Lapsen mediakasvatus, miten teillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MyPoodles
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MyPoodles

Vieras
Harmailen kun ei pääse kirjautuun..? Mutta mites te, joilla on televisio, ootte ratkaisseet lapsen mediakasvatuksen? Mitä saa katsoa ja valvotteko kuinka tarkkaan? Entä lehdet, netti ymv?

Mitä mieltä olette televisiosta lapsiperheessä? Miten ajattelette mediakasvatuksen? Voiko televisioperheessä valvoa riittävästi lapsen näkemiä asioita? Voiko televisioton perhe tarjota riittävän mediakasvatuksen?

Täh ? Ostakaa vielä kymmenen opaskirjaa ja menkää viikonloppukurssille koko perheen kanssa. Sitten vielä henkilökohtainen terapeutti jokaiselle. Jo on elämä vaikeaa.

Kun lapsi oli pienempi niin television katsominen oli hyvinkin rajoitettua. Lähinnä television ollessa auki aikuisten ohjelmien osalta oli lapsen kiellettyä tulle olkkariin. Lasten ohjelmat yleensä nauhoitin ja tarkistin että on sopivia. Paljon katsoimme dvd:tä ja aikanaan silloin videoita kun dvd:tä ei vielä ollut. Nykyään koululaisena saa katsoa telkkariakin sovitusti. Meidän pitää tietää mitä katsoo ja joku salkkarit on sellaista sontaa jota ei esim. katsota ollenkaan, puhumattakaan nyt ohjelmista jotka tulee klo 22 jälkeen. Olen opettanut, että pitää ajatella itse mitä sontaa sitä haluaa katsoa ja aivojaan mädättää sitten kun alkaa itse päättää mitä katselee. Jännittävimpiä juttuja katsotaan yhdessä ja vaikka iskä tai iäskä sattuis sohvalle välillä nukahtamaan leffan aikana niin tarvittaessa ollaan paikalla kuitenkin jos haluaakin lopettaa leffan katsomisen.

Alkuperäinen kirjoittaja +++:
Täh ? Ostakaa vielä kymmenen opaskirjaa ja menkää viikonloppukurssille koko perheen kanssa. Sitten vielä henkilökohtainen terapeutti jokaiselle. Jo on elämä vaikeaa.

Höh. No lähinnä ihan suvun kesken pohdin, kun monilla ei telkkaa meen suvussa oo, ettei lapset katso sieltä luvattomia.

Mä kattelen nuo lastenohjelmat aika tarkkaan että mitä tyttö saa kattella. Mä en kestä näitä nykyajan räiskintäohjelmia, pokemoneja ja muita taisteluita.. Tyttö kattelee siis väkivallatonta ohjelmaa sen mitä kattelee. Jonkin verran kattelee myös ihan tarkoituksella englanninkielisiä lastenohjelmia, tiiä vaikka se kieli siitä tarttuis ;) Isänsä on oppinut penskana englannin katsomalla piirrettyjä :)

Mun mielesta televisio on melko tarpeeton kapine, varsinkin lapsiperheessa. Me on rajoitettu katseluaikaa ja valvotaan myos, mita ohjelmia lapset katsovat. Mun mielesta mistaan ei jaa paitsi ilman televisiota - painvastoin.

Ilmeisesti aihe jakaa mielipiteet melko kahtia. Puolesta tai vastaan. Mielestäni tekopyhäksi homma menee kun vanhemmat lataavat sitten piraatti versioita sarjoista netistä. Vois sitten ostaa ne leffat tai ostaa digiboxin aikuisten käyttöön.

Meillä 3,5-vuotias poika katsoo vain ja ainoastaan lastenohjelmia, siis Pikkukakkosta ja dvd:tä. Esimerkiksi nelosen lastenohjelmia ei sen sijaan saa katsoa, siis näitä Pokemoneja ja muita. Väkivalta, räiskintä ja muu sellainen ei kuulu lapsen katsottavaksi.
Telkkari ei ole meillä koskaan auki lapsen valveillaoloaikana, tarkoituksella. Aikuisten ohjelmat ovat aikuisten ohjelmia ja esim. uutisia en antaisi lapsen koskaan katsoa.

Yhteistyössä