Lapsen käytöksen moittiminen tabu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja random vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

random vierailija

Vieras
Mikä ihmeen äititauti joitain vaivaa? Jos menee huomauttamaan vaikkapa ruokapaikassa jo melkein tunnin karjuneen lapsen äidille, että tuo on aika ikävää, saa päälleen sellaisen haukun, ettei tosikaan. Ladellaan täyslaidallinen sitä itseään, mennään henkilökohtaisuuksiin, tullaan vielä siihen vieraan ihmisen pöytään tulkuttamaan.

Meneekö se teistä oikein, että aina pitäisi mennä lasten ehdoilla ja heidän käytöksensä on aina ok? Nyky-yhteiskunnassa näin tuntuu olevan, mikä näkyy mm. koulu- ja opiskelumaailmassa. Ammattinikin puolesta näen nykysuuntauksen valitettavan usein.

Toisaalta tuo toissapäiväinen tilanne oli jokseenkin huvittava, koska tämä äiti ei hallinnut minkäänlaisia käytössääntöjä, melkein tärisi siinä huutaessaan, kun taas itse lähinnä jatkoin syömistä ja vastailin yksisanaisesti. No, sellaiset oli lapset kuin oli äitikin...valitettavasti.

Minulla itselläni ei ole lapsia ja vaikka semisti olisikin ollut jonkinlaista vauvakuumetta, tulen näissä tilanteissa toisiin aatoksiin. Ihan lähipiirissä, mm. siskoilla, on lapsia ja heidän kanssaan ei päästetä tuollaisia tilanteita edes syntymään. Aina on joukossa joku, joka voi lähteä kiukuttelevan lapsen kanssa pois. Ei kotiin leikkimään, vaan vaikkapoa kuivin suin autoon istumaan muiden herkutellessa. Kyllä siitä oppii kovempikalloinenkin. Ja jos joku huomauttaisi käytöksestä, en alkaisi herranjumala sättimään sitä, joka siitä huomautti. Se, mikä äidin mielestä on "normaalia" käytöstä lapselle, voi toiselle olla häiriöksi.

Niin, miksi ajatteln tuollaisissa tilanteissa pysyväni mieluummin lapsettomana? Siksi, että jos äitiys muuttaa ihmisen hirviöksi, jätän välistä. Onneksi nykyään on mahdollisuus valita.

Mietin samaa asiaa just viime viikolla lentokoneessa. 2v juoksi käytävää edestakaisin ja äiti perässä sanoen että ei saa juosta sinne ja otti lapsen kiinni just ennen ohjaamon ovea. Tätä jatkui 2 tuntia. En ymmärrä miksi äiti ei ottanut lasta heti kiinni ja lopettanut juoksua kun kerran kielsi ihan järjetöntä touhua :( Miksi kieltää jos antaa kuitenkin tehdä sitä.
Ensin lapsi (ja äiti) häiritsivät juoksullaan ja törmäilyillään ja paluumatkalla lapsi rimpuili äidin sylissä ja huusi ja kirkui täysillä :(

Se, mikä äidin mielestä on "normaalia" käytöstä lapselle, voi toiselle olla häiriöksi.

Lapseen kohdistuvat kommentit otetaan hyvin usein henkilökohtaisesti. Toisekseen asiat eivät nyt vain kuulu ulkopuoliselle.

Avautumisesta ajattelisin, että äidillä on saattanut olla hermot valmiiksi kireällä, jos tenava on huutanut tunnin. Ulkopuolinen ei tiedä mitä sohii, kun suunsa avaa.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Mä ainakin äitinä käyttäisin tilanteen hyväks jos joku tulis huomauttamaan lapsen käytöksestä, eli sanoisin lapselle et kuuntele nyt kun täti/setä tuli sanomaan että sinä käyttäydyt huonosti.
Yleensä vieras aikuinen saa tilanteen pysähtymään ja lasta vähän nolottamaan tai pikkasen säikähtämään.

