Lapsen näköhäiriöt

  • Viestiketjun aloittaja "outoa"
  • Ensimmäinen viesti
"outoa"
Lapseni 6v. sanoo näkevänsä joskus esim. ihmisten päät pieninä, tai joitain tiettyjä esineitä, esim. maitopurkin tai mukin pöydällä. Ensin pelästyin että onko tuo lapsi sekoamassa mutta kun järkevästi ajattelee niin voisko jotain silmiin liittyvää olla, esim. piilokarsastusta?
Onko kellään kokemusta vastaavasta?
 
"outoa"
Oon kysellyt ja sanoo että ei ole mitään leikkiä vaan näkee oikeesti niin. Luulen että nuo näköhäiriöt tulee lähinnä silloin kun on väsynyt. Pitää neuvolasta kysyä kun seuraavan kerran menen sinne toisen lapsen kanssa. Vai pitäiskö soitella jo aiemmin? Seuraava neuvola meidän perheessä huhtikuussa.
 
ssss
Itselläni on sama väsyneenä. Monesti jos katson telkkaria, niin ruutu alkaakin näyttää tosi pieneltä ja kuin olisi kaukana. Menee aina ohi kun pidän silmiä vähän aikaa kiinni. Myös muissa tilanteissa ollut tuollaisia jos olen väsynyt ja katson pitkään jotain kohdetta.
 
7v:n äiti
Hei! Itse juuri etsin tästä muiden kokemuksia. Oma 7-vuotias poikani on muutamana päivänä nyt ruokapöydässä istuessaan sanonut, että hänestä näyttää kuin minä pienentyisin ja suurentuisin tai menisin kauemmaksi ja tulisin taas kohta lähemmäksi. Istun pöydän toisella puolella enkä todellakaan liiku minnekään..

Liittyisikö tosiaan väsymykseen? "Kiva" kuulla, että muillakin on ollut tällaista, ettei tarvitse nyt heti ihan paniikissa olla. Meillä on pojalla noita tic-oireita ihan kamalasti ja kauan ollut ja ajattelin jo, että liittyykö jotenkin niihin tai johonkin neurologiseen juttuun.

Jos jollakulla on lisää kokemuksia, niin kertokaa. Kiitos :)
 
Moikka,
Oletteko saaneet vastauksia lastenne näköhäiriöihin? Nimittäin meillä myös poika 6 vee on nyt muutamia kertoja sanonut, että asiat näyttää pieniltä, juurikin esim. mun pää. Tänään viimeksi kahteenkin kertaan ja kyllä tuo totta puhuu. Olin yhteydessä neurologiin aiemmin, joka pohti että se voisi olla mahdollisesti migreeniä. Onko teillä suvuissa migreenitaustaa?
 
"Anu"
Kuulostaa ihan Liisa Ihmemaassa-syndromalta. Liittyy nopeaan kasvuun. Tyttärellä oli juuri tuon ikäisenä, maailma pyöri silmissä. Lääkäri totesi aivosähkökäyrästä myös ,että näkee jo sieltä aikuisiän migreenin ja oikeassa oli. Tytär nyt 20 ja kärsii migreenistä, onneksi kuitenkin aika harvoin. Vielä nykyisinkin hänellä on "nopeuskohtauksia", kaikki tuntuu menevän nopeutetusti. Kuopus 6 v on alkanut puhua myös samantyyppisistä oireista.
 
Neponeponen
Aika leväperäisesti täällä terveydenhoito toimii. Näköhäiriöt voi johtua myös aivokasvaimesta , miksi ei tutkita?
Juu ja meillä on lapselta leikattu kasvain vuosi sitten, ei tosin ollut päässä,mutta oireili rintakipuna(puristi hermoja). Ja kyllä hoitojen aikana näki kyllä monta muutakin harvinaista tapausta mistä aina sanotaan että Ei voi lapsella olla..
Eipä.. nyt on sitten sydämmeen ilmestynyt joku häikkä.. Mutta eihän lapsilla mitään ole sehän se tk lääkäreiden asenne on.
Onneksi me oltiin muissa asioissa erikoissairaanhoidossa niin sieltä lääkäri pisti lastenlääkärille lähetteen.

Muuten kerrottakoon vielä että ultrassa ei muka näkynyt mitään ja mulle sanottiin että eihän se vakavaa ole kun ei näy.

