lapsen oikeus isään/isän oikeus valintaan

Minä ja mieheni ollaan jo pari vuotta suunniteltu tulevaisuutta yhdessä. Meillä oli kumminkin tauko, ja tämän tauon aikana mieheni (ja minä) harrasti seksiä parin muun henkilön kanssa. Yhden yhden illan jutun takia nainen soitti miehelleni ja sanoi olevansa raskaana vaikka olin yhdynnän aikana väittänyt syövänsä pillereitä. Nainen lupasi kumminkin tehdä abortin. Nyt vuosi myöhemmin nainen soitti ja kertoi että miehelläni on 4 kk poika.

Naisella oli 8 vuoden takaa mies joka olisi voinut olla lapsen isä, mutta dna testi näytti (hän väittää) ettei se ole miehen vain minun mieheni.

Mitä siis tehdä? Kannattaako tehdä dna testi, koska tätä tuntematonta äitiä ei ehkä kannata noin vain uskoa. Mutta silloin me myös sitoudumme loppuelämäksi tähän naiseen ja lapseen. Voisiko esim tehdä niin että tekee testin ja tunnustautuu lapsen isäksi mutta tekee kirjallisen sopimuksen siitä että lapselle kerrotaan, jos hän niin haluaa, kun hän on 18 v.?

Tämä on meille ihan kauhea asia, joka riistää ja rikkoo meidän perheen. Ymmärrän kyllä samalla lapsen oikuetta isään, mutta onko tämän pakko olla lapsen biologinen isä, kyllähän lapsi voi saada muita isähahmoja elämäänsä. Sitä paitsi tosiaan nainen valehteli ja sanoi hankkivansa abortin, ja soittaa NYT vuoden jälkeen ja kertoo että häneelä on 4 kk poika. Eikö miehelläkin ole jonkinlaista oikeutta valita tai vaikuttaa omaan kohtaloonsa, ja nainenhan on toisaalta tehnyt oman valintansa, joka ehkä sisältää faktan ettei lapsella tule olemaan isää.

Olen ihan sekaisin, masentunut ja kauhuissani. Tarvitsen todellakin mielipiteitä ja kokemuksia asiasta. Miten toimia? Tunnustetaanko isyys, jos se siis edes on mieheni?

 
Mieshän on kuitenkin ollut seksuaalisessa kanssakäymisessä tuon naisen kanssa, joten mitä sitä kieltämään. Se onko nainen huijannut tai ei ei poista vastuuta. Mieskin olisi voinut asian, siis ehkäisyn, tuplavarmistaa. Mutta on aivan turha itseä kaatunutta maitoa.

Mitään ei tarvitse tunnustaa ennenkuin pätevä testi isyydestä on tehty ja kuten tuossa jo mainittiin, se on ilmainen. Jos näin on, että miehesi on lapsen isä, siitä alkaa sitten isän vastuu ja sen kanssa on elettävä. Varmasti kova paikka teille molemmille. Jos suhteemme on terveellä pohjalla parisuhteen kannalta, kestätte tämänkin, yhdessä. Voimia jokatapauksessa, kävi miten kävi :hug:
 
Kiitos kannustavista ja asiallisista kommenteista!
Asiaan kuuluu myös ettei nainen ainakaan vielä ole vaatinut isyyden selvittämisestä ja on sanonut ettei halua sekantua meidän elämään ja myös että on valmis kasvattamaan lapsen itse, koska niin on päättänyt jo kauan aikaa sitten. Hän ei siis halua mieheeni lapsen elämään, ainakaan tällä hetkellä, eikä ainakaan 50 % vastuuta lapsesta. Tämä voi tottakai muttua.

Nyt mietin sitä, että onko dnan testin tekeminen ja isyyden tunnustaminen sama asia. Elikkä jos tekee dnatestin ja se on positiivinen, onko silloin automaatisesti virallisesti lapsen isä, vai onko se eri prosessi. Selvällä kielellä siis: voiko dna testin tehdä erikseen ilman isyyden tunnustamista. Kiitos taas!
 
Alkuperäinen kirjoittaja julia83:
Kiitos kannustavista ja asiallisista kommenteista!
Asiaan kuuluu myös ettei nainen ainakaan vielä ole vaatinut isyyden selvittämisestä ja on sanonut ettei halua sekantua meidän elämään ja myös että on valmis kasvattamaan lapsen itse, koska niin on päättänyt jo kauan aikaa sitten. Hän ei siis halua mieheeni lapsen elämään, ainakaan tällä hetkellä, eikä ainakaan 50 % vastuuta lapsesta. Tämä voi tottakai muttua.

Nyt mietin sitä, että onko dnan testin tekeminen ja isyyden tunnustaminen sama asia. Elikkä jos tekee dnatestin ja se on positiivinen, onko silloin automaatisesti virallisesti lapsen isä, vai onko se eri prosessi. Selvällä kielellä siis: voiko dna testin tehdä erikseen ilman isyyden tunnustamista. Kiitos taas!
On silloin automaattisesti virallisesti isä,eikä sit enää mitään tunnustuksia tarvita.
 
