Lapsen passihakemus, toinen ei suostu allekirjoittamaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiipeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kiipeli

Uusi jäsen
01.07.2012
5
0
1
Meillä siis tilanne sellainen että ollaan erottu jo yli 8 vuotta sitten, silloin päätettiin että on yhteishuoltajuus. Noh, tämän reilun 8 vuoden aikana isä on nähnyt lastaan maksimissaan 10 kertaa. Ei siksi, että olisin estänyt, vaan siksi että ei ole halunnut. Elatusmaksuja ei ole maksanut vuoden 2008 jälkeen.

Nyt olisin lapsen kanssa lähdössä lomamatkalle, mutta isä ei suostu allekirjoittamaan passihakemusta. Miten minun tulisi toimia? Täytyykö meidän jättää lapsen ensimmäinen ulkomaan matka tekemättä tämän vuoksi? Onko ainoa keino hakea yksinhuoltajuutta? Siihen luulisin kriteereiksi riittävän sen että isä toistuvasti kieltäytyy lasta näkemästä..?

Jos isä ei allekirjoita niin ei saa passia. Yksinhuoltajuuden saaminen ei välttämättä onnistu vain sillä perusteella, että isä ei halua tavata lastaan. Jos isä haluaa yhteishuoltajuuden pitää. Milloin lomamatka olisi? Yksinhuoltajuuden saamiseen menee aikaa... ja rahaa.

Mulla oli sama tilanne aikanaan, poliisi soitti lapsen isälle ja kyseli, että mitkä ovat syyt ettei halua lapselleen passia.Antoi sitten kuitenkin luvan parin päivän miettimisen jälkeen..meillä ero oli vielä vireillä silloin.
Yksinhuoltaajuutta ei ihan kauhean heppoisin perustein kyllä myönnetä ( mulla riitti syyksi se, että isä ei asunut enää Suomessa ), mutta kannattahan sitä kysyä vaikka oikeusaputoimistosta.

Mulle sanottiin, että vaikka toinen ei allekirjoittaisikaan passihakemusta, niin yleensä sen passin saa. Erikoistilanteita on ne, joissa ei passia myönnetä. Esim. epäillään lapsikaappausta tms.

Marssit vain hakemaan passia yhdellä allekirjoituksella. Kyllä ne sen jotenkin siellä hoitaa.

Menet poliisilaitokselle heti huomenna ja selität tilanteen rehellisesti. Että isä, joka ei oikeasti ole kiinnostunut lapsestaan, haluaa tehdä kiusaa eikä allekirjoita hakemusta. Kyllä asia hoituu.

Hyvää ulkomaanmatkaa. :)

Loma olisi loppu vuodesta, mutta aloitin kyselyn jo nyt isältä koska aavistin että tässä saattaa käydä näin.. Nyt sitten uhkailee minua kaikella älyttömyyksillä kuten jo aikoinaan teki.

Tuo minua jäi kiinnostamaan että missä/kuka sanoi että passin voi saada vaikka toinen ei sitä allekirjottaisikaan?

Meillä on kyllä kaikki koulu- ym. asiat hoidettu vain minun allekirjoituksella kun isä ei ole niitäkään suostunut allekirjoittamaan, mutta passi on kuitenkin aivan toinen asia..

Passi voidaan myöntää ilman toisen huoltajan suostumusta vain erityisestä syystä, jos joltakin huoltajalta ei matkan, sairauden tai muun vastaavan syyn vuoksi voida saada suostumusta.

Passin myöntäminen alaikäiselle voi olla mahdollista myös tilanteessa, jossa huoltaja epää suostumuksensa. Passin antamatta jättäminen on oltava selvästi vastoin lapsen etua ja on voitava pitää ilmeisenä, ettei lasta vastoin huoltajan suostumusta muutoin kuin tilapäisesti viedä toiseen valtioon. Passin antava viranomainen selvittää kussakin tapauksessa, mikä on lapsen edun mukaista.

Passin myöntäminen alaikäiselle

Kiitos tuosta linkistä :)
Jos tulkitsin tuon tekstin oikein niin luulen että lapsella voisi olla hyvät mahdollisuudet passi saada ilman isän allekirjoitustakin. Ja kuten tuossa joku aikaisemmin kirjoittikin niin kai ne voivat poliisilaitokselta sitten isäle soittaa ja kysellä syytä.

Yhteistyössä