Lapsen rahoista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Limppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Limppu"

Vieras
Tarvitsisin nyt vinkkejä, että millä tavalla sijoittaa/säästää lapselle tulevaisuuteen rahaa. Nyt lojuu tavallisella tilillä noin 5000 euroa. Tilille on käyttökaoukeus sekä minulla(äidillä) että isällä(isä ei säästä sinne). Mutta jos miulle tapahtuu jotain, niin pelkona on että isä tyhjentää tilin. Mitä miun kantsis tehdä, että rahat olisi turvassa? Haluisin kuitenkin, että hätävarana olisi helposti käytettävissä.

Miksi ei käyttöoikeutta vain sinulle? Ja jos sinä kuolet, niin käyttöoikeus siirtyy lapselle, kun hän täyttää 18 tms?

Pakko myöntää, en kyllä ymmärrä näistä asioista mitään.

Yksi vaihtoehto on että alat säästää indeksirahastoihin, esim. Seligsonille. Itselläni on hajautettu indeksiosuusrahastosalkku juuri Seligsonilla.

Tietysti kyse siitä miten paljon uskallat ottaa riskiä siitä että summa pienenisi, vai haluatko saada vain mahdollisimman hyvää talletuskorkoa, ei siis sijoittaa. Talletuskorosta parhaan tuoton antaa tällä hetkellä Nordax, 2,75% ja talletus on ruotsin talletussuojan piirissä.

Jos pelko on siitä että lapsen isä vie rahat, niin miksi molemmilla on tiliin käyttöoikeus? Eihän tuohon muuta ratkaisua ole kuin se että isältä käyttöoikeus pois.

En saanut avattua tiliä ilman exän allekirjoitusta. En ymmärrä miksi otettiin hälle myös käyttöoikeudet, ajattelin kai hänenkin säästävän yms. Mutta joo, hän ei suostu luopumaan niistä oikeuksista.

Sori, laitoin toisen palstan nimimerkin ekaksi :D Mutta joo, matalariskisen vaihtoehdon haluaisin tuolle. Haluan että ne mitä saan säästettyä pysyy, tuotolla ei juuri niin väliä. Olen yksinkertainen ihminen :)

[QUOTE="Sirkkeli";23454924]En saanut avattua tiliä ilman exän allekirjoitusta. En ymmärrä miksi otettiin hälle myös käyttöoikeudet, ajattelin kai hänenkin säästävän yms. Mutta joo, hän ei suostu luopumaan niistä oikeuksista.[/QUOTE]

Alaikäisen lapsen tileihin on aina käyttöoikeus molemmilla huoltajilla. Ei sitä pysty kieltämään.
Avaa säästötili omalla nimelläsi ja säästä sinne

[QUOTE="jep";23454947]Alaikäisen lapsen tileihin on aina käyttöoikeus molemmilla huoltajilla. Ei sitä pysty kieltämään.
Avaa säästötili omalla nimelläsi ja säästä sinne[/QUOTE]

Eik ole, kun minä avasin säästötilit lapsille, niin pankkineiti kysyi HALUANKO käyttöoikeuden myös isälle.

[QUOTE="pöh";23454964]Eik ole, kun minä avasin säästötilit lapsille, niin pankkineiti kysyi HALUANKO käyttöoikeuden myös isälle.[/QUOTE]

Miekin väitän vastaan. Meiltä myös kysyttiin käyttöoikeuksia, ja kuinka laajat haluttaan kummallekin. Tein virheen silloin, nyt en saa niitä pois.

Minä varmaan avaisin tilin ihan vain omiin nimiini, vaikka lapselle säästäisinkin. Jos et anna koko rahasummaa lapselle kerralla, voit välttyä lieveilmiöitä kuten rahojen juomiselta tai muulta vastaavalta älyttömältä törsäykseltä. Ja jos kerralla annettu summa on alle 4000e ei veroakaan tarvitse maksaa.

Useat vanhemmathan maksavat lapsensa opiskeluaikaisia vuokria tms kuluja ilman että niistä mitään lahjaveroa maksetaan.

Tällöin rahat olisivat omassa hallussasi ja voit itse päättää mihin/ miten niitä käytetään.