Sinun mies myös vaatimaan dna-testiä ja jos asiat on näin niin lastenvalvojalla sovitaan jatkosta. Maksamaanhan miehesi sitten joutuu ja suotavaa lapsen kannalta, että pitäisi yhteyttä lapseensa. Lapsi ei ole ikinä syyllinen.
Olen kuullut monta surullista, samanlaista tarinaa. Miehet kun muistaisivat itse ottaa kumin käytöön puhui nainen sitten mitä hyvänsä.
:hug:
 
No kyllä minunkin mielestä kannattaa tehdä DNA-testi, koska vain siten saatte asiasta selvyyden. Testi ei maksa mitään, mutta sinne pitää sitten kaikkien kolmen mennä. ( Ei toki samaan aikaan).
Tuliko mieleesi että lapsella saattaa olla useampikin isäehdokas... joten ei ole varmaa että miehesi on tuon lapsen isä.
Uskon että asia jää teitä vaivaamaan jos sitä ei selvitetä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
Alkuperäinen kirjoittaja julia83:
Kiitos kannustavista ja asiallisista kommenteista!
Asiaan kuuluu myös ettei nainen ainakaan vielä ole vaatinut isyyden selvittämisestä ja on sanonut ettei halua sekantua meidän elämään ja myös että on valmis kasvattamaan lapsen itse, koska niin on päättänyt jo kauan aikaa sitten. Hän ei siis halua mieheeni lapsen elämään, ainakaan tällä hetkellä, eikä ainakaan 50 % vastuuta lapsesta. Tämä voi tottakai muttua.

Nyt mietin sitä, että onko dnan testin tekeminen ja isyyden tunnustaminen sama asia. Elikkä jos tekee dnatestin ja se on positiivinen, onko silloin automaatisesti virallisesti lapsen isä, vai onko se eri prosessi. Selvällä kielellä siis: voiko dna testin tehdä erikseen ilman isyyden tunnustamista. Kiitos taas!
On silloin automaattisesti virallisesti isä,eikä sit enää mitään tunnustuksia tarvita.
Itseasiassa ei ole automaattisesti lapsen isä. Aina isyydentunnustukseen tarvitaan tunnustus ja nimi paperiin. Toisaalta, kun mennään lastensuojeluun tunnustamaan isyyttä ja siellä on paperi missä DNA-testi osoittaa, että mies on lapsen isä, ei tätä pysty enää kiistämään. Asioitahan voi toki vaikeuttaa sillä, ettei allekirjoita, mutta hyödyttääkö se ketään?? Tuskinpa.

Ei kai miehesi ole pakko olla lapselle isä, jos hän sitä ei halua. Ainoa, että elatukset hän joutuu maksamaan jos tunnustaa isyytensä.
Toki lapsella on oikeus isään ja isällä oikeus lapseen, mutta elämä ei vain ole niin mustavalkoista.
Asiaa kuitenkin kannattaa ajatella myös siltä kantilta, mitä miehesi menettää jos ei halua olla tekemisissä lapsen kanssa.
Varmasti sitä tulee mietittyä joskus myöhemmin, ei tuollaisia asioita yleensä vain pysty unohtamaan.
 
Toisen osapuolen näkökulma ...

tosin tarinamme on hieman erilainen.

Lapsella on oikeus isään - vaikkapa vain paperi-isään.
Oman lapseni kohdalla näin tämän tarpeelliseksi ja hänen identiteettinsä kannalta merkitseväksi. Uskon että 95% lapsista haluaa isyyden olevan virallinen ja paperilla - ja jonkinmoinen identiteettikriisi tulee, ellei näin asia ole.

Mielestäni AIKUISTEN ihmisten on tämä kestettävä.
Tarkoitus ei ole toimia pakoilevan bio-isän, harmistuneen toisen tai ensimmäisen naisen tms kauneusvirheestä (eli ihanasta ja viattomasta lapsesta ) kärsivän eduksi.

Vaan lapsen eduksi.

Äitinä ja naisena ei minulle itselleni ole tästä lapseni siittäjästä iloa ja hupia.
Päinvastoin.
Eikä prosessi ole ollut helppo. Päinvastoin.
Ypöyksin vastasyntyneen kanssa , kuorrutettuna tällä saippuaoopperalla.

Sosiaalinen isyys on ihan eri asia. Samoin kuin taloudellinenkin.
Molemmista voi bio-isä halutessaan luistaa.
Rakastaa ei ole pakko - eikä rahoittaakaan - niin hyvin on onneksi miehillä asiat.

Vastahakoisen isyyden saa paperille - biogenettinen tutkimus eli DNA testi riittää perusteeksi. Tämän jälkeen tarvittaessa käräjäoikeudessa 'tuomitaan' isäksi. Kansliapäätöksellä. nykyään - eli oikeudenkäyntiä ei edes tarvita.
Toki allekirjoittaminen its eolisi ehkä fiksumpaa - jos homma on jo näin selvää...

Tästä meillä viittävaille valmis juttu käsittelyssä ja kohta päätetty.
Ja kyllä - elatusvelvollisuus alkaa samalla , ellei toisin sovita.

On helppoa toki ajatella kaikki 'laskelmoivan ihmeellisen naisen' syyksi.
Kun raskaus alkaa - syyllisiä on tasan kaksi.
Biologinen äiti ja biologinen isä.

Alkuperäiselle - miehesi sentään kertoi Sinulle. Näin ei aina ole.
Ja toisekseen - elämästä ei koskaan tiedä - koeta asettua tuon lapsen asemaan , sinunkin elämäsi voi joskus kuitenkin mennä yllättävällä tavalla.

Elämän yllätyksistäkin tulee kantaa vastuu .


 
hyvin valaistu asiaa tältä puolelta. Meillä hyvin samankaltainen tilanne, tosin isyyttä ei ole tunnustettu. Naiset eivät aina vaani miehiä ja "hankkiudu" heille suunnitelmallisesti raskaaksi. Yksin lapsen saaminen ei ole se helpoin tie, mutta elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan. Isän oikeus valita oli silloin kun päätyi sänkyyn naisen kanssa.
 

Yhteistyössä