lapsen puheesta

Meillä
4,5 v tyttö sanoi R:n ja S:n oikein jo alle kaksivuotiaana, mutta L:ää ei osaa vieläkään. Jos R on ainoa vika, eivät välttämättä puutu vieläkään, mutta halutessasi pääsette varmaan jo puheterapeutille. Usein kuulemma pari käyntiä riittää.

halipupu
Mulla 4,5v. poika ja R puuttuu myös. Kysyn kyllä mahdollisuutta puheterapiaan jos ei puolen vuoden sisällä sitä r:ää opi sanomaan, koska mulla ja miehellä ollu molemmilla vaikeuksia r:n kanssa myös lapsena. Muistaakseni täällä Hesassa on se 5v. semmonen raja, että sitten pääsee terapiaan, jos ei osaa.

vieras
Meillä tyttö ei osannut ärrää sanoa 5-vuotiaana. Neuvolassa asiaan ei puututtu vaikka yritin puheterapiasta kysellä. Ei kuulemma näin lieviin tapauksiin, kuin pelkän ärrän puuttumiseen kalliita puheterapiaresursseja käytetä :D

No, etsin itse netistä ohjeita ärrän opetteluun ja useamman kuukauden kotona opettelun jälkeen tyttö oppi juuri ennen 6-v.synttäreitä sen sanomaan :)

vieras
Meillä poika 5 v. sorauttaa ärrän kurkussa, sain neuvolasta ärrä-harjoituksia mukaan, sanoi että kaikilla ei suun motoriikka oo vielä tässä iässä valmis siihen oikeeseen ärrään mutta sitä voi hiljalleen itsekin alkaa kypsyttelemään näillä harjoituksilla, näissä ohjeissa aloitetaan d-harjoituksista sen ärrän etsiminen....

Yhteistyössä