[QUOTE="pöh";23454964]Eik ole, kun minä avasin säästötilit lapsille, niin pankkineiti kysyi HALUANKO käyttöoikeuden myös isälle.[/QUOTE]

No sitten mulle on pankissa annettu väärää tietoa. En olisi halunnut isälle käyttöoikeuksia, mutta pankkivirkailija väitti, ettei tiliä voi muuten avata ollenkaan ?!

Ainakaan Jyväskylän Nordeassa ei tuo onnistunut. Oli pakko antaa käyttöoikeus molemmille vanhemmille. Naurettavaa sanon minä. Myös minua pelottaa että huithapeli kroonisesti työtön ja rahaton ex pääsee joku päivä käsiksi niihin rahoihin mitä olen lapselleni säästänyt. Olis varmaan pitänut valehdella että isä ei ole tavoitettavissa.

Espoon Nordeassa minulla oli valtakirja, jossa isän nimi. Isän nimellä lupa siis avata tili, mutta lukee myös että käyttöoikeus vain äidillä. Lapsi itse halusi näin (jo isompi lapsi). Isä siis allekirjoitti paperin.

[QUOTE="Sirkkeli";23454997]Ei kun siis haluan rahat niin, että jos kuolen niin rahajutska kuitenkin elää eikä tarvii mitään toimenpiteitä. Että se olis vain lapsen nimissä.[/QUOTE]

Jos kuolet, niin lapsesi perii sinut. Ei tarvita mitään testamenttejä.

Jos olet uudessa avioliitossa niin puolisoiden omaisuus lasketaan ensin yhteen ja jaetaan tasan puoliksi, mikäli avioehtoa ei ole. Lapsesi perii sinun puolikkaasi, myös ne tilillä olevat rahat.

Mutta jos tämä nyt huolestutta niin avaat uuden tilin vaikka toisessa pankissa.

osuuspankissa on käyttöoikeudet molemmilla vanhemmilla mutta vain jos he tulevat yhdessä pankkiin ja allekirjoittavat yhdessä nostolapun,yksin ei tililtä voi rahaa nostaa. muuta tili sellaiseksi ettei sinne pääse yksin kumpikaan vaan vain yhdessä tai sitten lapsi joko kuolemantapauken tai täysi-ikäisyyden takia

Tahtoisin tuon tilin pitää pois isän silmistä. Se ei kuulu pätkääkään sille, paljonko olen saanut säästettyä lapselle rahaa. Ja viime vuonna tappelin puolen vuoden ajan joka kuukausi siitä, että en anna sen lainata rahaa lapsen tililtä. Uskoo kyllä minua eikä ole ottanut ilman lupaa, mutta...

Jos sulle ns. "käy jotain" eli tarkoittanee ettet ole enää elossa, niin lapsesihan joka tapauksessa perii sut. On myös mahdollista, että avaat uuden tilin, säästät sinne ja annat tälle uudelle tilille käyttöoikeuden 100 % luotettavalle henkilölle, esim. äidillesi tai muulle lähisukulaiselle, siihen saakka kunnes lapsesi on täysi-ikäinen (eli poistatte tämän toisen henkilön käyttöoikeuden silloin.)

Meillä on lasten rahat gyllenbergillä, pienin summa on toi 5000 minkä voi laittaa tai sitten kuukausisopimus. Siellä meillä on suht riskitilillä, koska ei tarvi juuri tiettynä hetkenä saada pois. Nyt ne oli 10% plussalla eli jos nyt ottaisin ne pois saisin korkoa noin 500e siellä on noin 5000e että paljon parempi kuin pankista, meillä on ne edelleen siellä, ne on käyneet +20% myös, katotaan koska on sitten hyvä aika ottaa pois kun lapset ovat isompia ja tarvii niitä rahoja.

osuuspankissa on käyttöoikeudet molemmilla vanhemmilla mutta vain jos he tulevat yhdessä pankkiin ja allekirjoittavat yhdessä nostolapun,yksin ei tililtä voi rahaa nostaa. muuta tili sellaiseksi ettei sinne pääse yksin kumpikaan vaan vain yhdessä tai sitten lapsi joko kuolemantapauken tai täysi-ikäisyyden takia

Ei kun mun täytyy sinne kyllä päästä, koska tili on sitä varten että pystyn hätätilassa käyttämään säästämiäni rahoja lapsen juttuihin. Nyt kummallakin on nettitunnukset, ja pystyy siirtelemään ja käyttämään rahoja miten vain. Pankkikorttia taas tilille ei ole kummallakaan, eikä edes lapsella.

