Lapsen komentaminen. ARRGH

Minusta Kauneimmat joululaulut on sentyyppinen tilaisuus, jonka pitäisi
olla avoin kaikille. Niille villeille lapsille ja niille aikuisille, jotka eivät sellaista "käytöstä" tahdo kestää.
Joulun sanotaan olevan lasten juhla, eikö sen pitäisi olla ilon, valon ja leikin ja riemun aikaa.

Hautajaiset ovatkin sitten aivan eriasia. Niissä ei minustakaan ole tarkoituksenmukaista sallia lasten ylenpalttinen riehuminen. Minä ainakin vetäytyisin taka-alalle jos lapseni hautajaisissa niin tekisivät. Siis ainakin, jos olisin jonkun vieraamman hautajaisissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et ehkä tätä hakenut mutta esimerkkinä mainitsemasi "katkolla olevat huumeidenkäyttäjät ja rantojen miehet" ovat kirkkoon ihan yhtä tervetulleita kuin sinäkin(ja ne ylivilkkaat lapset)! Kirkko on paikka, johon mennään kohtaamaan Jumala, hiljentymään Hänen edessään ja kuulemaan sanaa, tätä kaikkea myös silloin kun siellä on kauneimmat joululaulut. Hienot konsertit joihin vaan "kunnon aikuiset ihmiset" on tervetulleita ovat sitten muissa saleissa. Ja vinkki, vaihda seuraavan kerran paikkaa heti, niin ei mene koko ilta pilalle..
En hakenut :) Voivat tulla mun puolesta kirkkoon, toki, jos saan kuunnella rauhassa. Hain sitä, että ylivilkkaiden lasten äidit ovat sitä mieltä että lapsi voi kirkossa ja muissa yleisötilaisuuksissa "sopeutua yhteiskuntaan", mutta tuskin olisi sitä mieltä, että ex-narkomaani voisi tulla sopeutumaan yhteiskuntaan esim. muuttamalla heidän rappuunsa.

Katselin toista paikkaa jo jonkin aikaa, mutta en viitsinyt lähteä poukkoilemaan ennen kolehtia, kun aivan lähellä ei ollut penkin päässä vapaata. Ja äiti lapsineen tuli siis viereeni sen jälkeen kun olin jo istunut...

Alkuperäinen kirjoittaja peppi-lotta04:
Alkuperäinen kirjoittaja kamalaa:
mua kanssa välillä ottaa niin penteleesti päähän... mutta mä kyllä myös komennan sitten sujuvasti toisten lapsia!!!! B)

ei tietenkään lapsen pidä ihan hiljaa paikallaan tatittaa, mutta rajansa kaikella...

Hyvän ystäväni hautajaisissa noin parivuotias poika juoksi ja kiljui ja huusi eikä vanhemmat tehneet mitään. Loppujen lopuski äitini kaappasi lapsen syllinsä, vei vahmemmilleen ja sanoi että olkaa hyvä ja poistukaa.

Huh. Olihan äidilläsi pokkaa käskeä poistumaan Jumalan huoneesta...
Tottakai lapsia pitää ja saa komentaa olemaan kunnolla, mutta että noin julma suhtautuminen. =/

No pappikin oli jo muutaman kerran sanonut aiemmin äidille että yrittäisi saada lapsen aisoihin, mutta ei tehnyt mitään. mies vähän yritti komentaa.

Kuolleen ystäväni äiti alkoi itkemään aivan hysteerisenä, että eikö hänen lastaan saada rauhassa edes haudan lepoon.

Siinä kohtaa äitini ratkaisu oli ehkä oikeutettu.

Ja sitä kun ei meistä kukaan voi oikeuttaa.=/
Ja pahoillani olen tietenkin omaisten ja muiden puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Schmetterling82:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Kyllä ne on ihan tyypillisiä. Niin mäkin joskus ajattelin. ;) Kunnes tuo poju syntyi...

En minäkään anna lasteni tarkoituksella häiritä muita, mutta katsos kun joskus ne niin tekevät, aikaa ja paikkaa valitsematta. Ja tuohon leffaan vertaaminen nyt on todella lapsellista, siinä on kyse kumminkin hieman isommista ihmisistä kuin 2- ja 4- vuotiaista.
Öh, sulla on aika opettavainen asenne..?! Vaikea uskoa että mun persoona tästä juurikaan muuttuisi lasten myötä, ois kiva pysyä ihan omana itsenään sittenkin.

Ja jos häiritsevät eikä kiellot auta, niin silloin mielestäni sen häiritsevän osapuolen pitäis poistua paikalta, ei sen jota häiritään...

