Lapsen nukahtamisesta!!Jelppiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mammamia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mammamia

Vieras
Meijän 1,5 vuotias lapsonen on keksinyt uuden "ihanan" tavan. on ihan rättiväsyny ja kun paan sänkyyn sen pitää saada unimaitopullonsa mukaan (joo pitäs lopettaa toi pulloilu i know). no sit se saattaa leikkiä sen tyhjän pullonsa kanssa jopa 1tunnin ennenku nukahtaa. nytki laitoin pojan kello 14 nukkumaan ja edelleen kolistelee pullolla pinniksen reunoja. on ihan tyytyväinen mitään ei huutele tms. mutta kummastuttaa tuo homma. se on nyt niinku "tutti" hälle tuo pullo. imee sitä tyhjänäkin. olen alkanut hakea pullon pois kun lapsi nukkuu kun homma meni siihen että lapsi heräsi ja saattoi taas tunninkin leikkiä pullolla. imeskellen,kolistellen yms..ei siin muute mitää mut tuo nukahtaminen mennyt tosiaa siihen et kestää jopa tunnin ja sit et nukkuu sen toisen tunnin ja taas saatto jopa tunnin leikkiä pullolla sängyssään..ja edelleen ihan tyytyvöisenä.inhottaava jotenkin oli kun jos itsekin nukahdin lapsen kans yhtäaikaa enkä sit oel heränny kun lapsi on niin toinen saattanu olla jopa tunninkin valveillasängyssään ja minä nukkunut autuaan tietämättömänä tästä kaikesta..
mitä te tekisitte tilanteessa?
nyt olen tosiaan ajatellut tuon unimaitoilun lopettaa kokonaan mutta hankalaa se vain on. ei ala millään nukkumaan kun huutaa pulloaan..
mitä siis teen?huudatanko lasta kovasti vai annnanko pullon mukaan?
tämä on jo ihan rasittavaa ku toinen siellä vain leikkii pullolla eikä ala nukkumaan vaikka ihan väsy, jos otan pois sängystä itkee unisuuttaan...
jelppiä nyt tänne näin!

pullo pois jo,kohta se on vieläkin vaikeampaa.'
tai jos et vaan vielä jaksa sitä rumbaa (tyhmää,kohta kuitenkin eessä) niin miäs sitten vaikka sillä leikkii ja siitä ei ole lapselle mitään haittaa jos hän sängyssään tyytyväisenä on kun sinä nukut.

Pienillä lapsilla ja vauvoilla nyt on useimmilla ne omat juttunsa ennen kuin nukahtaa, jos ei pullo niin meilläpä nuorimmainen peuhaa tutin kanssa sen 45 minuuttia. Sylkee pois ja ottaa takaisin ennen kuin nukahtaa. Parempi sekin kuin huutaminen mitä toiset lapset tekee, jotkut kälättää ja höpöttää tai leikkii peiton kanssa, jotkut kiipeilee pinnoja myöten, toiset ei nukahda ollenkaan omaan sänkyynsä. Kyllä ne siitä kun lapset isoiksi kasvaa menee ohi, kumma kun joka vaiheeseen pitäisi aina keksiä joku ratkaisu ja loppu. Lapset on lapsia, 1.5 vuotias vieläpä hyvin pieni lapsi.

Siis onko nyt ekoilla päiväunilla? Onko illalla sama juttu? Ei siis oo tuttia?

Meillä saattaa lapsi olla valveilla itsekseen puoli tuntia - tunnin, nallen ja unirätin kanssa touhuaa. Ei siinä pahaa mun mielestä. Nukkuu 1-2 unet, toiset saattaa olla ihan huilausta (kuten just nyt), touhuaa itsekseen siellä sängyssä, huilaa samalla jos ei nukuta.

Selvä tapaus: pullo pois ja HETI! En ole koskaan tajunnut mikä idea on antaa lapselle pullo mukaan sänkyyn, sehän on ihan älytöntä! Ton ikäiselle, ja vauvoillekin, riittää se iltapuuron yhteydessä annettu maito (nokka)mukista tai pullosta, jos joku sellaista aataminaikaista vekotinta vielä käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tutti? Mikset anna sitä? Ja jos se vaan leikkii eikä valita niin anna sen olla. Mikä ongelma tässä nyt on? Monetko päikkärit nukkuu?