[QUOTE="vieras";23455058]Meillä on lasten rahat gyllenbergillä, pienin summa on toi 5000 minkä voi laittaa tai sitten kuukausisopimus. Siellä meillä on suht riskitilillä, koska ei tarvi juuri tiettynä hetkenä saada pois. Nyt ne oli 10% plussalla eli jos nyt ottaisin ne pois saisin korkoa noin 500e siellä on noin 5000e että paljon parempi kuin pankista, meillä on ne edelleen siellä, ne on käyneet +20% myös, katotaan koska on sitten hyvä aika ottaa pois kun lapset ovat isompia ja tarvii niitä rahoja.[/QUOTE]

Jätit sitten tästä sen kaikkein olennaisimman tiedon pois, että miten kauan rahat on tililä olleet ennenkuin tuo 10% tuotto on tullut. Ovatko rahat kiinni rahastoissa, johdannaisissa + koroissa vai millaisessa ratkaisussa?

Tiesitkö että lapsen rahoille tarvitsee edunvalvojan jos sijoitettava määrä ylittää 15 000 euroa. Lisäksi edunvalvojaa voidaan tarvita jos sijoitetaan erityisen riskipitoisiin tuotteisiin. Hyvä kirjoitus asiasta löytyy esim täältä:

Sijoittaminen lapselle

Huoh, ei varmaan sellaista säästöjuttua ole keksitykkään minkälaisen tarvitsisin. Osan voisin toki tilille jättää hätävaraksi, ja sijoittaa sitten suurimman osan rahastoon. Mutta kun en ymmärrä mitään niist, ja haluan että ainakin säästämäni summa säilyy siihen kun lapsi tarviiajokorttiin, opiskeluun, yms.

[QUOTE="vieras";23455058]Meillä on lasten rahat gyllenbergillä, pienin summa on toi 5000 minkä voi laittaa tai sitten kuukausisopimus. Siellä meillä on suht riskitilillä, koska ei tarvi juuri tiettynä hetkenä saada pois. Nyt ne oli 10% plussalla eli jos nyt ottaisin ne pois saisin korkoa noin 500e siellä on noin 5000e että paljon parempi kuin pankista, meillä on ne edelleen siellä, ne on käyneet +20% myös, katotaan koska on sitten hyvä aika ottaa pois kun lapset ovat isompia ja tarvii niitä rahoja.[/QUOTE]

Jätit sitten tästä sen kaikkein olennaisimman tiedon pois, että miten kauan rahat on tililä olleet ennenkuin tuo 10% tuotto on tullut. Ovatko rahat kiinni rahastoissa, johdannaisissa + koroissa vai millaisessa ratkaisussa?

Tiesitkö että lapsen rahoille tarvitsee edunvalvojan jos sijoitettava määrä ylittää 15 000 euroa. Lisäksi edunvalvojaa voidaan tarvita jos sijoitetaan erityisen riskipitoisiin tuotteisiin. Hyvä kirjoitus asiasta löytyy esim täältä:

http://saituri.org/sijoittaminen/ian-vaikutus-sijoittamiseen-sijoittaminen-lapselle/

"On myös mahdollista, että avaat uuden tilin..." tarkoitin tuolla siis, että avaat itsellesi uuden tilin, jolle säästä lasta varten rahaa ja annat varmuuden vuoksi tälle tilille käyttöoikeuden myös luotettavalle henkilölle. (Silloin hän voisi käyttää tiliä, jos olet esim. vaikean sairauden takia pankkiasiointiin kykenemätön.)

Kannattaa selvittää, millainen tilityyppi on säästämiseen ja mahd. harvaan käyttöön kannattavin. Tavallinen ns. käyttötili ei varmaankaan ole.