Leffavertauksella hain sitä, että ärsyyntyminen tässä on varmasti aika ymmärrettävää vaikka häiriön aiheuttaja olisi kuka tahansa, ei mulla ainakaan ole sen enempää tai vähempää sympatioita mölyäjää kohtaan oli se lapsi tai aikuinen, (ellei nyt aivan pieni vauva sitten, hieman eri asia, paitsi pitkillä lennoilla sekin on siinä ja siinä ;)) ja varmasti monelle on tuttu tuo leffateatteritilanne, siksi kirjoitin sen tähän.

Älä sit hirveesti hämmästy jos kumminki muuttuu.
Arvaa kuinka paljon mua viduttaa kun mun mukulat on niitä mesoajia? Itse olen ollut lapsena ylirauhallinen. Mutta mulla ei oo muuta vaihtoehtoa kun kasvattaa omaa pinnaa. (Jos on nukkunu esim. aika vähän tai melkein ei yhtään, niin sekin vaikuttaa siihen jaksaako niitä komentaa. Tosin silloin en lähtis lasten kanssa kirkkoon.)
Ja niin, olen nuorempana ajellut paljon Ladalla joka sammahteli milloin minnekin. Se olikin hyvä "koulu" pinnan ja huumorintajun kasvattamiseen. Tietty sen pysty jätään sinne minne se sammui.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
olla avoin kaikille. Niille villeille lapsille ja niille aikuisille, jotka eivät sellaista "käytöstä" tahdo kestää.
Joulun sanotaan olevan lasten juhla, eikö sen pitäisi olla ilon, valon ja leikin ja riemun aikaa.

Hautajaiset ovatkin sitten aivan eriasia. Niissä ei minustakaan ole tarkoituksenmukaista sallia lasten ylenpalttinen riehuminen. Minä ainakin vetäytyisin taka-alalle jos lapseni hautajaisissa niin tekisivät. Siis ainakin, jos olisin jonkun vieraamman hautajaisissa.

Olen ihan samaa mieltä. Ja mitä tuohon hautajaisjuttuunkin tulee, niin jos on läheltä se kuollut ihminen, tuskin jaksaa ihan hirveenä panostaa lasten komentamiseen vaan keskittyy siihen suremiseen, onhan se oikeutettua myös sille vieraalle.

Mutta näin mäkin toimin, jos mun muksut alkaa häiritsemään muita, poistun paikalta. Aina.

Tämä totta, että näillä kahdella tilaisuudella on huima ero.

ehkä esimerkkini hautajaisista ei nyt ihan tähän ketjun sopinut... se nyt vaan tuli mieleen... taidan olla vieläkin vähän katkera koko hautajaistilanteesta... :/

Vastaan minäkin. Olen samaa mieltä mm. Salaman kanssa, että tosiaan silloin aikaa ennen lapsia, katsoin pitkään aikuisia, jotka eivät saaneet lapsiaan kuriin. En voinut käsittää, kuinka joku äiti "kehtaa" tuoda lapsensa rääkyvänä kauppaan jne.
No niin ne ajat muuttuu, kaksi ihanan kamalaa erittäin itepäistä lasta.

Se että

Pitäisikö mielestänne lasten istua hiljaa, näkymättömänä paikoillaan? Lapset on kuitenkin lapsia, toiset vilkkaampia, toiset rauhallisempia, mutta lapsia yhtä kaikki, eikä ne vaan kykyne jaksamaan istua kovin pitkää aikaa paikoillaan. Valitan, näin se on, lukekaa psykologiaa, lukekaa aivojen kehitystä.

Kirkko on kuitenkin Jumalan huone, jonne jokainen on tervetullut, vaikka kuinka jotakuta ärsyttää ja menee "nautinto pilalle".

Meidän lapset on tavallista rauhallisempia tapauksia, mutta esim. hautajaiset on aika pitkä tilaisuus, kuin myöskin joululaulutilaisuudet, olkoonkin sitten lapsille suunnattu. En ymmärrä, mitä se haittaa, jos lapset leikkii lattialla tai kävelee penkkien välissä tai käytävillä, jos kerran tilaa on. Olen ottanut kirkkoon lapsille (rapisematonta!) evästäkin ja lelun mukaan, jotta jaksavat eikä koko aika mene kieltämiseen ja komenteluun. Ja muuten leikkivät nätisti hiljaa, kun/jos eivät jaksa kuunnella. Kirkko on tarkoitettu myös lapsille!

