Lapsen silmälasit

Kouluterveydenhoitaja ohjasi 11 vuotiaani optikolle näöntarkastukseen ja lasit määrättiin. Jäi mietityttämään että korvaako joku lapselle määrätyt silmälasit? Hankin tietenkin lasit maksoi ne sitten kuka hyvänsä, mutta muistelisin että joskus ainakin pienet lapset ovat saaneet lasit ilmaiseksi, voi tietenkin olla että muistan/ ymmärsin väärin.
Toinen kysymys: Te kenen lapsella silmälasit on niin pitääkö mielellään vai joutuuko patistelemaan?
 
vierailija
Jos lapsella on tavallinen taittovika, niin lasit on maksettava itse. Jos on muusta kuin taittoviasta kyse, niin silloin on mahdollista saada lasit ainakin osittain ilmaiseksi. Meidän pojalla on taittovika. Ensimmäiseen silmälääkärikäyntiin saatiin maksusitoumus koulun terveydenhoitajalta. Sen jälkeen on maksettu itse.

Sitä en muuten tiennyt aiemmin, että varusmiehenä ollessa saa tarvittaessa ilmaisen silmälääkärin ja ilmaiset lasit myös taittovikaan.
 
vierailija
Jos lapsella on tavallinen taittovika, niin lasit on maksettava itse. Jos on muusta kuin taittoviasta kyse, niin silloin on mahdollista saada lasit ainakin osittain ilmaiseksi. Meidän pojalla on taittovika. Ensimmäiseen silmälääkärikäyntiin saatiin maksusitoumus koulun terveydenhoitajalta. Sen jälkeen on maksettu itse.

Sitä en muuten tiennyt aiemmin, että varusmiehenä ollessa saa tarvittaessa ilmaisen silmälääkärin ja ilmaiset lasit myös taittovikaan.
Korjaus: en tiedä, oliko varusmiehellä silmälääkäri vai optikko, mutta kaikki hoitui ilmaiseksi.

Laseja lapset eivät ole pitäneet mielellään. En ole patistellut, sillä olen ajatellut, että he pitävät laseja, jos tuntevat tarvitsevansa. Lapsilla taittovika on lievä, joten he näkevät suht hyvin ilmankin.
 
vierailija
F
onko se jotenkin yhteiskunnan syy jos lapsi tarvii lasit? että korvata täytyis?
Korvaamattomuus johtuu siitä, että nykyisin melkein kaikilla on silmälasit jossain vaiheessa. Siksi on helppo säästää, kun laseja ei korvata kellekään ja aiemmin verovähennyksissä ollut silmälasien vähennysoikeus on jätetty pois. Se oli vielä käytössä 1970-luvulla. Toisin on esimerkiksi kuulolaitteiden kanssa. Kuulolaitteet saa ilmaiseksi, vaikka kuulolaitteiden tarve ei ole yhteiskunnan vika.
 
  • Tykkää
Reactions: Miili
vierailija
F
Korvaamattomuus johtuu siitä, että nykyisin melkein kaikilla on silmälasit jossain vaiheessa. Siksi on helppo säästää, kun laseja ei korvata kellekään ja aiemmin verovähennyksissä ollut silmälasien vähennysoikeus on jätetty pois. Se oli vielä käytössä 1970-luvulla. Toisin on esimerkiksi kuulolaitteiden kanssa. Kuulolaitteet saa ilmaiseksi, vaikka kuulolaitteiden tarve ei ole yhteiskunnan vika.
Ennen sai ilmaiset silmälasit, jos oli tarpeeksi huono näkö. Kaverin sisko sai pullonpohjalasinsa ilmaiseksi, niillä arvoilla kai määritellään näkövammaiseksi. En tiedä mikä on nykyinen tilanne, saisiko noita vammaispalvelun tms kautta ilmaiseksi vastaavassa tapauksessa.

Minä ainakin ymmärsin, että normaalit lasit joutuisi lapselle maksamaan itse. Meidän yläasteikäinen laitettiin koulusta optikon tarkastukseen ja sen perusteella hänen näkönsä on sellainen, että lasit voisi hankkia, mutta ilmankin tulee vielä toimeen eli on rajalla ja ohjeeksi saatiin, että voimme ostaa, jos lapsi tuntee tarvitsevansa. Eipä tuo lapsi ole laseja halunnut, joten ei olla ainakaan vielä hankittu. Täytyy katsoa, muuttooko tuo näkö mihin jatkossa ja miten lapsen mieli muuttuu.
 
