Lukemaan oppiminen (miten opettaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on 3.5v tyttö, joka on tuntenut kirjaimet jo pitkään. Luettelee kirjaimet pitkistäkin sanoista tuosta vaan. Miten auttaa hahmottamaan mitä sanoja niistä kirjaimista tulee..?

Itse olen oppinut lukemaan ihan itsekseni 4-vuotiaana ja siitä oli kyllä jonkin verran harmia koulussa? En ole koskaan oppinut tekemään töitä koulussa, koska kaikki oli aina niin helppoa. Esim. lukiossa olisi ollut aika lailla hyötyä siitä, että olisi joskus joutunut opiskelemaan aikaisemminkin:)

Oletko siis aivan varma, että haluat opettaa lapsesi lukemaan jo nyt? Oma poikani oppi kaikki kirjaimet jo 2-vuotiaana, mutta emme ole tarkoituksella vahvistaneet lukemista ollenkaan, eikä hän osaa lukea nyt 5-vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja akateeminen äiti;22909671:
Itse olen oppinut lukemaan ihan itsekseni 4-vuotiaana ja siitä oli kyllä jonkin verran harmia koulussa? En ole koskaan oppinut tekemään töitä koulussa, koska kaikki oli aina niin helppoa. Esim. lukiossa olisi ollut aika lailla hyötyä siitä, että olisi joskus joutunut opiskelemaan aikaisemminkin:)

Noh, tuohon on syynä varmaan ihan muut asiat kuin varhainen lukemaan oppiminen. Peruskoulu vaan on liian helppo osalle ja ongelmana on juurikin tuo, ettei opita opiskelemaan, kun kaikki läksytkin ehtii tekemään tunnilla opettajien vääntäessä asiaa rautalangasta heikoimmille. Ei se eriyttäminen aina onnistu!

[QUOTE="mimmu";22909589]Voitte hakea äänteitä eli s ei ole "äs" vaan "sss" ja k ei ole "koo" ja "kh" jne.ja siitä sitten liuttamalla eteenpäin.[/QUOTE]

Peesi tälle, näin koulussa opetetaan.

Musta on kyllä hyvä, jos osa porukkaa osaa lukea jo kouluun mennessä, sitte opettajalla on aikaa opettaa heikompia ja ansaita palkkansa. Lukemisen jo osaavat saavat kirjoja luettavaksi ikätason ja osaamisen mukaan. Voisin kyllä sanoa, että en opettamalla opettaisi myöskään kotona, just sillee liuttamalla tavuja vaan vähän. Ja mieluummin vasta eskari-iässä. Kannusta vaikka piirtämään ennemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja akateeminen äiti;22909671:

Oletko siis aivan varma, että haluat opettaa lapsesi lukemaan jo nyt? Oma poikani oppi kaikki kirjaimet jo 2-vuotiaana, mutta emme ole tarkoituksella vahvistaneet lukemista ollenkaan, eikä hän osaa lukea nyt 5-vuotiaana.

ihan ku mää, mut eri päätelmä. ehkä nykysin annetaan jotain tekemistä jo?

Suosittelen, että noiden äänteiden sijasta opetat ensin lukemisen valmiuksia. Taputtakaa yhdessä sanoja. Esim. talo, miten sen voisi tapuuttaa (kaksi tavua). Keksikää suhina-kirjaimella (s) alkavia sanoja. Sitten muilla kirjaimilla alkavia sanoja. Sano kaksi sanaa tai näytä kuvina, ja kysy kummassa sanassaa kuuluu r-kirjain. Opeta siis kuulemaan, millä kirjaimella sana alkaa tai mihin se päättyy. Kirjain - äänne yhdistelmien opettamisesta löydät vinkkejä esim. lukimatin sivuilta netistä.

Yhteistyössä