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että muita ei saa metelöimällä tai vaikka penkkiä potkimalla häiritä. Kyllä lapsille täytyy tapoja opettaa. Mutta on kyllä kohtuutonta kieltää tuomasta lapsia kirkkoon laisinkaan, jos ei jaksa paikoillaan istua sitä kahta tuntia. Lapsillakin - tai lapsilla erityisesti - on oikeus tuntea yhteys Jumalaan. Kirkko on tasan oikea paikka sille, vaikka lapsi välillä muuta puuhailisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanonpa minäkin:
Pitäisikö mielestänne lasten istua hiljaa, näkymättömänä paikoillaan? Lapset on kuitenkin lapsia, toiset vilkkaampia, toiset rauhallisempia, mutta lapsia yhtä kaikki, eikä ne vaan kykyne jaksamaan istua kovin pitkää aikaa paikoillaan. Valitan, näin se on, lukekaa psykologiaa, lukekaa aivojen kehitystä.

Kirkko on kuitenkin Jumalan huone, jonne jokainen on tervetullut, vaikka kuinka jotakuta ärsyttää ja menee "nautinto pilalle".

Meidän lapset on tavallista rauhallisempia tapauksia, mutta esim. hautajaiset on aika pitkä tilaisuus, kuin myöskin joululaulutilaisuudet, olkoonkin sitten lapsille suunnattu. En ymmärrä, mitä se haittaa, jos lapset leikkii lattialla tai kävelee penkkien välissä tai käytävillä, jos kerran tilaa on. Olen ottanut kirkkoon lapsille (rapisematonta!) evästäkin ja lelun mukaan, jotta jaksavat eikä koko aika mene kieltämiseen ja komenteluun. Ja muuten leikkivät nätisti hiljaa, kun/jos eivät jaksa kuunnella. Kirkko on tarkoitettu myös lapsille!

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että muita ei saa metelöimällä tai vaikka penkkiä potkimalla häiritä. Kyllä lapsille täytyy tapoja opettaa. Mutta on kyllä kohtuutonta kieltää tuomasta lapsia kirkkoon laisinkaan, jos ei jaksa paikoillaan istua sitä kahta tuntia. Lapsillakin - tai lapsilla erityisesti - on oikeus tuntea yhteys Jumalaan. Kirkko on tasan oikea paikka sille, vaikka lapsi välillä muuta puuhailisikin.

Just näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lusikka Soppaan:
Vastaan minäkin. Olen samaa mieltä mm. Salaman kanssa, että tosiaan silloin aikaa ennen lapsia, katsoin pitkään aikuisia, jotka eivät saaneet lapsiaan kuriin. En voinut käsittää, kuinka joku äiti "kehtaa" tuoda lapsensa rääkyvänä kauppaan jne.

Se että
äh karkasi

Niin siis se että miksi vanhemmat eivät joka kerta poistu paikalta uhmaisen lapsen kanssa, on se, että ensinnäkin, voit vain kuvitella mikä mielentila äidillä on siinä vaiheessa, kun lapsi laittaa shown pystyyn. Sinä näet sen kerran, äiti n.5-6 kertaa päivässä. Äiti ei yksinkertaisesti voi aina poistua lapsen kanssa paikalta, kun lapsella alkaa pikkaisen keittämään. Olisi hyvin väsyneitä kotiäitejä, jotka linnoittautuisi 4 seinän sisään, jos näin olisi. Se että lapsi potkii selkänojaa on ärsyttävää. Itse koin tämän saman viime sunnuntaina (en tosin kirkossa), kun komensin/uhkasin/lahjoin jne (hiljaisella äänellä ettei muut häiriinny) lopettamaan 3v lastani, niin se vain lietsoontui lisää... Siinä äiti sitten naamapunaisena miettii mitä nyt tekisi.

Tiedän että sinä ärsyynnyit, mutta näin itse äitinä voin vain miettiä miltä tästä äidistä tuntui. Kyllä äiditkin haluaa joskus varmasti jostakin nauttia/kokea. Ikinä et voi tietää lapsen kanssa, miten menee vaikka kauppareissu. Jos et ikinä koe, et voi tietää.... Voi olla, että tämä äiti ei kirkkoon mene näiden lasten kanssa vähään aikaan, et voi sitä tietää.

Mieti näitä asioita, kun itse olet uhmaisen äiti. Näin olen itsekin joutunut monta, monta, monta kertaa tekemään....

