Lapsen sairustumisesta ja palkasta kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja kaipaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja kaipaa

Vieras
soitin pomolle tänään lapsi kipeä en pysty tulemaan,pomo kysyi koska lapsi sairastu sanoin eilen tänään lääkäriin...mun pitäis lauantaina mennä töihin tai se on palkaton koska lapsi on ollut jo eilen kipeä niin eilinen lasketaan siihen 3pvä :0 noh mulla on sairaslomaa lauantaihin asti...mä en ole koskaan kuullu että näin voi tehdä eilen oli vapaa päivä joten miten se voidaan laskea sairaspäiväksi..

Miksi ihmeessä sanoit pomolle että eilen sairastui?

Se on 3 päivää lapsen sairastumisesta aikaa järjestää hoitaja, eli vaikka sulla on lauantaille todistus niin se on palkaton (paitsi joissakin paikoissa on 4 palkallista päivää). Missä mies?

[QUOTE="heh";28416611]Oisit voinut sanoa että yöllä sairastui...

Mutta siis eikö mies voi hoitaa la? Ja kyllä pomosi on ihan oikeassa, minäkään en hyväksyisi lauantaita palkalliseksi vapaaksi jos lapsi on jo keskiviikkona ollut sairas.[/QUOTE]

Ja onko se mies millasessa työssä, et sä voi olla miehen vapaapäivänä kotona lasta hoitamassa.

[QUOTE="vieras";28416641]Ja onko se mies millasessa työssä, et sä voi olla miehen vapaapäivänä kotona lasta hoitamassa.[/QUOTE]

jaa sä tiädät varmaksi että mun miehellä on lauantai vapaapäivä tai on edes kotona? kun sattuu olemaan reissuhommissa...

Ei kai se lapsen sairastumisesta ala se päivien laskeminen, jos siinä alussa ei tarvi olla vapaapäivän takia pois töistä vaan siitä, milloin työstä joutuu olemaan pois? Näin ainakin omalla alallani.

Niin se on, lapsen sairastumisesta 3päivää palkallista. Jos ilmotat pomolle että lapsi sairastu lauantaina vaikka viikonloppu olis ollu vapaa ni vain ma palkallinen. Perjantaina jos sairastuu niin maanantaina ei enään palkallista.

meillä ainakin on niin että jos lapsi sairastuu vapaapäivänä saa sen jälkeen olla sen 3pvää hoitamassa ilman lappuja. esim. jos ma ja ti on vapaa ja muksu sairastuu ma niin ilman todistusta saat olla vielä ke-pe pois. ja viikonloppu onkin taas vapaa.

Hassuin on se, että jos puoliso ollu yövuorossa ja lapsi sairastuu niin toinen vanhempi ei saa palkallisena jäädä sairasta hoitamaan. Sillä yöstä tullut, vaikka hänen pitäisi nukkumaan mennä, on kotona eikä se nukkumis aika ole työtä. Eli hurja yhtälö esim. 1v. lapsi ja yön valvonut vanhempi joka mahdollisesti menossa seuraavaksikin yöksi töihin.

[QUOTE="Minnu";28416697]Harva kai sitä niin tyhmän rehellinen edes on että ilmottaa lapsen sairastaneen jo viikonlopun?![/QUOTE]eikös tämä ap ollut... siitähän tämä ketju alkoi.
ja kyllä minä ainakin olen kertonut rehellisesti jos muksut on sairastuneet viikonloppuna, koska onhan minulla sitten ma-ke sairaslomaa automaattisesti ilman lappujen hakua.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="Minnu";28416697]Harva kai sitä niin tyhmän rehellinen edes on että ilmottaa lapsen sairastaneen jo viikonlopun?![/QUOTE]

Niin... ap jo mokas yhden päivän...

Oikeasti kun lain mukaan mennään niin eihän tuo vapaa ole sairaan lapsen hoitoa varten vaan sairaan lapsen hoidon järjestämististä varten. Eli alkaa juurikin silloin kun lapsi sairastuu ja aikaa on 4 päivää, joista kolmesta saa palkan jos molemmat vanhemmat ovat työssäkäyviä.

eikös tämä ap ollut... siitähän tämä ketju alkoi.
ja kyllä minä ainakin olen kertonut rehellisesti jos muksut on sairastuneet viikonloppuna, koska onhan minulla sitten ma-ke sairaslomaa automaattisesti ilman lappujen hakua.

