Lapsen nimeäminen, apua vaikeaan tilanteeseen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Toivoisin teiltä kokemuksia ja mielipiteitä tilanteestani. Yritimme mieheni kanssa lasta reilu kolme vuotta ja vihdoin kesäkuussa tein ensimmäisen plussan lapsettomuushoitojen myötä. Olen vaalinut tiettyä pojan nimeä mielessäni kaikki nämä raskaat vuodet, nimen olen löytänyt jo paljon ennen kuin aloimme yrittää raskautta. Myös mieheni pitää kovasti tästä nimestä. Olen kuvitellut omalle lapselleni aina kyseisen nimen, enkä osaa muita nimiä enää edes ajatella. Kävipä sitten niin, että kolmisen vuotta sitten tutustuin töissä työkaveriini ja aloimme nähdä sillon tällöin. Työkaveri meni tänä aikana naimisiin, tuli kerta laakista raskaaksi ja antoi pojalleen kaikista maailman nimistä juuri tuon vaalimani nimen. Kaveri ei siis edelleenkään tiedä, että tuo sama nimi on ollut mielessäni. Odotan poikaa ja tilanne tuntuu sietämättömältä, koska en osaa kuvitella hänelle mitään muuta nimeä. :( olen ollut asian vuoksi todella ahdistunut varsinkin nyt raskauden aikana, enkä tiedä mitä tehdä. Tällä hetkellä näemme tämän kaverin kanssa harvakseltaan, muutaman kerran vuodessa. Mieheni on sitä mieltä, että voimme antaa saman nimen, mutta minusta tilanne on todella ahdistava ja vaikea.
Mitä tekisitte tilanteessani?

Ensinnäkin, onneksi olkoon kovasti paljon!❤️

Eihän tästä nimiasiasta ole kahta sanaa - tietenkin laitat pojallesi nimen jonka olet valinnut jo aikaa sitten!

Ensinnäkin, onneksi olkoon kovasti paljon!

Eihän tästä nimiasiasta ole kahta sanaa - tietenkin laitat pojallesi nimen jonka olet valinnut jo aikaa sitten!
Kiitos viestistäsi.<3 ehkä ajattelen liikaa sitä, mitä kaverini tulee asiasta sanomaan ja mitä muut alkavat puhumaan, pelkään että minut leimataan matkijaksi. Tähän liittyy vielä sellainen tilanne, että näemme usein kolmen työkaverin kesken vapaa-ajalla ja näillä molemmilla on pienet pojat. Tämä kaveri, joka antoi pojalleen vaalimani nimen, kertoi, että alunperin nimen piti olla eräs toinen, mutta vaihtoivat sen viime hetkellä. Tämä alkuperäinen nimi oli se, mitä tämä toinen työkaverini oli vaalinut omalle lapselleen nuoresta saakka. Nämä kaverit sitten keskustelivat siinä keskenään, kuinka tällä toisella kaverilla ei olisi ollut antaa mitään nimeä, jos toinen olisi sen saman nimen ensin lapselleen antanut. Minä siinä vieressä nielin itkua ja mietin, ettei voi pienessä kaveripiirissä olla todellista, että kaksi samaa nimeä pyörii kaikkien mielessä. Vielä kun kyseessä eivät ole mitkään suositut muotinimet. Tunsin itseni todella nurkkaan ahdetuksi, kun tajusin, että kaverini ajattelevat nimiasiasta tuolla tavalla ja pitävät täysin kiellettynä saman nimen antamista, kun kaverin lapsella on. En tiedä ymmärsikö kukaan mitään tästä selityksestäni, kunhan vain suruissani puren tuntojani.

Lapsen synnyttyä voi käydä niin, että toteat ettei nimi sovikaan lapselle. Näin kävi oman tyttären kohdalla. Olin jo kauan miettinyt erästä tytön nimeä ja kun tyttö sitten syntyi niin totesin, että ei se nimi sovi lapsen ulkonäköön.

Älä turhaan stressaa nimestä. Odotat, että lapsi syntyy. Voi olla, että silloin se nimi ei tunnukaan oikealta, vaan lapsi tuntuukin jonkun muun nimiseltä. Jos se lapsi kuitenkin tuntuu sen nimiseltä, kuin mitä olit suunnitellut, niin annat sitten sen - mitä jostain muiden mielipiteistä. Meidän tyttökin on yhden sukulaisen naapurin koiran kaima. Mitäpä tuosta, meilläkin oli yhteen aikaan naapuri, jolla oli minun nimiseni koira. Ja pojalla on kuulema vanhan miehen nimi.

Pääasia on, että itse pidätte nimestä. On myös suositeltavaa, että ei aina tarvitsisi selittää, miten nimi kirjoitetaan ja että osaatte artikuloida nimen sen verran oikein, että muutkin ymmärtävät ja kuulevat sen oikein, ettei tarvitse vetää herneitä nenuun, kun naapurit kutsuvat lasta väärällä nimellä, miltä se kuulostaa, kun äitinsä häntä kailottaa pihalta kotiin

Tietysti annat sen nimen jonka haluat, ei haittaa että on sama nimi kuin jollain kaverin lapsella, varsinkin jos näkee noin harvoin. Ennen oli ihan tavallista että naapurustossa oli useita samannimisiä, nykyään nimikirjo on laajentunut aika paljon.

AP, kunhan hieman kypsyt, saatat tavoittaa saman kuin minä ja Anna Saivosalmi. Sen jälkeen kaikki, myös lapsen nimeäminen, on helpompaa. (y)

Kiitos kaikille vastauksista, ne piristivät mieltä kovasti! Ehkä odotamme nyt vain rauhassa lapsen syntymää ja katsomme, sopiiko miettimämme nimi hänelle. Jos edelleen tuo nimi tuntuu oikealta, niin annamme sen. :)
Ap

Ensinnäkin, onneksi olkoon kovasti paljon!

Samat sanat!

Voithan kertoa ystävällesi jo etukäteen että olet nimen jo päättänyt kauan sitten, että älä sitten hämmästy ;)
Nimiä ei voi varata vain omilleen, niitä on aina monta kaimaa (no ehkä jotain Pölliä on vain yksi), eikä kukaan loukkaannu vaikka kaima asuisi naapurissa. Vain samassa perheessä ei saa olla samannimistä, muuten laki ei sano mitään sukulaisista /kavereista, eikä tästä ole olemassa edes mitään hienotunteisuussääntöä.

Yhteistyössä