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Lusikka Soppaan:

Se että
äh karkasi

Niin siis se että miksi vanhemmat eivät joka kerta poistu paikalta uhmaisen lapsen kanssa, on se, että ensinnäkin, voit vain kuvitella mikä mielentila äidillä on siinä vaiheessa, kun lapsi laittaa shown pystyyn. Sinä näet sen kerran, äiti n.5-6 kertaa päivässä. Äiti ei yksinkertaisesti voi aina poistua lapsen kanssa paikalta, kun lapsella alkaa pikkaisen keittämään. Olisi hyvin väsyneitä kotiäitejä, jotka linnoittautuisi 4 seinän sisään, jos näin olisi. Se että lapsi potkii selkänojaa on ärsyttävää. Itse koin tämän saman viime sunnuntaina (en tosin kirkossa), kun komensin/uhkasin/lahjoin jne (hiljaisella äänellä ettei muut häiriinny) lopettamaan 3v lastani, niin se vain lietsoontui lisää... Siinä äiti sitten naamapunaisena miettii mitä nyt tekisi.

Tiedän että sinä ärsyynnyit, mutta näin itse äitinä voin vain miettiä miltä tästä äidistä tuntui. Kyllä äiditkin haluaa joskus varmasti jostakin nauttia/kokea. Ikinä et voi tietää lapsen kanssa, miten menee vaikka kauppareissu. Jos et ikinä koe, et voi tietää.... Voi olla, että tämä äiti ei kirkkoon mene näiden lasten kanssa vähään aikaan, et voi sitä tietää.

Mieti näitä asioita, kun itse olet uhmaisen äiti. Näin olen itsekin joutunut monta, monta, monta kertaa tekemään....

Nämä oli siis ap:lle

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Mun 1,5 v tyttö käveli tänään kirkon käytävää edestakaisin ja välillä "kiekui" riemusta kun oli kivaa. Ei tullut mieleen et se jotain ois häirinny.
Olitkohan sinä se kenestä puhun :o ;)

En onneks oo =) . Mulla on superrauhallinen poika, joka oli esiintymässä kirkossa ja loppuajan istui paikallaan ... siis paikallaan ja hiljaa paikallaan.
Tää tyttö vaan on vähän vilkkaamman sorttinen ja tykkää kävellä edestakaisin. Suurimmaks osaks vaan käveli, mut välillä jos joku hymyili sille tai kun näki äidin niin tuli riemunkiljahdus. Tää tilaisuus oli kerhon joulujuhla, eli siellä mun mielestä lapset saakin näkyä. Sinne ei varmaan ne tuu joita lapset häiritsee. Mun mielestä mun molemmat lapset käyttäyty hyvin.

mua kanssa välillä ottaa niin penteleesti päähän... mutta mä kyllä myös komennan sitten sujuvasti toisten lapsia!!!! B)

ei tietenkään lapsen pidä ihan hiljaa paikallaan tatittaa, mutta rajansa kaikella...

Hyvän ystäväni hautajaisissa noin parivuotias poika juoksi ja kiljui ja huusi eikä vanhemmat tehneet mitään. Loppujen lopuski äitini kaappasi lapsen syllinsä, vei vahmemmilleen ja sanoi että olkaa hyvä ja poistukaa.

No joo, niin minuakin otti päästä kunnes lapsi sai sisaruksen. Kun oli vain yksi, hän oli kiltteyden ja hiljaisuuden perikuva.
Mielestäni on ok, että lapsi touhuaa omiaan, jos on kuitenkin suhteellisen hiljaa, kuten ap:n tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:

No joo, niin minuakin otti päästä kunnes lapsi sai sisaruksen. Kun oli vain yksi, hän oli kiltteyden ja hiljaisuuden perikuva.
Mielestäni on ok, että lapsi touhuaa omiaan, jos on kuitenkin suhteellisen hiljaa, kuten ap:n tapauksessa.

Ja mielestäni oli muuten aika röyhkeää käytöstä käskeä toisia poistumaan. Onko niin että teidän ainokainen kullanmuru ja muiden kakarat?

Luin tätä ketjua sieltä täältä ja luulen että aloittajankin mielipiteet ja periaatteet höltyy jos itsellään on joskus lapsia. Toisen "työ" näyttää aina helpolta oman verrattuna.

Tämä totta, että näillä kahdella tilaisuudella on huima ero.

ehkä esimerkkini hautajaisista ei nyt ihan tähän ketjun sopinut... se nyt vaan tuli mieleen... taidan olla vieläkin vähän katkera koko hautajaistilanteesta... :/

Jos minä olisin siinä arkussa, ei haittaisi jos joku 2v iloitsisi minun hautajaisissa. Elämä jatkuu.