siis lapsi ei koskaan ole syöny tuttia ei ole sitä halunnu. ennen nukahti sillee et maito juotiin sylis ja sit nostettiin sänkyyn ja sinne nukahti mut nyt haluaa itse sen pullon mukaansa.
nukkuu 2 päikät, suunniteltu on jos alettas yksiin jos ei siis ole viel tarpeeks väsy kuitenkaan.

herää aamulla jo 6 jälkeen ekat unet 8-9 ja sit tokat 14-15. illalla nukkuun taas klo 20.
muuten hyvä rytmi ku lapsi selvästi tarttee ne 2 unet. on siinä 9 maissa tosi väsy aina ei voio pitkittää unia..

illalla sama homma mut vellipullon kans. sen kans tosin niin et juo sen ja nukahtaa ei aina edes jaksa kaikkea ennenku nukahtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
No mä ottaisin pullon pois kun tyhjä. Antaisin jonkun pehmolelun, rätin tms. unikaveriksi. Kuulostaa kuin muksullas olisi unileluna tuo tyhjä pullo :/

No mun mielestä se nyt on ihan sama minkä sinne sänkyyn antaa jos sillä aikansa leikkii, olipa pullo, nalle, rätti tai tutti. Jos lapsella on tapana pitää omat unirituaalinsa niin se pullo tuskin on syypää siihen, vaan sama tapahtuisi ihan minkä vaan esineen tai rievun kanssa. Onko se ongelma nyt tuo tuttipullo vai se tunnin mellastus ennen nukkumaan käymistä. Minä käsitin, että se nukahtaminen oli ongelmana.

Alkuperäinen kirjoittaja mammamia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tutti? Mikset anna sitä? Ja jos se vaan leikkii eikä valita niin anna sen olla. Mikä ongelma tässä nyt on? Monetko päikkärit nukkuu?

siis lapsi ei koskaan ole syöny tuttia ei ole sitä halunnu. ennen nukahti sillee et maito juotiin sylis ja sit nostettiin sänkyyn ja sinne nukahti mut nyt haluaa itse sen pullon mukaansa.
nukkuu 2 päikät, suunniteltu on jos alettas yksiin jos ei siis ole viel tarpeeks väsy kuitenkaan.

herää aamulla jo 6 jälkeen ekat unet 8-9 ja sit tokat 14-15. illalla nukkuun taas klo 20.
muuten hyvä rytmi ku lapsi selvästi tarttee ne 2 unet. on siinä 9 maissa tosi väsy aina ei voio pitkittää unia..

illalla sama homma mut vellipullon kans. sen kans tosin niin et juo sen ja nukahtaa ei aina edes jaksa kaikkea ennenku nukahtaa.

Muutat teidän rytmin niin että herää tuolloin, päikkäreille klo 11 ja yöunille viimeistään klo 19. Ei ton ikäisellä välttämättä edes riitä unta noin monille päikkäreille. Jos se vaan hiljaa tyytväisenä siellä leikkii niin anna leikkiä, etenkin jos on 2 päikkärit. Ei sitä sit vaan väsytä tarpeeksi

Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Pienillä lapsilla ja vauvoilla nyt on useimmilla ne omat juttunsa ennen kuin nukahtaa, jos ei pullo niin .... pieni lapsi.

No yritänpä vastata minäkin jotain, vaikka sait tuossa edellä ja muuallakin ihan kelpoja vastausia.

Pullo tosiaan pois, kun se on nähtävästi tosiaankin vähän liiankin haska väline, kun nukkumaan pitäisi.

Vaihtokaupat meillä ainakin toimi. Pullon pois, mutta tilalle jotain muuta. Ellei suoraan "unirätti" kelpaa, nin useamman vaihdon kautta sitten. Joku unipuou voisi kepvata suoraan pullon jälkeen, ja unimaille sen kanssa.

Mutta lapset siis tykkäävät rutiineistakin. Ja joku tuollainen vaihtoleikki (usemaan lulun kautta ja lopulta siihen "unirättiin" tjms) voi olla ihan nopeakin rutiini, eli ei käy niin (pitkään) hermoillesi kuin tuo pulloleikki.

Toivottavati sait ideasta jonkinverran kiinni, en nyt ehdo paljoa kirjoittaa. Pitää ehtiä työmaalle. Mutta siis aian joskus sitten tuo ketju toimii nopeamminkin, kun se päätepiste tuleekin tavallista nopeammin, eli se lopullinen unilelu ja laspi tytyttkin sitten siihen ja hiipppuu unille.

Näkisin, että lapsesi kaipaa sellaista mukavaa rauhoittumistoimintaa, laskukiitoa unille.

Pärjäile!

moi!

Yhteistyössä