Lapsen nimi, eikö teitä haittaa että lapsi joutuu vastailemaan aina kysymyksiin "C:llä vai K:lla", "yhdellä vai kahdella "

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärrrrsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ärrrrsy

Vieras
Tarkoitan nimiä esim. Idat, Sarat, Miat yms...

Tai sitten C:llä vai K:lla,, (Mico, Niko, Jessica)

Mua ainakin ärsyttää jo se jos luokalla oli ihminen, jolta aina kysyttiin että miten se kirjoitetaan...

Heh sua arsyttää.. nooh miten se on sulta pois.. mä olen joutunut koko ikäni vastaamaan miten mun nimi kirjoitetaan sekä etu- että sukunimi, ja siihen kyllä tottuu nopeesti.. Jotkut vaan osaa kirjoittaa nimet oikein jotkut ei.. ;)

No kyllä se haittaa, kun olen työssä, jossa lasten ja nuorten nimien kanssa joutuu paljon tekemisiin! Rutiinilla menee, mutta joskus tulee kyllä mieleen, että kuinka paljon helpompaa olis, jos ei aina tarttisi kysellä tuleeko kaks vai yksi iitä ja ceellä vai koolla. Kaiken lisäksi asun 2-kielisellä paikkakunnalla, jossa lisäksi paljon maahanmuuttajia...

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Heh sua arsyttää.. nooh miten se on sulta pois.. mä olen joutunut koko ikäni vastaamaan miten mun nimi kirjoitetaan sekä etu- että sukunimi, ja siihen kyllä tottuu nopeesti.. Jotkut vaan osaa kirjoittaa nimet oikein jotkut ei.. ;)

Ei se taida olla kiinni siitä osataanko kirjottaa. Miten esimerkiksi lausut erilailla Niko ja Nico?? Että sit ostaan kirjottaa???!!!

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Meillä vilhelmiina ja usein kysytään "tavallisella vai W:llä" ....tää ei tullut edes mieleen kun lapselle nimi annettiin.

ihan sama juttu. ja usein vielä jos kirjoittavat kysymättä niin kirjoittavat w:llä.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:

Ei se taida olla kiinni siitä osataanko kirjottaa. Miten esimerkiksi lausut erilailla Niko ja Nico?? Että sit ostaan kirjottaa???!!!

Joo en näistä itse keksityistä "lähiönimistä" sano mitään, mut olen huomannut, että joillain ihmisillä on tietynlaista pelisilmää asialle, ne lausuu nimet tietyllä tapaa, eli ei jää epäselväksi miten nimi kirjoitetaan ja osaavat tilannekohtaisesti taasen sitten kirjoittaa ihmisten nimet oikein.. Kielitaitoa niin sanotusti, jos osaa esim. Ranskaa, niin ei ole mitenkään vaikeaa kirjoittaa mun nimeä oikein kerrasta..

Muoks: ja siis itse en kuulu näihin ihmisiin

Meidän tytöllä on ihan peri suomalainen nimi.. Mua ärsyttää kun ihmiset kirjottaa sen aina väkisin väärin. Leikitään nyt että meidän tytön nimi on Niko :D Kaikki kirjottaa kysymättä, että Nico! Ja aina saa korjata että ei kun ihan suomalaisittain. Kai se on niin yleistä nykyään vääntää ja käätä nimistä mitä ihmeellisempiä versioita.

Me kuviteltiin antavamme lapsille sellaiset nimet, että niistä tietää heti kirjoitusasun. No pojan kohdalla kävi kuitenkin niin, että nimen lempinimikin on vakiintunut yleiseksi etunimeksi ja nyt meiltä kysytään, että kumpi on virallinen nimi (= onko lapsi pete vai petteri). Aina löytyy joku, joka keksii tehdä ongelmattomasta ongelman ;)

Meillä lapsi joutuu tavaamaan sukunimen joka tapauksessa, joten tuskinpa sillä väliä olisi vaikka joutuisi etunimestäänkin jonkun kirjaimen selittämään.

Itse joudun aina mainitsemaan "yhdellä vai kahdella iillä", mutta eipä se ole haitannut.

Multa usein kysytään yks vai kaks oota. Ja kun sukunimi on ennen avioliittoa ja sen jälkeen ollut ihan suomalainen, niin joskus olen kummastellut, kun kuitenkin kahdella oo:lla varmaan yleisempi. Mutta ei se nyt mitenkään ole haitannut tai ärsyttänyt.

Ei haittaa, mutta KUMMALLISTA että meidän lasten nimissä EI PITÄNYT olla mitään kysyttävää, mutta kuitenkin usein niistä kaikista kysytään jotain hassua, esim että onko se Elias vai Eljas... :D

Noin se on, mulla sukunimestä aina. Nämä nykynuoret osaavat kirjoittaa ilman tavaamista.

Yhteistyössä