Lapsen lyömisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa

Vieras
Kuinka pitkälle sallisit sisarusten tappelun? Kaikki sanoo, että se on normaalia, mutta mä en siedä sitä yhtään. Menee lyömiseksi, niin että pienempi lyö isompaa.
Olisiko parempi antaa jäähyä, antaa joku muu rangaistus...?
Mitä mieltä siitä, että kun keinot loppuvat, antaisi isomman lyödä takaisin?
Joo tiedän, ettei sitä tule opettaa, mutta jos toinen ei vaan tajua, että lyöminen sattuu toista ja isompi kärsii.
Keinot vähissä täällä..

Jäähy.

Vaikka mitenkäs nyt on, onko jäähykin vapaudenriisto ja siis väkivaltaa? Entä jos joku tekee rikosilmoituksen? Eihän sinulla vain ole vihaista exää?

Ehkä olis vaan parempi että kunnioitat lapsiesi itsemääräämisoikeutta ja annat heidän ottaa itse vastuun käytöksestään...

( ;) )

Omasta mielestäni ainoastaan ehdoton kieltäminen toisten satuttamisen suhteen on oikein. Toki lapsi tästä huolimatta tulee toisinaan satuttamaan toisia lapsia, mutta silloin on hyvä kieltää napakasti ja todeta aina uudelleen että vihainen saa olla mutta ketään ei saa satuttaa.

Lapsi oppii aikuisen esimerkistä, että kaikki tunteet ovat sallittuja, mutta kaikki toiminta ei. Kiukkua, kuten muitakin tunteita voi osoittaa sanoin, ja tämän opettamisessa on vanhemmilla tärkeä rooli.

Sisarusten riidat ovat aivan normaaleja, mutta usein lapset tarvitsevat aikuisen apua niistä selvitäkseen.

Minä lähtisin purkamaan asiaa siitä, että miksi lapsi lyö? Mistä hän on sen oppinut? Pieni lapsi saattaa lyödä jos ei vielä ole sanoja tai ei löydä tunteitaan (pari vuotias.. ). Mutta silloin se kielletään välittömästi!! Jos lapsi on oppinut sen tarhassa tai kaverilta, opeta välittömästi pois tavasta. Nyt kun tilanne kuitenkin on jo tuo, niin ikä huomioon ottaen keskustele lapsen kanssa asiasta ja selitä miksi se on väärin. JOs lapset tappelee, niin molemmat jäähylle, ei vain se joka lopulta tarttuu nyrkkiin tai läppäsee tai mitä lie.
Meillä lapset ei ikinä ole lyöneet tai käyneet toisiinsa käsiksi riidan aikana, mutta huutavat toisillee. Ei sekään kivaa ole, ja siitä ollaan opettamassa pois. Tosin, myönnän, että minäkin huudan suuttuessani, joten minun on turha opettaa lasta olemaan huutamatta ellen myönnä lapselleni tekeväni samoin. Silloin lapsella säilyy luottamus ja usko, että vanhempikin tietää ja on mukana asiassa.

Yhteistyössä