Lapsen migreenistä? kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras789
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras789

Vieras
Hei, meidän 13-vuotiaalla tytöllä tuli eilen aivan yhtäkkiä kova päänsärky, lähinnä molemmilla ohimoilla ja tyttö sanoi, että ei ennen ole tämmöistä ollut, että se kipu niin kuin liikkuu siellä pään sisässä. Juuri ennen kuin päänsärky alkoi, sanoi, että näki huonosti ja sameasti sivuilleen. Panadolia annoin, mutta siitä ei juuri tehoa ollut. Tosi kipeän oloinen oli ja sitten alkoi oksentamaan. Oksenti ainakin 5 kertaa, olo helpottui ensimmäisen oksennuksen jälkeen. Illalla oli jo ihan ok, vaikka hieman päätä vielä särki ja pystyi jo syömään.

Eli kokemuksia kyselen, vaikuttaako tämä teidän mielestä migreeniltä? Pitäskö mennä heti lääkäriin vai jäädä odottelemaan uutta vastaavaa kohtausta? Mulla ei ole itsellä mitään kokemusta migreenistä tai sen hoidosta.

Migreeniltä vaikuttais vahvasti. Kannattaa seurata pari kohtausta vielä, lääkitystä ei kuitenkaan saa heti koska kohtauksia täytyy olla enemmän ja useasti. Saattaa olla hormonimigreeni kun tyttö tuon ikäinen, kroppa alkaa hyrrätä. Tuo hormino migreeni ei välttämättä tule monesti vaan loppuu itsestään kun kroppa tottuu hormonimäärän nousuun tai sitten iskee kerran kuussa kuukautisten aikoihin.

Kiitos vastauksesta. Tätä mä vähän itsekin aavistelin, että voiko olla jotain tämäntyyppistä hormoni tms. murkkuikään liittyvää. Silleen tosi rajuna ja yhtäkkiä tämä tuli, kun ei mitään ns. ennakko-oireita ollut (paitsi oli kuulemma vähän ollu pää kipeä edellisenä päivänä). Joo pitää toivoa, ettei tulis enää. Aattelin kyllä että voishan tämä periaatteessa olla jotain vatsatautia, mutta nuo silmäoireet jne. ei käsittääkseni yleensä vatsatauteihin liity.

Kyllä joo kuulostaa migreeniltä. Seuraile ap tuleeko uudelleen ja jos alkaa tarve olla ni lekuriin jotta saatte lääkityksen kohdilleen. Mulla eka tuli noin 9v. Sillon pärjäsin buranalla vielä, myöhemmin tarvittiin jo täsmälääke.

Ihan samanlaisilla oireilla meidän molemmilla lapsilla migreeni. Sillä erolla, että oksentamisen jälkeen nukkuvat monta tuntia, oli kello mitä hyvänsä.

Lisänä valonarkuus

Yhteistyössä