Niin puolensa ja puolensa.. Mites jos ( siis jos nyt koitat itse ajatella itsesi perheelliseksi ) olisitte perheen kanssa kauan odotetulla vapaaviikonlopulla, ja koko perheen voimin menisitte syömään ravintolaan tai vaikka vaan kahvilaan, ja vajaa 3v tekee omiaan, vanhemmat kieltävät ja lapsi raivostuu.. Olisitko itse valmis jättämään ruuat siihen ja pyytämään laskun ?
Itsekin olen kyllä sitä mieltä että lapsia pitää komentaa ja toisille olisi hyvä pyrkiä antamaan rauha, mutta tällä logiikalla vilkkaiden/ tempparementtisten lasten vanhemmat pitäisi pitää pois " ihmisten ilmoilta " Ja kyllä itselläni on erittäin vilkas tyttö, jota kyllä kiellän ja komennan jos muita häiritsee, mutta kun kiellot ei tehoa ja nappaan syliin alkaa sen luokan mesoaminen, huutaa , potkii, uhoaa yms, enkä millään haluaisi pysytellä vain kotona lapsen " huonon käytöksen " takia

Ja kyllä itselläni on erittäin vilkas tyttö, jota kyllä kiellän ja komennan jos muita häiritsee, mutta kun kiellot ei tehoa ja nappaan syliin alkaa sen luokan mesoaminen, huutaa , potkii, uhoaa yms, enkä millään haluaisi pysytellä vain kotona lapsen " huonon käytöksen " takia

Lisääppä tuohon vielä, että äiti korottaisi ääntä ja oikeasti komentaisi tyttöä. Siitähän ulkopuoliset vasta vettä myllyihinsä saavat ja tuomitsevat äidin, tiedä vaikka vielä tukistaa kotona ja sitä rataa kauhea äiti.

[QUOTE="jäämies";26769659]Lisääppä tuohon vielä, että äiti korottaisi ääntä ja oikeasti komentaisi tyttöä. Siitähän ulkopuoliset vasta vettä myllyihinsä saavat ja tuomitsevat äidin, tiedä vaikka vielä tukistaa kotona ja sitä rataa kauhea äiti.[/QUOTE]

Siis kyllä, itse olen toisinaan miettinyt kun esim ostoskeskuksessa tulee tilanne että komennan lasta, korotan myös ääntäni ja tyttö koittaa esim potkia mua tai pikkuveljeään, ja ihmiset ympärillä kauhistelee. Tai jopa tulevat antamaan " kasvatusvinkkejä " Välillä sitä miettii että koska koputtaa joku olkapäähän siinä tytön kanssa vääntäessä ja kertoo että on tehty ilmoitus

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Itsekin olen kyllä sitä mieltä että lapsia pitää komentaa ja toisille olisi hyvä pyrkiä antamaan rauha, mutta tällä logiikalla vilkkaiden/ tempparementtisten lasten vanhemmat pitäisi pitää pois " ihmisten ilmoilta " Ja kyllä itselläni on erittäin vilkas tyttö, jota kyllä kiellän ja komennan jos muita häiritsee, mutta kun kiellot ei tehoa ja nappaan syliin alkaa sen luokan mesoaminen, huutaa , potkii, uhoaa yms, enkä millään haluaisi pysytellä vain kotona lapsen " huonon käytöksen " takia

Aika outo lähestymistapa jos kiellät mutta kiellon rikkomisesta ei oo seuraamuksia. Siitähän likkasi oppii ettei sun sanomisista tarvitse välittää. Jos muksumme saivat pieninä raivareita ravintolassa ne raahattiin pihalle rauhoittumaan juurikin toisten maksavien asiakkaiden mukavuuden takia.

• Tykkää
Reactions: Sadana
[QUOTE="jäämies";26769659]Lisääppä tuohon vielä, että äiti korottaisi ääntä ja oikeasti komentaisi tyttöä. Siitähän ulkopuoliset vasta vettä myllyihinsä saavat ja tuomitsevat äidin, tiedä vaikka vielä tukistaa kotona ja sitä rataa kauhea äiti.[/QUOTE]

Lastenkasvatuksessa ei ole tärkeintä se miltä se ulkopuolisen silmiin näyttää. Tämä on mielipiteeni.

Mitä aloitukseen tulee niin meikäläisen tapauksessa metsä vastaisi kuten sinne huudettaisiinkin joko siten että toivottaisin äidin suksimaan vittuun, tai pyytäisin tarjoilijaa poistamaan naisen häiritsemästä meidän ruokailuamme. Reaktioni riippuisi luultavasti ärtymyksen asteesta. Tomppeleihin ei tehoa sivistynyt käytös.

Aika outo lähestymistapa jos kiellät mutta kiellon rikkomisesta ei oo seuraamuksia. Siitähän likkasi oppii ettei sun sanomisista tarvitse välittää. Jos muksumme saivat pieninä raivareita ravintolassa ne raahattiin pihalle rauhoittumaan juurikin toisten maksavien asiakkaiden mukavuuden takia.

