lapsen päänsärky

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
onko kenenkään lapsella usein esiintyvää päänsärkyä? jostain joskus kuulin että on paljon yleistynyt 6-8-vuotiaiden migreenit, onko kokemuksia ja mikä avuksi? tuntuu vaan pahalta syöttää lapselle usein särkylääkettä, mutta kun ei muuten lähde päänsärky pois. :(

Meillä vajaa 6 v valittaa aika usein päänsärkyä. Yleensä annan ensin esim. vitamiinia tms. "lumelääkettä" ja kokeilen, josko auttaa. Toisinaan on auttanut, toisinaan ei. Silloin tiedän, että pää on oikeasti kipeä ja annan särkylääkettä.

Meillä liittyi silmiin....eli etenkin jos oli enemmin tehnyt tarkkuutta vaativaa puuhaa tai katsellut elokuvia liikaa.Silmälasit nyt tytöllä.
Vettä juotan myös reippaasti tytölle kun päänsärkyä, huomannut,että itsellä helpottaa vähäsen.

Alkuperäinen kirjoittaja kehnis:
Meillä liittyi silmiin....eli etenkin jos oli enemmin tehnyt tarkkuutta vaativaa puuhaa tai katsellut elokuvia liikaa.Silmälasit nyt tytöllä.
Vettä juotan myös reippaasti tytölle kun päänsärkyä, huomannut,että itsellä helpottaa vähäsen.

olen myös miettinyt samaa, joskos olisi silmistä johtuvaa. pojalla kuitenkin näkö tod. hyvä. itse kärsin välillä kovista migreenikohtauksista, joihin olen saanut lääkkeet. lääkäri sanoi että on perinnöllistä joten mahdollista on myös että pojalla on migreeni peräistä. mutta siihen ei kuulemma auta kuin lepo ja särkylääke. onkohan näin, kellään kokemusta siitä? on vaan tosi inhottavaa kun poika valittaa usein että päätä särkee. :(

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

olen myös miettinyt samaa, joskos olisi silmistä johtuvaa. pojalla kuitenkin näkö tod. hyvä. itse kärsin välillä kovista migreenikohtauksista, joihin olen saanut lääkkeet. lääkäri sanoi että on perinnöllistä joten mahdollista on myös että pojalla on migreeni peräistä. mutta siihen ei kuulemma auta kuin lepo ja särkylääke. onkohan näin, kellään kokemusta siitä? on vaan tosi inhottavaa kun poika valittaa usein että päätä särkee. :(

onko se näkö tarkistettu optikolla? ku voi olla myös hajataittoa, mikä ei näy normi neuvolan testissä..
huono ilma kotona/koulussa?

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

onko se näkö tarkistettu optikolla? ku voi olla myös hajataittoa, mikä ei näy normi neuvolan testissä..
huono ilma kotona/koulussa?

ei ole optikolla tarkastettu, koulussa terveydenhoitajalla. niin tuosta huonosta ilmasta en tiedä muuta kun että kotona ei ole huono ilma, koulut täällä päin suomea kylläkin kaikki tosi tosi huonossa kunnossa, joten se kai voisi olla mahdollista... tarvii varmaan varata optikolle aika...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä tuo päänsärky johtui hamapaista. Oikomishoitoon joutuu, kun ristipurenta on todettu.

tämäki on hyvin mahdollista.
Mä lähtisin liikkeelle varaamalla optikkolle ajan, sit hammaslääkäriin ja vois sitä kysyä koulultaki/luokkakavereilta onko muilla samaa ongelmaa.. pienessä luokassa (jos välitunnilla ei tuuleteta) ilma käy tunnin aikana raskaaksi.. niin ja tietokoneella istuminen rasittaa silmiä yllättävän paljon

Meillä pään säryt johtu enimmäkseen lukemisesta. Käytin silmälääkärissä ja se poistettiin aiheuttajana. Tyttö vähenti kirjojen lukemista niin ,että yksi kirja viikossa. Ennen se oli 1/pv. Nyttemmin on välillä päänsärkyä joka johtunee tietokoneesta. Sitäkin nyt vähennetty. Tosin se on taistelun tuloksena vähentynyt,kun tuo neiti 11v osaa olla kiukkunen jos siitä puhun. :D Mutta Migreenistä kun itse kärsin, niin otan kuitenkin aina tosissaan nuo säryt. Särkylääkettä kuitenkaan en pahemmin anna vaan hieron vaikka hartioita, se auttaa kummasti.

silmien rasittuminen aiheuttaa päänsärkyä. voi olla taittoa/karsastusta.
hampaiden/leuan purentaviat.
melu koulussa/kotona.
stressi.
huono sisäilma, liian vähäinen ulkoilu.
home koti- tai koulurakennuksessa.
allergiat.
migreeni.
ja moni muu asia.

Oli syy/epäily mikä tahansa, lapsen päänsärky on asia joka TÄYTYY tutkia ja selvittää. Jatkuva särky invalidisoi, lapsi ei jaksa keskittyä, hän on ärtyisä, väsynyt ja voi masentua.
opiskelu kärsii myös. Lapsen kipukynnys on olematon; hanki hänelle apua! Ei lääkitystä ennekuin on selvitetty mistä oireilu johtuu.

Mulla itellä alko migreeni aikoinaan tuon ikäisenä.
Säännölliset ruoka-ajat ja että syö tarpeeks usein ja juo tarpeeksi, on tietysti hyvin tärkeitä.
Sit kun se migreeni iskee, niin eihän siihen sillon oikeen tosiaan auta kun lepo ja lääke, mutta on kuitenkin asioita, jotka kannattaa ihan elintavoissa huomioida, niin vähentää riskiä saada niitä kohtauksia.
Paljon täällä on tullukin, mm. tv:n katselun, tietokoneella olon yms. rajottaminen, riittävä ulkoilu, uni ja liikunta, raikas sisäilma, hyvä valaistus (jos lukee tms.).

Kun lapsella on toistuvia päänsärkyjä ja viet lapsen lääkäriin, lääkäri kysyy ensimmäisenä kuinka lapsesi juo. Siis, liian vähäinen juominen aiheuttaa päänsärkyä. Mutta toki voi johtua myös näöstä. Oma lapseni kärsii kovista päänsäryistä ja lapsen juomiseen on kiinnitetty huomiota.

Yhteistyössä