Olin tänään lucian-päivän konsertissa ja siellä oli kehitysvammaisia esiintymässä.siellä istuessani tajusin että kirkkoon voi mennä millainen ihminen tahansa:itkevä/riehuva lapsi tai vaikeasti vammainen joka voi vaikka huutaa kesken rukousten.

Typerää mielestäni edes ajatella ettei voisi lapsia sinne viedä..

Alkuperäinen kirjoittaja kamalaa:

Huh. Olihan äidilläsi pokkaa käskeä poistumaan Jumalan huoneesta...
Tottakai lapsia pitää ja saa komentaa olemaan kunnolla, mutta että noin julma suhtautuminen. =/

Huh. Tätä minäkin ihmettelen. Melkoisen röyhkeä tapaus. Miten kehtasi määrätä ketä saa olla kuolleen ihmisen hautajaisissa, joka ei enää itse voi vaikuttaa siihen asiaan?
Kyllä tuollainen eukko pitäisi itse ohjata ovesta ulos.

Niiden kanssa ei voi mennä minnekkään

En tiedä onko plussaosasto oikea tälle, mutta menköön nyt, koska kyseessä on avautumisviesti...

Kävin äsken Mikael Agricolan kirkossa Kauneimmat joululaulut-tilaisuudessa. Kirkko ei ollut kovin täynnä. Samalle penkille kuitenkin tuli äiti/isoäiti kahden pikkutytön kanssa. Tilaisuus alkoi, ja samalla riehuminen.

Tytöt olivat n. kaksi-ja nelivuotiaat, ja varsinkaan vanhempi ei pysynyt hetkeäkään, todella kirjaimellisesti, paikallaan! Hän ehti tunnin aikana, jonka paikalla istuin, tehdä mm. seuraavaa: pudotella kolehtikolikot kymmenkunta kertaa peräkkäin lattialle, paukuttaa miltei koko ajan kengillään edessä olevaa penkkiä, nauraa ja jutella äänekkäästi toisen tytön kanssa, kiehnätä äitinsä sylissä, kävellä penkin päästä päähän minun luokseni ja takaisin varmaan parikymmentä kertaa... Äidin käskyt olivat harvoja eivätkä erityisen ponnekkaita, ja yritin lopulta itsekin käskeä tytöt pariin otteeseen penkille paikoilleen, ilman vaikutusta. Kolehdin aikana vaihdoin istumapaikkaa muutaman rivin eteen, kun en jaksanut enää. Teki mieli kiikuttaa lapsoset urkupillien päälle istumaan vähäksi aikaa :kieh:

Käyn kirkossa KERRAN VUODESSA, juuri nimenomaisessa tilaisuudessa, ja silloin tekisi mieli rauhoittua eikä komentaa naapurin penskoja. Miksi ihmiset, joilla on näin ylivilkkaita lapsia, tuovat heidät tuollaiseen paikkaan kuin kirkkoon? Ehkä tylyä, mutta kivempaa olisi jo jäisivät kotiin, ennenkuin lapset ovat isompia. En minäkään mene esim. teatteriin kovassa yskässä, koska kanssakatsojien elämys menee varmasti pilalle! Tai sitten tavat pitäisi jollain konstilla saada opetettua jo paljon ennen kirkko-yms. vierailuja. En erityisesti pidä lapsista, mutta ei mulla ole mitään heitä vastaankaan, jos käytöstavat on hallussa, ja joistakin yksilöistä saatan jopa pitää kovastikin, toivottavasti myös siitä omastani joskus tulevaisuudessa ;) Mutta se, että "lapset nyt vaan ovat vilkkaita", on huono selitys vanhemmilta tuollaisissa tilaisuuksissa.

Mitenkähän lapset voi mitään oppia, jos eivät saa harjoitella .... juhlapaikallakin meidän ipanat on pistetty jäähylle rauhalliseen paikkaan .... ja oppi menee kaaliin pikkuhiljaa (toivottavasti ;) ). :D :headwall:

Ei 2-vuotiaat osaa tuon kummemmin käyttäytyä, elleivät ole harvinaisen rauhallisia! Äiti todennäköisesti tiesi, että kieltämällä olisi aiheuttanut huutokohtauksen. Meillä jouduttais pysymään neljän seinän sisällä, jos pelättäis ihmisten reagointia lapsille ominaiseen toimintaan, koska lastenvahteja ei ole. Kirkko nyt ainakin on lapsille sallittu paikka!

Yhteistyössä