Niin eli tässä päästään nyt juuri siihen mitä kirjoitin, eli kun TIEDÄN lapsen olevan rauhaton, ja TIEDÄN ettei lapseen tehoa kiellot, vaan raivostuu tai ei kuuntele ollenkaan pitäisi meidän tällöin pysytellä vaan kotona tai kotipihassa poissa häiritsemästä toisia..
Ja mikäli olen yksin lasten kanssa, enhän minä voi marssia sieltä RAVINTOLASTA ( oletetaan että nyt kyse ravintolasta missä maksetaan ruuat syömisen jälkeen ) pihalle, joko niin että pakkaan molemmat lapset mukaan --> luulevat että jätän ruuat maksamatta tai sitten jätän toisen yksin istumaan, jolloin tietävät että tulen takaisin..
No, näistä syistä meillä harvemmin lähdetään lasten kanssa ulos syömään/ muuten ihmisten ilmoille ettei " muut maksavat asiakkaat häiriinny lapsemme käytöksestä "

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Tai mites sitten jos tiedät ettei se hetkeksi ulos vieminen hyödytä vaan sama hääräily ravintolassa jatkuu, ja edelleen jos kiellät kovasti raivostuu.. Eli pointtina tässä sekin että mielestäni on tehotonta poistaa lapsi sieltä ravintolasta, jos kuitenkin pääsee takaisin, ja saa jatkaa sitä häröilyä, tai sitten toisena vaihtoehtona lapsen kanssa poistuva jää ulkopuolelle istumaan toisten syödessä rauhassa loppuun

Ja vielä on pakko jatkaa, sen jälkeen poistumme kauppaan häiriköivien lasteni kanssa...

Eli jos lapseni esim koittaa juoksennella ja sillä tavoin häiritsee muita, lopetan sen juoksemisen niin että lapsi laitetaan istumaan joko rattaisiin tai syliin, ja siinä sitten huutaa aikansa, mikä taatusti häiritsee muita. Eli mielestäni teoilla on kyllä seuraukset, mutta se seuraamus vaan aiheuttaa enemmän häiriötä, hetkellisesti, sitten rauhoittuu ( viimeistään kun poistumme kyseisestä paikasta )

Noniin kiitos ja hei !!

Tai mites sitten jos tiedät ettei se hetkeksi ulos vieminen hyödytä vaan sama hääräily ravintolassa jatkuu, ja edelleen jos kiellät kovasti raivostuu.. Eli pointtina tässä sekin että mielestäni on tehotonta poistaa lapsi sieltä ravintolasta, jos kuitenkin pääsee takaisin, ja saa jatkaa sitä häröilyä, tai sitten toisena vaihtoehtona lapsen kanssa poistuva jää ulkopuolelle istumaan toisten syödessä rauhassa loppuun

Tossa tapauksessa en menisi lasten kanssa ravintolaan kun ei ne näemmä osaa siellä käyttäytyä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
mä jäin miettimään sitä, että miten 2v tai ton 1,5v oman lapsen saa istumaan junassa paikallaan?? tarkoitus olis lähteä sukuloimaan ja kyllä mä lapseni tunnen, että ei se maissinaksun syöntiä kauempaa aio penkillä istua ja matkaa tehdään 5 tuntia, kaksi junanvaihtoa... vinkkejä? kun ei saa tuoliinkaan teipata ;)

mä jäin miettimään sitä, että miten 2v tai ton 1,5v oman lapsen saa istumaan junassa paikallaan?? tarkoitus olis lähteä sukuloimaan ja kyllä mä lapseni tunnen, että ei se maissinaksun syöntiä kauempaa aio penkillä istua ja matkaa tehdään 5 tuntia, kaksi junanvaihtoa... vinkkejä? kun ei saa tuoliinkaan teipata ;)

Ei varmaan mitenkään jos on vilkas. Lasten vaunuun vaan muiden sekaan.

Aivan yksinkertaista. Ostat kaupasta uuden puuhakirjan jossa värityskuvia ja tarroja. Sit leluja, kirjoja, eväitä. Ei sen kummempaa mutta itse pitää kans nähdä vähän vaivaa viihdytykseen.

Paikat perhehytistä tai leikkivaunusta. Perhehyttiin kannattaa liput ostaa hyvissä ajoin että sinne varmasti pääsee.