Me ainakin maksettiin lasit ihan itse.

Joku silmälasiketju tässä taannoin tarjosi ekaluokkalaselle ilmaisia laseja mutta ei vanhemmille tietenkään...

Ja joo, pitää mielellään. Uusimmat lasit etenkin ovat mieleen...
 
Niinjoo, sen verran vinkkaan, että ensimmäiset lasit kannattaa ostaa edullisina perusversioina. Ne kun jokatapauksessa unohdetaan jonnekin ja istutaan päälle ja pyyhitään milloin milläkin ja siis naarmuuntuvat nopsaan. Toiset säilyivät käyttökuntoisina jo huomattavasti pidempään.
 
vierailija
Niinjoo, sen verran vinkkaan, että ensimmäiset lasit kannattaa ostaa edullisina perusversioina. Ne kun jokatapauksessa unohdetaan jonnekin ja istutaan päälle ja pyyhitään milloin milläkin ja siis naarmuuntuvat nopsaan. Toiset säilyivät käyttökuntoisina jo huomattavasti pidempään.
Kun meillä ostettiin ekoja, niin myyjä oli sitä mieltä, että ehdottomasti on oltava kovat pinnat, koska muuten ne naarmuuntuu. Meillä ei ole ollut hukkumisia, rikkontumisia eikä naarmuuntumisia. Just mietittiin lasien uusimista, sillä ne ovat olleet jo viisi vuotta. Tultiin kuitenkin siihentulokseen, että lasit ovat olleet niin vähäisellä käytöllä, ettei niitä tarvitse uusia. Näkökin on pysynyt samoissa. Itsellä taas näkö heikkeni teini-iässä sen verran nopeaan, että laseja piti uusia parin vuoden välein. Joten vaikka lapsi olisi lasien kanssa huolellinen, niin niitä voi joutua uusimaan tiheästi tai sitten ei. Sitä ei pysty ennustamaan.
 
Kun meillä ostettiin ekoja, niin myyjä oli sitä mieltä, että ehdottomasti on oltava kovat pinnat, koska muuten ne naarmuuntuu. Meillä ei ole ollut hukkumisia, rikkontumisia eikä naarmuuntumisia. Just mietittiin lasien uusimista, sillä ne ovat olleet jo viisi vuotta. Tultiin kuitenkin siihentulokseen, että lasit ovat olleet niin vähäisellä käytöllä, ettei niitä tarvitse uusia. Näkökin on pysynyt samoissa. Itsellä taas näkö heikkeni teini-iässä sen verran nopeaan, että laseja piti uusia parin vuoden välein. Joten vaikka lapsi olisi lasien kanssa huolellinen, niin niitä voi joutua uusimaan tiheästi tai sitten ei. Sitä ei pysty ennustamaan.

No joo, kaipa toi lapsestakin kiinni on. Ja meillä lasit jouduttiin uusimaan joka tapauksessa jo reilun vuoden päästä. Nyt on kolmanne rillit ja viisi "lasipäistä" vuotta takana.
 
Mulla on ollut silmälasit 14-vuotiaasta, ja ainoastaan kerran optikko on määrännyt lasit. Niistä tuli aivan sudet, suorat viivatkin näkyi mutkaisina! Optikko vain sanoi, että niihin pitää totutella. Kävin silmälääkärillä, ja ihan eri arvoilla tuli lasiresepti. Optikko pihisi kiukusta, kun palautin lasit ja pyysin tekemään silmälääkärin määräämät linssit.
 
vierailija
Meidän tyttö sai neuvolalääkäriltä maksusitoumuksen karsastuslaseihin Sitoumus kävi vain tiettyihin optikkoliikkeihin, eikä ollut lähelläkään oikeaa summaa. typy piti laseja hyvin, ja karsastava silmä ei jäänyt laiskaksi, Voisit velä kysyä terveydenhoitajalta, miten omassa kunnassa menee
 

Yhteistyössä