Lapsen painosta ja lääkärin huolesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Inka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rakkaat ihmiset! Älkää ainakaan lasten kuullen päivitelkö näiden kokoa tai laskeko painoindeksejä, älkää vahtiko lasten annoskokoja jne. Suosittelen kaikille HYVISSÄ AJOIN, kun lapsella ei vielä ole syömishäiriötä, Lotta Hällströmin kirjaa "Painajainen puntarilla". Jospa itse olisin älynnyt ajoissa varoa sanojani! Varsin pieni tapaus edisti syömishäiriön puhkeamista lapsella, jolla oli valmiiksi huono itsetunto.

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
Kotona

Mun tyttärelle sanottiin aina,että se on liian painava - mutta likka harrasti paljon urheilua ja sillä oli melkoiset lihakset. Peiliin mä enemmän luottaisin kuin terkkarin tai lääkärin sanomaan..

Niin, no kyllä tuo varsin terveelta painon/pituuden suhteelta kuulostaa, kun vertaan sitä mieheni lapseen ~120 cm, 47 kg.. Jostain kun saisi kaikille vanhemmille suhteellisuuden tajun, ja kyvyn nähdä oma lapsi objektiivisesti välillä.. Tuntuu, että normaalipainoisista lapsista ollaan turhaan huolissaan ja selvä ylipaino yritetään monesti selittää ruumiinrakenteella ym.. Tai näin ainakin omat kokemukset on osoittaneet.

Niin, no kyllä tuo varsin terveelta painon/pituuden suhteelta kuulostaa, kun vertaan sitä mieheni lapseen ~120 cm, 47 kg.. Jostain kun saisi kaikille vanhemmille suhteellisuuden tajun, ja kyvyn nähdä oma lapsi objektiivisesti välillä.. Tuntuu, että normaalipainoisista lapsista ollaan turhaan huolissaan ja selvä ylipaino yritetään monesti selittää ruumiinrakenteella ym.. Tai näin ainakin omat kokemukset on osoittaneet.

Miehesi lapsella on valtava ylipaino, miten asiaa hoidetaan?

No onhan lapsi aika reippaasti ylipainoinen. Eikö hän siis teistä näytä yhtään ylipainoiselta??!! Laske tällä laskurilla, niin näet että on huolestuttavan iso.

http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/

[QUOTE="Äitiliini";23348822]No onhan lapsi aika reippaasti ylipainoinen. Eikö hän siis teistä näytä yhtään ylipainoiselta??!! Laske tällä laskurilla, niin näet että on huolestuttavan iso.

Verkkoklinikka.fi :: Terveyslaskurit[/QUOTE]

Eihän tuo ole mikään laskuri, ikäisekseen pitkä lapsi yleensä myös painaa enemmän kuin saman ikäiset.

[QUOTE="vieras";23348795]Miehesi lapsella on valtava ylipaino, miten asiaa hoidetaan?[/QUOTE]

Se on lähinnä mieheni ja hänen ex-vaimonsa välinen asia, vaikka olen yrittänyt asiasta kysellä.. Ravitsemusterapeutilla on ainakin käyty. Kovin en viitsi asiaan puuttua tai ohjeistaa miestäni, kun lapsensa on todella herkkä paikka miehelleni. Tuntee edelleen syyllisyyttä eron takia ja useasti kokee olevansa huono isä. Omalta osaltani yritän aina laittaa lapsen meillä ollessa mahd. terveellistä ruokaa ja tarjota paljon kasviksia. Muutaman kerran olen huomauttanut ruokajuomista tai välipaloista, että olisihan tuossa tuotakin (esim. hedelmä vs. vanukas)

Meillä 8-v poika 140cm ja painaa 38kg.Terkkari oli kyselly herkkujen syönnistä mutta kun kuuli et karkkipäivänä vaan syö suunnilleen yhden tuplan niin totes että sitten ei mitään hätää.Mutta poika otti itteensä jo terkkarin sanoman että oot painava ja nyt hän sitten kyselee että voitasko ruveta syömään salaatteja entistä enemmän.Ja meillä ruokavalio ihan normaali.Eikä todellakaan ole mikään pullukka ja liikkuu kovasti.

[QUOTE="hipp";23348923]http://www.laskurit.fi/painoindeksi/
ap:N pojan painoindeksi on 17.9 eli kevysti alipainoinen.[/QUOTE]

Lapsille ja aikuisille on eri BMI-taulukot!

[QUOTE="hipp";23348923]http://www.laskurit.fi/painoindeksi/
ap:N pojan painoindeksi on 17.9 eli kevysti alipainoinen.[/QUOTE]

Lapsen painoindeksiä ei tulkita samoin kuin aikuisen... asteikko on eri.

Rakkaat ihmiset! Älkää ainakaan lasten kuullen päivitelkö näiden kokoa tai laskeko painoindeksejä, älkää vahtiko lasten annoskokoja jne. Suosittelen kaikille HYVISSÄ AJOIN, kun lapsella ei vielä ole syömishäiriötä, Lotta Hällströmin kirjaa "Painajainen puntarilla". Jospa itse olisin älynnyt ajoissa varoa sanojani! Varsin pieni tapaus edisti syömishäiriön puhkeamista lapsella, jolla oli valmiiksi huono itsetunto.

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
Kotona

ja jos mun vanhempani olisivat tehneet jotain muuta kuin teeskennelleet että olen isoluinen lapsi, en olisi ollut kiusattu läski koko lapsuutta ja teini-ikää :(

Yhteistyössä