Mulla oli sama ongelma just, mutta hyvin junamatka meni. ic2 junissa on sellainen leikkitila missä oli esim. liukumäki, juna ja kirjoja sekä tilaa juoksennella. Sielä meidän 1,5v viihtyi hyvin. Välillä syötiin ja sit taaas leikkimään. Ja vaunut saa sisälle(ei siis tartte jättää mihkään eteiseen tms) niin sitten voi nukkua kans. Ja muutenkin juna tuntu olevan niin mielenkiintoinen kokemus, että ei sielä tylsä tullut:). Sitten jos etukäteen soitat VRlle, niin voit varata (ilman erillistä maksua) sellasen perhehytin mistä saa ovet kiinni ja sielä on rauhallista. Mutta voi olla, että se on jo varattu, mutta silloinkin junareissu menee varmasti mukavasti. Itse odotan jo innolla seuraavaa junmatkaa!

• Tykkää
Reactions: erinys ja Tara74
[QUOTE="mä";26769589]Mietin samaa asiaa just viime viikolla lentokoneessa. 2v juoksi käytävää edestakaisin ja äiti perässä sanoen että ei saa juosta sinne ja otti lapsen kiinni just ennen ohjaamon ovea. Tätä jatkui 2 tuntia. En ymmärrä miksi äiti ei ottanut lasta heti kiinni ja lopettanut juoksua kun kerran kielsi ihan järjetöntä touhua :( Miksi kieltää jos antaa kuitenkin tehdä sitä.
Ensin lapsi (ja äiti) häiritsivät juoksullaan ja törmäilyillään ja paluumatkalla lapsi rimpuili äidin sylissä ja huusi ja kirkui täysillä :([/QUOTE]

Niin no, tässähän se tuli. Siinä ne vaihtoehdot sitten on;joko lapsi juosee äiti perässä, mikä häiritsee tai sitten lapsi pidetään sylissä, jossa se kirkuu. Että kumpi sitten on parempi/pahempi?? Pakkohan niiden lasten julkisilla paikoillakin on olla tosiaan! Ei niitä tynnyrissä voi pitää täysikäiseksi asti.

Korvatulpat messiin vaan!:)

Niin puolensa ja puolensa.. Mites jos ( siis jos nyt koitat itse ajatella itsesi perheelliseksi ) olisitte perheen kanssa kauan odotetulla vapaaviikonlopulla, ja koko perheen voimin menisitte syömään ravintolaan tai vaikka vaan kahvilaan, ja vajaa 3v tekee omiaan, vanhemmat kieltävät ja lapsi raivostuu.. Olisitko itse valmis jättämään ruuat siihen ja pyytämään laskun ?

Ihan täysin samat sanat. Eikä tuota lasta saa kauaa istumaan paikallaan, jos yrittää väkisin, saa raivarit. Ravintoloissa jossa on leikkipaikka, pystytään käymään, muihin ei enää oikeastaan enää viitsitä mennäkään.

Aivan yksinkertaista. Ostat kaupasta uuden puuhakirjan jossa värityskuvia ja tarroja. Sit leluja, kirjoja, eväitä. Ei sen kummempaa mutta itse pitää kans nähdä vähän vaivaa viihdytykseen.

värityskuvat ja tarrat, anteeks mutta :laugh: lapsi istuu muutamia kymmeniä sekunteja hereillä ollessaan yhdessä paikassa, kirjojakin luetaan niin, että hän istuu hetken, sitten seisoo ja sitten välillä käy jossain ja taas jatketaan. kirkuu, jos pidän väkisin ja minähän siitä viihdytyksestä tottakai huolehdin. lähinnä juuri murehdin kanssamatkustajia, jotka kirjoittelevat sitten tänne palstalle meidän matkan jälkeen, kuinka hoikka, pitkä alle 2v juoksi edestakaisin junassa käytävää äiti perässään!!!

Niin no, tässähän se tuli. Siinä ne vaihtoehdot sitten on;joko lapsi juosee äiti perässä, mikä häiritsee tai sitten lapsi pidetään sylissä, jossa se kirkuu. Että kumpi sitten on parempi/pahempi?? Pakkohan niiden lasten julkisilla paikoillakin on olla tosiaan! Ei niitä tynnyrissä voi pitää täysikäiseksi asti.

Korvatulpat messiin vaan!:)

Sen verran mitä mä olen (reittilennoilla) lennellyt niin muksut joilla ei peppu pysy penkissä on vähemmistönä. Suurin osa lapsista osaa istua nätisti paikoillaan :)

Yhteistyössä