Lapsen kiukuttelu kirjastossa

  • Viestiketjun aloittaja huoh...
  • Ensimmäinen viesti
huoh...
Okei, ymmärrän, että pieniä lapsia pitää ottaa mukaan asioille ja totuttaa sosiaalisiin tilanteisiin. Monta kertaa täällä on keskusteltu siitä, pitääkö kiukutteleva lapsi raahata kaupasta tai ravintolasta pois. Ymmärrän molempia näkökantoja.

Mutta eilen kävin kirjastossa, ja siellä rääkyi parivuotias kiukutteluitkua koko ajan kun siellä olin, eli noin puoli tuntia. Lapsen äiti oli tietokonetta käyttämässä ja sanoi vain "hys, hys" ja "älä nyt viitti" eikä kiinnittänyt lapsen kiukutteluun sen enempää huomiota. Mitä nyt ojensi lapselle lelun, jonka lapsi heitti äitinsä päähän. Ympärillä oli pöytiä joissa istuskeli ihmisiä lukemassa lehtiä ja kirjoja, ja ilmeisesti opiskelijoita isojen kirjojen ja muistiinpanovälineiden kanssa. Moni jätti lehtensä ja lähti pois, opiskelijat tyytyivät lähinnä mulkoilemaan lapsen äitiä. Ihmettelin, etteivät virkailijatkaan sanoneet mitään.

Maailmaan mahtuu ääniä, se ollaan kuultu tällä palstalla jo monta kertaa, mutta eikö edes se yksi paikka joka on hiljaiseksi tarkoitettu saisi pysyä hiljaisena?
 
Hmph. Kummallinen tilanne. 2-vuotias käyttäytyi mielestäni ihan luonnollisella tavalla, ei hänen voikaan olettaa käyttäytyvän hiljaa ja rauhallisesti kirjastossa kun hänen äitinsä ei kiinnitä häneen mitään huomiota. 2-vuotiasta voi toki tutustuttaa kirjastossa käymiseen ja siellä käyttäytymiseen, mutta se pitäisi tehdä niin että yhdessä katsellaan kirjoja ja tutustutaan paikkoihin. Ei niin, että äiti istuu tietokoneella ja lapsi sen aikaa on vähän niin kuin itsekseen vieressä odottamassa että päästään pois. Virkailijan olisi pitänyt sanoa äidille, että lapsi pitää vaientaa tai poistua kirjastosta.
 
Meidän
Kirjastossa kirjastonhoitaja asiakkaalle joka valitti melusta "ei tämä mikään hautaustoimisto ole". Eli ei taida nykypäivän kirjastoon kuulua tuo täydellinen hiljaisuus.
 
hmhm
Alkuperäinen kirjoittaja Meidän;26931856:
Kirjastossa kirjastonhoitaja asiakkaalle joka valitti melusta "ei tämä mikään hautaustoimisto ole". Eli ei taida nykypäivän kirjastoon kuulua tuo täydellinen hiljaisuus.
nykyään röyhkeimmät tekevät mitä haluavat. kukaan ei uskalla ojentaa röyhkeimpiä. paitsi jos ovat jotenkin köyhempia tai heikko-osaisempia. romaneja, ja kerjäläisiä ehkä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meidän;26931856:
Kirjastossa kirjastonhoitaja asiakkaalle joka valitti melusta "ei tämä mikään hautaustoimisto ole". Eli ei taida nykypäivän kirjastoon kuulua tuo täydellinen hiljaisuus.
No ei se nyt koskaan ole mielestäni sinne kuulunutkaan, täydellinen hiljaisuus, mutta on sielläkin sentään joku järki oltava toisten ihmisten huomioimisessa. Tai huomiotta jättämisessä tässä tilanteessa.
 
kuppa
Alkuperäinen kirjoittaja Meidän;26931856:
Kirjastossa kirjastonhoitaja asiakkaalle joka valitti melusta "ei tämä mikään hautaustoimisto ole". Eli ei taida nykypäivän kirjastoon kuulua tuo täydellinen hiljaisuus.
Näin. Just luin paikallisesta kirjastosta tehdyn jutun, jossa kirjaston työntekijä kerto ettei siellä tartte hiljaa olla. Mun mielestä se vaan on semmosena rauhallisena ja meluttomana paikkana just mukava.
 
Lapset on mun mielestä täysin tervetulleita kirjastoon, ja heistä saa lähteä myös ääntä. Me käydään muksujen kanssa usein kirjastossa, käytiin siis jo silloin kun he olivat pienempiä.

MUTTA meillä on kirjastossa iso erillinen lastenosasto, jossa on mahdollisuus lukea ja pelata, leikkipaikkakin on, jne. Ja yläkerrassa erikseen sitten mesta heille, jotka haluavat hiljaisuudessa esim. opiskella.

Sen verran vanhanaikainen tupajäärä olen, että tuollaisessa tilanteessa mun mielestä henkilökunnan olisi pitänyt kehottaa äitiä siirtymään lapsensa kanssa pihalle, jos ja kun äiti itse ei tajunnut niin tehdä.
 
"niin"
Muutama viikko sitten kerroin meidän 2-vuotiaasta, joka huutaa aina kun ollaan julkisissa paikoissa; kirjastossa, virastoissa, kaupoissa jne. Silloinen kirjastokäynti meni niin että lapsi alkoi huutamaan, nappasin itselleni nopeasti yhden kirjan mukaan ja sanoin että nyt ei lapselle lainata mitään kun ei osaa olla kunnolla ja lähdettiin pois. Ainakin minua hävetti ihan hirveästi kun lapsi huusi juurikin kirjastossa, jossa pitäisi olla hiljaa eli en todellakaan voisi olla puolta tuntia huutavan lapsen kanssa siellä!

Viimeisin käynti menikin jo paljon paremmin :) Lapsi aloitti tavallisen huutamisensa, mentiin kuitenkin lastenosastolle (huuto edelleen jatkui), annoin muutamia kirjoja käteen jotka lainattiin hänelle ("jos osaat olla nätisti") ja sainkin sen jälkeen ihan rauhassa katsella itselleni kirjoja :)
 

Yhteistyössä