Lapsen lukemaan oppiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kettukaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kettukaisa

Vieras
Miten lapsenne on oppinut lukemaan? Tarkoitan nyt niitä, jotka ovat oppineet ennen kouluun menoa. Oletteko opettaneet jotenkin, miten? Vai onko lapsi yht äkkiä alkanut hahmottamaan kirjaimet ja oppinut "itsestään"?

Lapseni on todella kiinnostunut kirjaimista ja tunnistaa joitain sanoja. En tiesä, muistaako hän, miltä sanat näyttävät vai hahottaako hän ne oikeasti.

Aluksi tunnisti sanoja näkömuistilla, sitten lapsen päässä vaan joku loksahti, ja osasikin lukea. En osaa tuota juurikaan selittää. Mutta samaa tavuviivallista kirjaa siis luettiin usein, ja käytiin niitä läpi että mitä kirjaimia sanojen tavut sisälsi.

Lapsi kyseli ensin kirjaimia yeensä, sen jälkeen sanojen alkukirjaimia (millä puu alkaa, alkaako minun nimeni a:lla?). Sen jälkeen halusi luetella oman ja tuttujen nimien kirjaimet korvakuulosta. Kun oli oppinut tunnistamaan kirjaimet ääntämykseltä, opetteli kirjoittamaan sanoja sen jälkeen lukemaan. Lapsi on nyt neljä vuotta ja 3kk ja lukee jo melko pitkiäkin sanoja, sekä tikku- että kirjoituskirjaimia ja kykenee hamottamaan myös lauseita. Koskaan emme ole varsinaisesti opettaneet, mutta aina vastanneet lapsen kysymyksiin ja pyydettäessä tehneet hänelle harjoituksia, esim. kirjoitimme hänelle listan lyhyistä sanoista jotka lapsi yritti itse lukea ja avustimme jos jokin oli liian vaikea. Lapsen tahdissa siis, ei varsinaisesti opettamista, mutta kiinnostusta tukien.

Joo, noin mä vähän arvelinkin, että se vaan loksahtaa. Pitäisi varmaan lainata kirjastosta tuollainen tavutettu kirja, sillä nyt lapsi osaa jo tavuttaa sanoja (vaikkei sitä nykypäivän koulussa kai harrastetakkaan).

Onko muunlaisia kokemuksia, onko joku ihan varta vasten opettanut lukemaan?

Itse opin lukemaan ekaluokan aikana. Koulussa "luettiin" tai oikeammin tavattiin open kanssa Aapista ja se sitten edisti sitä oppimista. Opin sit vaan yhtäkkiä vapaa-ajalla. Luin yhden sanan. :D Ja kai se sitten lähti siitä rullaamaan, vaikka olikin hidasta alussa.

Joo, noin mä vähän arvelinkin, että se vaan loksahtaa. Pitäisi varmaan lainata kirjastosta tuollainen tavutettu kirja, sillä nyt lapsi osaa jo tavuttaa sanoja (vaikkei sitä nykypäivän koulussa kai harrastetakkaan).

Onko muunlaisia kokemuksia, onko joku ihan varta vasten opettanut lukemaan?

Nykyään ollaan sitä mieltä, ettei lasta pitäisi erityisesti opettamalla opettaa, vaan seurata lapseen herkkyyskautta, joka yleensä on noin 5-6- vuotiaana, ja kannustaa lasta oppimaan itse.

Mein muksu oppi noin 4,5-5-vuotiaana lukemaan. Iteksiään. Hänelle luettiin paljon vauvasta saakka, ja omistikin melkoisen kirjaston. 4-vuotiaana halusi oppia kirjaimet ja kirjoittamaan, ja siitä se sitten jotenkin lähti.

Meillä kans poika oppi ihan itsekseen. Jo ennen 4v alkoi lukemaan sanoja. Koitin vähän toppuutella, mutta ei se tahtia hidastanut. Kunnolla poika alkoi lukemaan n. 4,5-vuotiaana. Nyt lukee jo kirjoja ym, ja ikää 5,5v. Kirjoittaminen ei vielä niin sujuvaa, sanoista puuttuu kaksoiskonsonantteja ym. Samoin jotkut kirjaimet on työläitä tehdä, esim. B.

Meillä tyttö, joka juuri oppinut lukemaan (4v). Ensin kyseli noita millä aurinko alkaa, koira alkaa koolla. Sitten siirtyi "lukemaan" (=luettelemaan) sanan kirjaimet kuulemansa perusteella esim auto=a,u,t,o. Tässä vaiheessa jäi usein joitakin kirjaimia välistä. Yks kaunis päivä alkoi vaan lukea tekstejä maitopurkista, leipäpussista ym esillä olevista tavaroista. Juuri nyt istuu sängyllään kirjastosta haetun helppolukuisen kirjan kanssa :) Se on jotenkin hellyttävää, kun lapsi osaa itse.

Meidän 5,5v poika on kovasti kiinnostunut ja haluaisi oppia lukemaan, mutta ei vaan opi vaikka yritetty avustaa. Tuntee kyllä kirjaimet, mutta ei vaan hahmota miten niitä sanoissa on. Kai se sen aikanaan tajuaa, nyt kyllä tuntuu aika takkuiselta kun ei edes osaa sanoa alkaako sauna s:llä vai millä lie (korvakuulolta siis, paperilta tietty näkee sen, mutta ei yhtään osaa yhdistää kirjaimia toisiinsa)

Yhteistyössä