Lapsen kaverisynttärit ulkona, onko tuhoon tuomittu idea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pesky Pixie

Aktiivinen jäsen
11.09.2008
26 526
2
36
:D Siis onko?? :D

Tytöllä on parin viikon kuluttua synttärit, mietin vaan, että onko se hyvä idea järjestää niitä ulkona kun tyttö tällaista ehdotti. :p Lapsi täyttää siis 5v, vieraita sais sitten kutsuttua mielestäni enemmän kun oltaisiin ulkona... sinne voisi keksiä jotain kivaa liikunnallista ohjelmaa laskiaisriehan tyyliin. Lopuksi sitten jotain tarjottavaa ulkona... kuumaa/lämmintä kaakaota ainakin, ehkä makkaraa grillattuna? Muuta? Mitä?

Jos sää suosii teitä ja käytössä on esim. kota ja rajaat juhla-ajan puoleentoista tuntiin-kahteen tuntiin, niin voi toimia.

Ja teet juhlijoille hyvissä ajoin tiettäväksi, että juhlat on ulkona. Ja varaat repullisen vaihtohanskoja ja muuta lämmittävää päälle laitettavaa, jos lapsille tulee kaikesta huolimatta vilu tai hanskat kastuu.

Varasuunnitelma pakkasen tai kovan tuiskun varalta on oltava.

[QUOTE="Piika-äiti";23200926]Jos sää suosii teitä ja käytössä on esim. kota ja rajaat juhla-ajan puoleentoista tuntiin-kahteen tuntiin, niin voi toimia.

Ja teet juhlijoille hyvissä ajoin tiettäväksi, että juhlat on ulkona. Ja varaat repullisen vaihtohanskoja ja muuta lämmittävää päälle laitettavaa, jos lapsille tulee kaikesta huolimatta vilu tai hanskat kastuu.

Varasuunnitelma pakkasen tai kovan tuiskun varalta on oltava.[/QUOTE]

Hyviä pointteja :) No tosiaan ajattelin, että voi juhlat sitten tietenkin siirtää sisälle jos näyttää siltä, että on huono sää. Kotaa ei meillä ole, mutta on kyllä grillikatos mihin voitais sitten tulla grillamaan.. sitäkin mietin, että jos järjestäis lapsen kummitädin luona, niin siellä olis laavu ja lisäksi kotieläimiä ihmeteltäväksi, mutta ei taitais vanhemmat mielellään lähteä raahaamaan lapsiansa sinne, kun matkaa on kuitenkin n. 30km. : /

Minä olen monta vuotta suunnitellut tuollaisia kaverisynttäreitä tuonne pulkkamäen luokse, mutta pakkanen estänyt. (Kuopus syntynyt tammikuun puolen välin tienoilla).
Meillä olisi mahdollisuus saada armeijan telttakin eli voisi lämmitellä "sisällä" pulkkamäen vierellä - raahata sinne vaikka puutarhatuoleja jne.

Jos grillaatte makkaran nuotiolla niin voisi grillata myös vaahtokarkkeja?
Ja ohjelmassa esim suksipujottelua, jossa saa poimia itse sen "synttärimuiston" radalta.
Tai jso suojakeli niin lumiukontekokisat (mukaan varattuna porkkanoita, hattuja, kaulaliinoja yms rekvisiittaa)
Ja...

*lastenkutsujärkkääjäfriikki*
:D

[QUOTE="köyhä";23200915]kuumaa mehua ja grillimakkaraa ei voi ainakaan valittaa että on rahaa mennyt niihin bileisiin[/QUOTE]

No ei tää nyt rahasta kiinni silleen ole, mutta musta tuo olis vähän sellainen erilainen idea. Niitä prinsessa- ja hello kitty-synttäreitä on tässä nyt ollut muutamat. :p

Hyvä idea. Meidän lapsen kaverilla oli tuollaiset. Lapset laskivat mäkeä pihalla. Tarjolla oli lämmmintä kaakaota ja mehua, pullaa ja keksejä, makkaraa grillattiin myös. Vanhemmatkin oli kutsuttu.
Mun mielestä riippuu ihan lapsista ja pihasta miten paljon porukkaa voi kutsua. Pieniä lapsia ei voi kutsua ihan hirveästi jos vanhemmat ei ole mukana. Vaikka piha-alue olisi iso on lapsia silti vahdittava koko ajan.