Sitten teillä on joku muu sopimus jota noudatatte, meillä kvtes. Ja siinä menee niin, että kolmeen päivään lasketaan myös vapaapäivänä sairastetut päivät.

[QUOTE="vieras";28416675]Ei kai se lapsen sairastumisesta ala se päivien laskeminen, jos siinä alussa ei tarvi olla vapaapäivän takia pois töistä vaan siitä, milloin työstä joutuu olemaan pois? Näin ainakin omalla alallani.[/QUOTE]

juu näin meille on ennen ollut, mutta näköjään ei enään mene näin..

juu näin meille on ennen ollut, mutta näköjään ei enään mene näin..

Kun tarkemmin ajattelin, en ole kyllä ihan varma miten se meilläkään sitten loppujen lopuksi on. Ei vaan ole koskaan tullut mieleen ilmoittaa muuta kuin, että lapsi on sairas nyt ja en voi tulla töihin, eikä koskaan ole kysytty, koska on sairastunut. Joten otan siinä mielessä sanani takaisin, että olen voinut tietämättäni tehdä väärin.

Oikeasti kun lain mukaan mennään niin eihän tuo vapaa ole sairaan lapsen hoitoa varten vaan sairaan lapsen hoidon järjestämististä varten. Eli alkaa juurikin silloin kun lapsi sairastuu ja aikaa on 4 päivää, joista kolmesta saa palkan jos molemmat vanhemmat ovat työssäkäyviä.

Ainakin meidän tessi sanoo, että se vapaa on joko sairaan lapsen hoitoa varten tai hoidon järjestämistä varten. Eli ihan vapaasti saa olla hoitamassa ilman että edes yrittää etsiä muita hoitajia.

Meillä tämä kuvio menee niin, että jos lapsi vaikka sairastuu kesken päivän maanantaina, niin sitä päivää ei lasketa, vaan palkallisena voi olla poissa ti, ke ja to. Pe saa olla poissa, mutta se on palkaton.

Meillä lukee tessissä että lapsen kanssa voi olla 4 päivää kotona, joista 3 on palkallisia ja 1 palkaton. Mitäs sitten pitäisi tehdä, jos ei ton neljän päivän jälkeen lapsi olekaan vielä terve ja etkä ole saanut ketään muutakaan hoitamaan lasta.

[QUOTE="vieras";28417302]Meillä lukee tessissä että lapsen kanssa voi olla 4 päivää kotona, joista 3 on palkallisia ja 1 palkaton. Mitäs sitten pitäisi tehdä, jos ei ton neljän päivän jälkeen lapsi olekaan vielä terve ja etkä ole saanut ketään muutakaan hoitamaan lasta.[/QUOTE]

No aina voi kysyä saako olla palkatta poissa. Meillä se ainakin on aina onnistunut.

Meidän töissä saa olla poissa lapsen sairastumisen takia palkatta niin kauan kuin tarvis. Palkan saa lääkärintodistuksen mukaisesti 1-4 päivältä samasta sairaudesta. Eli jo esim korvatulehdus uusiutuu kuukauden sisään niin palkkaa ei enää saa. Ja tosiaan, pomo saa päättää maksetaanko palkka 1 vai 4 päivältä. Näin sanoo tes. Meillä on maksettu neljältä.

Sitä en tiedä mitä mun tes sanoo, kun en tee samoja töitä kuin suurinosa meidän työntekijöistä... mutta onneksi ei ole kauheesti tarvinnut ottaa selvääkään kun lapsi ei ole paljoakaan sairastellut ja sen pari hassua kertaa kun on ollut sairaana olen pystynyt järjestämään omat työni etänä..

Ihmettelen näistä ketjuista vaan sitä, että kenen talous kaatuu yhteen-kahteen palkattomaan päivään kuukaudessa? Et kuinka tiukalla ihmisen taloudellinen tilanne voi olla jos ei saikun päälle voi olla vielä päivää palkattomalla?
Meillä on töissä mahdollista ottaa palkatonta ns. säästövapaata jos haluaa ja silloin tällöin otan, eikä se palkassa tunnu niin suuresti että se mun talouden kaataisi :)

Yhteistyössä