Sitten soitti lastenlääkäri perään että voitteko tulla aamulla ultraan uudelleen että eivät olkeet ultranneet hänen toivomalla tavalla. Sitten ultrasi eka lääkäri ,ei löytänyt mitään. Toka lääkäri ei löytänyt mitään.
Kolmas lääkäri löysi. Ja saatiin lähete eteenpäin sitä kautta magneettii. Ja kasvain oli keuhkon takana 3x6cm kokoinen.

Että eipä siellä mitään ollut. Meni kyllä oma usko ultraajien ammattitaitoon
 
vierailija
Aika leväperäisesti täällä terveydenhoito toimii. Näköhäiriöt voi johtua myös aivokasvaimesta , miksi ei tutkita?
Juu ja meillä on lapselta leikattu kasvain vuosi sitten, ei tosin ollut päässä,mutta oireili rintakipuna(puristi hermoja). Ja kyllä hoitojen aikana näki kyllä monta muutakin harvinaista tapausta mistä aina sanotaan että Ei voi lapsella olla..
Eipä.. nyt on sitten sydämmeen ilmestynyt joku häikkä.. Mutta eihän lapsilla mitään ole sehän se tk lääkäreiden asenne on.
Onneksi me oltiin muissa asioissa erikoissairaanhoidossa niin sieltä lääkäri pisti lastenlääkärille lähetteen.

Muuten kerrottakoon vielä että ultrassa ei muka näkynyt mitään ja mulle sanottiin että eihän se vakavaa ole kun ei näy.

Sitten soitti lastenlääkäri perään että voitteko tulla aamulla ultraan uudelleen että eivät olkeet ultranneet hänen toivomalla tavalla. Sitten ultrasi eka lääkäri ,ei löytänyt mitään. Toka lääkäri ei löytänyt mitään.
Kolmas lääkäri löysi. Ja saatiin lähete eteenpäin sitä kautta magneettii. Ja kasvain oli keuhkon takana 3x6cm kokoinen.

Että eipä siellä mitään ollut. Meni kyllä oma usko ultraajien ammattitaitoon
Kiitos kommentista. Uskomatonta, kun laitehan se vaan on ja käyttöohjeet siinäkin. Koulutuksessa saattaa olla melkoisia heittoja - vai miksi niitä kutsutaankaan?
http://www.solunetti.fi/fi/kehitysbiologia/hermostoputken_muodostuminen_2/
 
kohta 50v mies
Mulla oli kanssa pienenä poikana vastaavaa, asiat tuntuivat menevän yhtäkkiä kauaksi, ja näyttivät pieneltä, niinkuin olisi katsonut kiikareilla väärinpäin. Väsyneenä ja kuumeessa asia korostui, mutta häiriön sai yleensä kuitenkin korjattua katsomalla esimerkiksi omia käsiä läheltä. Kuumeessa tämäkään ei aina kyllä auttanut. En koskaan kokenut asiaa pelottavana tai ahdistavana, hassuna lähinnä.

Nyt kun asiaa mietin, näköhäiriöt toimivat kyllä toisinkin päin, kaikki näytti joskus kuumeessa kauhean isolta. Liittyykö kuumeeseen vai näköhäiriöihin, en muista, mutta siitä on jäänyt semmoinen fiilis että se joskus pelotti, enkä tainnut saada vanhempia koskaan oikein ymmärtämään mistä oli kysymys. Se kuitenkin meni aina heti kuumeen jälkeen ohi, ja varmaankin unohtui samoin tein.

Murrosiän aikoihin nuo ovat hävinneet, enkä ole koskaan kärsinyt migreeneistä tai muistakaan oireista tuon lisäksi.
 
vierailija
Meidän 8 vuotiaalla sama oire. Terveyskeskuslääkäri lähetti neurologille ja neurologi lähetti pään magneettiin ja EEG-tutkimukseen. Pienenä näkeminen tai se, että kaikki näyttäisi olevan kaukana voi olla migreenin auraoire tai jopa epilepsiaan liittyvä. Se voi olla myös jotain psyykkistä. Se voi olla "Liisa ihmemaassa syndrooma" joka menee itsellään ohi. Mutta nuo tutkimukset täytyy tehdä, jotta voidaan sulkea vakavammat syyt pois. Kannattaa aina tutkia tämmöiset oireet.
 

Yhteistyössä