lapsen sukunimen vaihto??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmm

Vieras
Lapsellani on isänsä sukunimi.Ei enään seurustella,mutta on jotenkuten isänä vielä kuvioissa mukana,olen yh.Lapsi on 1,5 vuotta vanha.Nyt harmittaa että tuli silloin otettua lapselle isänsä sukunimi...
Oletteko vaihtaneet lapsellenne oman sukunimen eron jälkeen?miten isä suhtautu?oliko kova paperisota?

Miten menettelen - alaikäisen lapsen sukunimen muuttaminen

Alaikäisen lapsen sukunimen muuttamiseen riittää ilmoitus, jos vanhemmat haluavat muuttaa lapsen sukunimen isän sukunimeksi siinä tapauksessa, että vanhemmilla ei lapsen syntyessä ollut yhteistä sukunimeä ja isyyttä ei ollut vahvistettu ja merkitty väestötietojärjestelmään lasta rekisteröitäessä.

Alaikäisen lapsen sukunimen voi muuttaa ilmoituksella vanhempien yhteiseksi sukunimeksi, jos vanhemmat solmivat keskenään avioliiton ja ottavat yhteisen sukunimen. Aviopuolisoilla on myös mahdollisuus antaa yhteinen sukunimensä toisen puolison alaikäiselle lapselle.

Lapsen huoltajien on oltava lapsen nimenmuutoksesta yksimielisiä. Kaksitoista vuotta täyttäneen lapsen sukunimeä ei voi muuttaa ilman hänen omaa suostumustaan.

Mikäli lapsen sukunimeä halutaan muuttaa jollain muulla tavalla, muutosta tulee hakea maistraatilta maksullisella nimenmuutoshakemuksella.

Hakemus- ja ilmoituslomakkeita, joista myös hakemuksen käsittelymaksu selviää, saa sivujemme Lomakkeet -osiosta tai maistraatista. Ilmoitus nimenmuutoksesta on maksuton.

http://www.maistraatti.fi/nimen_muutos.html

Kiitos.Tuliko teillä paljon sanomista isältä nimen vaihdosta?Nimi on sopivampi isän sukunimeen mutta itestäni tuntuu tyhmältä pitää entisen nimeä postiluukussa(tulevaisuudessakin)Lapsen isä koittaa olla läsnä oleva isä,mutt omista ongelmistaan johtuen ei taida siihen hirveen hyvin kyetä...joten argh.
Kai tätä pitää miettiä vielä kun en tiiä mitä olen mistäkin mieltä..

Olen yh, uudelleen avioitunut. Lapsilla heidät hylänneen suvun sukunimi. Haluamme lapset mukaanlukien lapsille minun sukuni sukunimen. Tähän en oikein löytänyt tietoa.