras"
Jos huoltaja ei suostu niin ei voi. Täysi-ikäisenä voi muuttaa sukunimensä, sukunimilain mukaan. Ei siis ihan miksi tahansa vaan pitää olla joku kytkös siihen sukunimeen.
 
"vieras"
Miksi lapsen sukunimi pitäisi vaihtaa? Asetu ap lapsen isän asemaan ja mieti haluaisitko itse päinvastaisessa tilanteessa että lapsesi nimi vaihdetaan lapsen isän uuden puolison sukunimeksi?
 
  • Tykkää
Reactions: *Silakka
Onko lapsi isänsä kanssa tekemisissä? Meillä tilanne on se että lapsella on isänsä nimi ja eivät ole käytännössä yhtään tekemisissä. Yhteishuolto on. Mulla on ajatuksena vaihtaa nimi kun saan yksinhuoltajuuden. Lapsi saa sit isona päättää minkä nimen haluu pitää.
 

Yhteistyössä