Miten opettaa lapsi lukemaan ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miten ihmeessä voisi auttaa 5 vuotiasta oppimaan miten luetaan ? On jo tosi kauan osannut kaikki kirjaimet, mutta ei vain opi lukemaan....itsekin poika välillä hermostuu kun ei osaa, haluaisi jo osata sen taidon

Meillä noi kaikki oppivat, kun selitin, että äänteet laitetaan yhteen.

Siis että Aa on a ja Koo on k ja a+k on ak eikä aakoo, joka siitä tulisi ellei niitä äänteitä ensin opettelisi.

Mutta heti jos on hermostumista ilmassa, kannattaa lopettaa, huomenna se voi jo ihan itsestään...

kyllä se siitä aukeaa. ja toisaalta minä itse tavausaikakauden lapsena en edes yrittänyt kovin aktiivisesti opettaa kun erilailla nyt opetetaan. jotenkin yritettiin kuitenkin "maistella" äänteitä ja sanoja (miten se nyt sitten liu'utetaan kirjain kirjaimelta). Mutta toisaalta eskarissa vallan hyvin ehtii (ja jopa koulussakin ). meillä kakkonen oppi pitkän rivin kaikenmaailman logoja tunnistamaan ja tutki säätiedotuskartat ja osasi sanoa paljonko meillä lämmintä, mutta lukeminen aukesi vasta eskarin keväällä. Eikä ole vähentänyt lukuintoa vaikka vasta silloin oppi, on minun ohella meidän perheen lukijoita joka kantaa kilokaupalla kirjastosta kirjoja nyt viidesluokkalaisena

meiän tytteli osasi kaikki kirjaimet ja äänteet jopa neljävuotiaasta asti,m utta ei vaan oppinut lukemaan, nyt vasta kun meni kouluun =) ei sitä äidin ja isin tarvi opettaa, opettajan tehtävä on se! näin sanoi mulle just yksi äidinkielenopettajakollega :D ei sitä oikein mitenkään voi vauhdittaa, lapsi oppii kun on siihen valmis =)

meilläkin tyttö osasi pitkään kirjaimet ja eskarin joululomalla huomattiin yht`äkkiä että hupsista vaan tyttöhän lukee!kaikki tulee ajallaan.koulussa on asetettu tavoitteeksi että lukemsen tulisi sujua toisella luokalla,niin että aikaa on.

Alkuperäinen kirjoittaja demonio:
5v. lukemaan? kyllä ne viimeistään koulussa oppivat.mikä kiire lukemisen oppimiseen on? :whistle:

Ei sillä kiire olekaan, mutta mitäpä jos lapsi on superkiinnostunut asiasta ja tahtoo oppia? Pitäisikö sitä sun mielestä estellä silloin?

En mä ole kärsinyt elämässäni mitenkään, vaikka opin aikaisin lukemaan, päinvastoin, sain energiani sen jälkeen tuhlattua lukemiseen enkä pää kolmantena jalkana höyryämiseen. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Ei sillä kiire olekaan, mutta mitäpä jos lapsi on superkiinnostunut asiasta ja tahtoo oppia? Pitäisikö sitä sun mielestä estellä silloin?

En mä ole kärsinyt elämässäni mitenkään, vaikka opin aikaisin lukemaan, päinvastoin, sain energiani sen jälkeen tuhlattua lukemiseen enkä pää kolmantena jalkana höyryämiseen. ;)

En sanonut että pitäisi kieltää lukemasta.Siinähän opettelisi jos kiinnostusta löytyisi tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja demonio:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:

En sanonut että pitäisi kieltää lukemasta.Siinähän opettelisi jos kiinnostusta löytyisi tarpeeksi.

No eihän se nyt noin voi olla. Turhautuu siinä, jos ei yhtään apua saa, riippuu lapsen luonteesta. Mua ei ole autettu aikanaan lukemaan oppiessa, kirjainten kanssa kyllä, itse oivalsin yhteyden.

Mitä eroa sillä on, vastaatko lapsen kysymyksiin siitä, mikä kirjain on aina kyseessä vai opetatko/vinkkaatko, kuinka niitä yhdistetään?

