Lapsen makuuhuoneen ovesta iltaisin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hei,

Minkäikäisenä lapsen pitäisi osata mennä nukkumaan illalla siten, että makuuhuoneen oven laittaa rakoselleen tai laittaa jopa ihan kiinni asti?

Ovi on nyt ihan auki kunnes tyttö varmasti on nukahtanut, ja sitten käyn sulkemassa sitä vähän (jätän rakoselleen kuitenkin) kun itse menen suorittamaan iltatoimia, siis kun menen vessaan hampaanpesulle jne. Vessa on ihan tytön huoneen vieressä..

Muutettiin uuteen taloon ja täällä äänet kuuluu tosi hyvin, eli tyttö saattaa heräillä illalla kun ovi on ihan auki. Ja sitten se uudelleennukahtaminen kestää ja kestää..
Mun mielestä tuon ikäisellä (täyttää elokuussa 10v) saisi olla jo ovi kunnolla kiinni iltaisin, niin ei heräile talon ääniin.

Tytön isä on sitä mieltä että oven pitäisi olla ihan auki tytöllä, ei edes tykkää siitä että sen oven vetää kiinnemmäs iltaisin. Tytölle taas kävisi, että huoneenovea vetää kiinnemmäs / kiinni kun menee nukkumaan. Eli ongelmana tässä tytön isä, joka ei osaa ajatella (tässäkään asiassa) että tyttö ei ole enää ihan pikkuvaavi :)

No jos tyttö selvästi sanoo, että oven voi laittaa kiinni, niin tottakai voi laittaa. Eiköhän tuo oven kiinni laittaminen ole pelkäämisjuttu, jos pelkää yksin ja se ovi auki oleminen rauhoittaa. Tytöllänne ei näytä olevan ongelmaa tai ainakaan häntä ei haittaa jos herää ovi kiinni.

Meillä laitan ainakin 3 vuotiaan oven kiinni, kun nukahtaa, koska vessa myös vieressä ja saattaisi herätä meluun. Yleensä tykkään siivota illalla, joten sitä ääntä tulee.

Meillä on lapset 2,5v ja 4,5v ja vaihtelevasti laittavat nukkumaan huoneittensa oven ollessa auki tai kiinni. Varsinkin jos toinen veljeksistä on levottomammalla tuulella laitan toiselta oven kiinni. Sanon vaan lapselle, että laitan tän sun oven kiinni, jotta saat nukuttua rauhassa.

Sitten ku itse mennään iltaisin nukkumaan käyn aukaisemassa lapsienkin huoneiden ovet.

Meillä nukahtaa 3v ovi kiinni, siis ei täysin mut et jää se sentin rako. Mut joskus haluaa et ovi jätetään raolleen/auki niin jätän. Suljen kun nukahtanu.

Meillä 2-vuotias jo haluaa, että ovi on vain hiukkasen raollaan kun menee päikkäreille tai yöunille. Äsken vein sänkyyn ja toivottelin kauniita päikkäri unia ja sinne jäi sänkyyn unta odottelemaan.. Sanoi vielä perääni, että "verho kiinni ja ovi kiinni. Uniaaa (=kauniita unia)".

Eli eiköhän kannata mennä sen mukaan miten lapsi haluaa..

[QUOTE="vieras";28673514]
Tytön isä on sitä mieltä että oven pitäisi olla ihan auki tytöllä, ei edes tykkää siitä että sen oven vetää kiinnemmäs iltaisin. Tytölle taas kävisi, että huoneenovea vetää kiinnemmäs / kiinni kun menee nukkumaan. Eli ongelmana tässä tytön isä, joka ei osaa ajatella (tässäkään asiassa) että tyttö ei ole enää ihan pikkuvaavi :)[/QUOTE]

Ajatteleeko hän samoin kuin minä, että ilma kiertää paremmin huoneessa, kun ovi on auki? En itsekään nuku makkarin ovi kiinni, en tykkää tunkkaisesta ilmasta aamulla.

No kyllä meillä on ollut kiinni siitä asti kun omiin muuttivat 9-13kk ikäisinä. Niinhän se yleensä on että kun pitkälle jättää niin turha enää narista, kaikesta pois opettaminen on isompana paljon vaikeampaa. En kyllä yli 3v:lle enää määräisi miten hänen pitää oman huoneensa ovi pitää.

Meillä ovi kiinni on kyllä raikkaampi ilma koska ilmastointi on mitoitettu ovet kiinni.

Noin 1-vuotiaasta on nukkunut omassa huoneessaan, ovi kiinni... Lapsi tosin on alle 3-vuotias, joten voihan niitä pelkoja tulla vielä niin et joutuu pitämään ovea auki, mutta nyt se ei edes nukahtaisi jos ovi olisi raollaan.

Miksi oven pitää olla kiinni?Jos toiset nukkuu niin voisiko vain ajatella pitävänsä pienempää ääntä itse. Meillä on toisella lapsella ovi kiinni, ja toisella ovi aivan auki.

Meillä laitan rakoslle 7- ja 8-vuotiailla. Noin 5 minuutin kuluttua käyn sulkemassa ihan kokonaan, vaikkeivät olekaan vielä siinä vaiheessa nukahtaneet. Noin olen tehnyt vuosia, varmaan siitä saakka kun ovat olleet pari-kolmevuotiaita.

Yhteistyössä