lapsen lihavuus

• Viestiketjun aloittaja pömppömaha
  • Ensimmäinen viesti
pömppömaha
Ajattelinpa kysellä onko muille tapahtunut vastaavaa, olimme nimittäin maanantaina tytön kanssa lääkärillä ja siellä myös punnittiin ja mitattiin ja tuomio oli että lapsi on liian lihava, eihän asiaa tietenkään ihan näin ilmaistu mutta näytettiin moneen kertaan kuinka painokäyrä on jyrkässä nousussa. Tyttö täyttää tammikuussa 4v ja on 105,5 cm ja 19,5 kg. Pitäisikö nyt tytönkin aloittaa laihis äidin lisäksi. :snotty:

merika
mä en osaa noista mitoista päätellä mitään mut - mä kuristan ainakin jokaisen joka sanoo mun tyttöä lihavaks hänen kuullen. Onneks ei teillekään sanottu suoraan. Mulla tyttö 6kk ja 10kg ja risat arvaa millä käyrillä neiti kulkee, mut on toki vauva mut silti. Terveellistä ruokaa ja liikuntaa ulos vaan ja sinne peuhaamaan. Kasvavassa iässä oleva pieni lapsi. Pikkusilla saa olla pieni pömppömaha. :)

no jopa on tarkaa jos jo noin nuorella iällä aletaan painoa vahtaamaan! jos vanhemmat lähtee tuohon leikkiin mukaan niin anorexiat ja bulimiat on varmaan jo kasassa...

Muistan että äitini haukkui mua norsuksi aina nuorena vaikka oli itsekkin lihava... kai sitä ketutti että musta tulee samanlainen kun se..

Jos lapsi on kasvanut pullalla ja karkilla noihin mittoihin niin se on oikeasti huolestuttavaa, ja ruokailutottumuksia on muutettava mutta jos normaalilla kotiruualla niin ei mitään hätää. Ulkoilettahan ja liikuttehan riittävästi?

pömppömaha
Juu, pääasiassa syödään tavallista kotiruokaa, kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja jotakin välipaloja yleensä leipää ja kiisseleitä. Ulkonakin ollaan joka päivä väh. 1-2 tuntia mikäli säät sallivat. ikävä kyllä tässä ihan lähellä ei asu tytölle leikkikavereita, joten joutuu ulkoilemaan aikuisten kanssa. Pikkuveljestäkään ei ole vielä kaveriksi, kun on vasta 1v. Tyttö on usein mummolassa ja mummo on ahkera leipoja olenkin miettinyt että ovatkohan nuo leivonnaiset maistuneet liian hyvin. Sanoin asiasta mummolle mutta hän ilmoitti että heillä ainakaan ei ole mitään herkkuja tarjottu, kun he eivät ikinä edes osta karkkia. Vanhojen ihmisten mielestä nuo omat leivonnaiset ovat näköjään melkein kuin vihanneksia ;)

Dori
Minun mielestäni ei mitään kauheita laihiksia sais aloittaa mutta ruoan määrää vois tarkkailla ja harrastaa liikuntaa ym. minulla pikkusisko joka on juuri tuon ikäisestä asti ollut pullea ja nyt 14 vuotianaa aivan törkeän ylipainoinen.

Paino lisääntyi vähitellen vuosien mittaan. Hän ei harrastanut minkäänlaista liikuntaa pienempänä (esim. itse muistan kun pienenä hypittiin joka päivä hyppistä ja juostiin metässä ja pelattiin pelejä) edes leikkien muodossa. Ja nyt tulos on se että hän on kaksi kertaa itseni kokoinen. Ja toivoakaan ei olisi että hän onnistuisi laihtumaan.
Tee ajoissa asialle jotain ettei käy ikävästi!! Vie lapsesi vaikka johokin jumppakerhoon tms. harrastukseen, josta myös löytyy kavereita :)

:flower: älä niistä välitä..tottahan ne yrittävät että jokainen menisi kultaisella keskitiellä.. mutta näinhän ei valitettavasti ole..silloin kun itse olin pieni niin neuvolakortissani lukee 10kk kohdalla että dieettiohjeita.. heh eipä mun äitee pitstäny mua dietille, no se kait kostautuu nyt sitten ;) .. eli taas saa pudottaa painoaan...omat lapseni eivät ole saaneet dieettiohjeita... :LOL:

Mun poika saman mittanen ja pari kiloo kevyempi. Minusta ja neuvolan mielestä täysin normaalin kokoinen. Mutta hyvä että neuvolassa huomautetaan asiasta ennen kuin lapsi on oikeasti lihava. Normaalia ruokaa saa mielestäni syödä niin paljon kuin napa vetää. Karkkien mehujen ja pullien määrää tulee rajoittaa. Kohtuus peliin. Kotiruoasta vois muuten miettä että kuinkas rasvaista se on?
Sääliksi käy kun kaupassa näkee oikeasti lihavia lapsia ja äidit ostelee kärryt piukkaan karkkia ja sipsiä. Ja jokaiselle on mega karkkipussi! Huh!
En ole mikään pingottaja, mutta ajattelempa nyt vaan näin.

Helmi-Johanna
Mutta mitä tehdä kun tyttö (8v) on tosi pullea vaikka TODELLA rajoitan kaikkia herkkujen syömistä?? Syökö se niitä salaa kotona tai jossai muualla??? Hän on noin 140cm ja painaa varmaa 40kg. Tarkkoja mittoja en tiiä ku ei niillä ole ollu koulussa terveykstarkastusta. Ottaa se muaki päähän(niinku josku sano että äitiinsä oli ottanu) kun oon ite tämmönen pullero, aina välillä saan laihdutettua itteni normaaliksi, mutta suurimman osan elämääni oon ollu ylipainoinen ja voi siitä huonosti. Nyt raskaana eikä siis ollenkaa mahdollista laihduttaa, ja se masentaa. Ja mitäs teen kun masentaa...no syön tietty!!! :attn:
Yritän olla varsinaisesti mollaamatta lastani, tietenkin, mutta kyllä oon hänelle perustellut miksei saa ottaa toista pullaa tai muksei saa syödä esim jäätelöä joka päivä. Ja joskus kutsun häntä äidin taikinamasuksi kun hänellä on semmonen pyöreä, pehmeä ja iso masu. :/

Minusta tuntuu kans, ettei lapsesi mikään lihava ole. Jos nyt oikein osaan pituuden ja painon suhteuttaa. Meillä on noin metrinmittanen 3½v. tyttö, joka painaa 17 kiloa. Eikä ole yhtään lihava. Ehkä rasastekoinen, pieni pömppömaha, muttei ole koskaan neuvolassa tms painoon puututtu. Menee käyrilläkin nollan ja plusykkösen tietämillä. :)

Yhteistyössä