Saanko ehdottaa tähän väliin sitä kaikista suurinta syntiä, eli tietokonepelejä? Meillä molemmat oppivat lukemaan ihan kuin vahingossa ja leikin varjolla ja jo hyvin pieninä, kun aikanaan räppäsivät esim. Alkupolku Esikoulun kanssa. Itse en olisi osannut lukemaan opettaa, vaikka kirjaimet olivat oppineet minun opastuksellani jo hyvinkin pieninä, Seniori varsinkin.

En tiedä ovatko noi Alkupolut nykyään jo "vanhaa softaa", mutta ihan varmasti vastaavia on nykyäänkin saatavilla. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Saanko ehdottaa tähän väliin sitä kaikista suurinta syntiä, eli tietokonepelejä? Meillä molemmat oppivat lukemaan ihan kuin vahingossa ja leikin varjolla ja jo hyvin pieninä, kun aikanaan räppäsivät esim. Alkupolku Esikoulun kanssa. Itse en olisi osannut lukemaan opettaa, vaikka kirjaimet olivat oppineet minun opastuksellani jo hyvinkin pieninä, Seniori varsinkin.

En tiedä ovatko noi Alkupolut nykyään jo "vanhaa softaa", mutta ihan varmasti vastaavia on nykyäänkin saatavilla. =)

http://www.puolenkuunpelit.com/kauppa/advanced_search_result.php?keywords=alkupolku&x=0&y=0

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:

http://www.puolenkuunpelit.com/kauppa/advanced_search_result.php?keywords=alkupolku&x=0&y=0

Just noita! On niitä näköjään sit vieläkin, tosin versioita on taidettu hieman päivittää sitten meidän aikojen.. Mutta yhtä kaikki, noi on loistokamaa oikein käytettynä! Suosittelen. :)

Miks ihmeessä pitäis opettaa lukemaan??

Meillä tyttö 5vee oli myös tosi kiinnostunut kirjaimista ja lukemisesta/kirjoittamisesta, kyseli aina esim. millä alkaa joku sana, tai sille piti keksiä sanoja ja se ite mietti millä kirjaimella alkaa...itse "opetteli" kirjoittamaan silleen, että jankkasi jotain sanaa (no vaikka "auto") monen monta kertaa peräkkäin ja kuunteli, mikä kirjain tulee seuraavaks.

Ja oppi ihan ilman erityistä "opetusta" lukemaan ja kirjoittamaan 5v. Edelleen oon kuitenkin sitä mieltä, että oppii jos oppii ja hyvin kerkee koulussakin oppia! En lähtis opettamaan millään lailla, tietty lapsen kysymykssiin pitää vastata ja esim. tuota sanojen kyselyä voi "harrastaa", mut ei enempää preppausta noin pienelle :)

Älä vain opeta tavaamaan! Vanhempainillassa kiellettiin se ehdottomasti! Pitää käyttää äänteitä. Eli kirjaimet opetellaan toki nimeltä, niin kuin tähänkin saakka, mutta lukemaan opetellaan äänteillä ja ääntämällä niitä peräkkäin. K-kirjain ei äänny koo vaan vain kihahtaa kuulostaen kirjainyhdistelmältä kh jne.
Eli esim. sana kissa ei ole koo-ii-äs-kis-äs-aa-sa-kissa. Vaan k(h)-i-s-s-a. Sitä on vähän vaikea selittää, kun äänteitä ei voi kirjoittaa...

Itsekin osasin pienenä kirjaimet jne. joskus 5v. mutta en lukemaan oppinut kuulemma kuin vasta eräs ilta, kun vanhempani yrittivät uutisia katsoa..siinä olin sit höpöttänyt ja hetken päästä vasta olivat tajunneet että tyttöhän lukee oikeesti! Silloin olin siis jotain lähemmäs 6v.

Miten opetan pienen lapseni lukemaan
Glenn Doman, 1997, WSOY, ISBN 951-0-16874-2
Suosittelen lämpimästi, tällä kirjassa olevalla keinolla olen opettanut 4v lapsen lukemaan. Nytkin ovat sanalaput käytössä 3v pojalle, mutta hänellä ei ole niin kovaa kiinnostusta asiaan kuin isoveljellä aikoinaan.

Yhteistyössä