Lapsen kuivunut iho

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Justus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Justus

Vieras
Meidän lapsella on aina ollut hyvin terve ja hyvä iho. Käy kokovartalopesulla joka ilta (ts. suihkussa) ja kylvyssä varmaan joka toinen ilta. Nyt on kuitenkin iho alkanut kuivua ja hilseillä. Käytän lapsella shampoota, muuten en juuri ihoa jynssää. Nyt olen alkanut rasvata ja öljytä pesun jälkeen, kun iho selvästi kutisee. Onko muilla vastaavaa?
Mahtaiskohan johtua pakkasilmoista???

Kannattaa ihan ekana miettiä sitä ettei kuitenkaa pese lasta liikaa, puhtaus on hyvä asia ja pitääkin olla puhdas, mutta liika on liikaa. Omat pojat on atoopikkoja kasvojen osalta, joten rasvaus on meillä numero 1. Ja rasvoissakin on paljon eroja, kannattaa kokeilla eri merkkejä niin löydätte sen oman sopivamman. Ja pakkanen voi myös tehdä tota kuivumista tosiaan.

Johtuu osittain pakkasesta, osittain kuivasta huoneilmasta. Aika paljon kylläkin vaikuttaa tuo pesulla käynti. Vesi kuivattaa ihon. Jätä pesut pariin kertaan viikossa näin talvisaikaan, muuten pese vain kädet, kasvot ja alapesu.

Mulle lastenlääkäri sanoi tässä noin kuukausi sitten, että vauvaa ei tarvitsisi pestä kuin pari kertaa kuussa. Taipeet, naaman, kainalot, varpaiden ja sormien välit voi puhdistaa kostealla liinalla. Omalla vauvelilla on hilseilevä, atooppinen iho. Vanhemmalle (2v) riittää pesuksi pari kertaa viikkoon (tietysti naama, kädet ja alapesu päivittäin). Silläkin alkoi iho hilseillä. Pesun jälkeen sitten rasvausta perusvoiteella esim AboBase (siihen sain ihan reseptin, tulee halvemmaksi).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2005 klo 20:26 anli kirjoitti:
Mulle lastenlääkäri sanoi tässä noin kuukausi sitten, että vauvaa ei tarvitsisi pestä kuin pari kertaa kuussa. Taipeet, naaman, kainalot, varpaiden ja sormien välit voi puhdistaa kostealla liinalla.

No ohhoh! Meidän pörröpää-pulauttelija-hikoilijoilla toi ei olis kyllä ollu mitenkää mahdollista :o Puhdas olla pitää, mutta rajansa kaikella. Pari kertaa kuussa on kyllä ihan liian vähä :o

Niin mäkin sitä ihmettelin. Meillä nyt poitsu ei pulauttele, joten siitä ei koidu harmia. Mutta nyt olen reilun kuukauden aikana pessyt pojan vannassa kolme kertaa, muuten pyyhkinyt kostealla liinalla taipeet, naaman, kainalot, kädet päivittäin, niin eipä ole tullut niitä kutisevia kohollaan olevia ihottumaläiskiä. Poika raapi ittensä tosi pahasti, kun sitä kutitti. Nyt on enää läiskät korvien takana, ja nekin alkavat jo parantua.

Kyllä lapsi voi käydä nopsaan suihkussa päivittäin! Pakkasaikaan kannattaa vaihtaa saippua kosteusvoiteeseen ja Natusanilla on sellaista geeliä jota laitetaan märälle iholle ja vasta sitten kuivataan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2005 klo 18:17 Äiskä kirjoitti:
Kyllä lapsi voi käydä nopsaan suihkussa päivittäin! Pakkasaikaan kannattaa vaihtaa saippua kosteusvoiteeseen ja Natusanilla on sellaista geeliä jota laitetaan märälle iholle ja vasta sitten kuivataan.

Hei muuten, mä hoksasin että tosi pehmeen ihon lapselle saa, kun pesee doven kosteusvoiteella. Suosittelen muillekki! Mä pesen aivan sillä nykyään atoopikkopojat.