Minä olen monta vuotta suunnitellut tuollaisia kaverisynttäreitä tuonne pulkkamäen luokse, mutta pakkanen estänyt. (Kuopus syntynyt tammikuun puolen välin tienoilla).
Meillä olisi mahdollisuus saada armeijan telttakin eli voisi lämmitellä "sisällä" pulkkamäen vierellä - raahata sinne vaikka puutarhatuoleja jne.

Jos grillaatte makkaran nuotiolla niin voisi grillata myös vaahtokarkkeja?
Ja ohjelmassa esim suksipujottelua, jossa saa poimia itse sen "synttärimuiston" radalta.
Tai jso suojakeli niin lumiukontekokisat (mukaan varattuna porkkanoita, hattuja, kaulaliinoja yms rekvisiittaa)
Ja...

*lastenkutsujärkkääjäfriikki*

hahaaa... :D Mä juttelen siis asiantuntijan kanssa? :rolleyes: Meillä on siis juttu se, että lastenkutsuja pitäis järjestää kahdet kuukauden sisään. Ja vieraat on pääosin samat, mutta halutaan kuitenkin pitää kahdet eri kutsut. Enkä nyt halua kaksia tismalleen samanlaisia kutsuja. :p Vanhempi ryttö itse innostui noista ulkoilmasynttäreistä.

Joku tuollainen rata voiskin olla kiva. :D Vaahtokarkkeja en oo ikinä grillannut.. miten se tapahtuu? :ashamed: Sitten ajattelin puuhippaa, mäenlaskua ja sittenhän mulla on ne lumiukko-lorukortit. :D Mä voisin tehdä vaikka uudet sellaiset, ja jokainen vieras saisi aina mukaansa sen minkä on pussista poiminut. :) Mutta mites noi tarjottavat muuten? Mitä ulkona voisi/kannattaisi tarjota. Tytär ei yleensä pidä mistään kakuista (ei syö hilloja eikä marjoja muutenkaan), joten en tiedä olisiko kakun puuttuminen niin iso puute.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";23201005]varmaan ihan hyvä idea, jos lapsia tulee paljon niin ehkä kannattaa pyytää vanhempia mukaan, on kuitenki aika iso vastuu vahtia isoa lapsilaumaa ulkona...[/QUOTE]

Totta. Lapsia olis varmaan maksimissaan kymmenen, ehkä 7-8 on lähellä totuutta, synttärisankari ja hänen siskonsa mukaan luettuna. Itse saisin varmaan kaksi aikuista kaverikseni auttamaan noissa järjestelyissä.

hahaaa... :D Mä juttelen siis asiantuntijan kanssa? :rolleyes: Meillä on siis juttu se, että lastenkutsuja pitäis järjestää kahdet kuukauden sisään. Ja vieraat on pääosin samat, mutta halutaan kuitenkin pitää kahdet eri kutsut. Enkä nyt halua kaksia tismalleen samanlaisia kutsuja. :p Vanhempi ryttö itse innostui noista ulkoilmasynttäreistä.

Joku tuollainen rata voiskin olla kiva. :D Vaahtokarkkeja en oo ikinä grillannut.. miten se tapahtuu? :ashamed: Sitten ajattelin puuhippaa, mäenlaskua ja sittenhän mulla on ne lumiukko-lorukortit. :D Mä voisin tehdä vaikka uudet sellaiset, ja jokainen vieras saisi aina mukaansa sen minkä on pussista poiminut. :) Mutta mites noi tarjottavat muuten? Mitä ulkona voisi/kannattaisi tarjota. Tytär ei yleensä pidä mistään kakuista (ei syö hilloja eikä marjoja muutenkaan), joten en tiedä olisiko kakun puuttuminen niin iso puute.

Ei asiantuntijan, mutta intohimoisen harrastajan.
(Mies kiusaakin, että sitten omat ja lapsenlapset kasvaneet ohi lastenkutsuiän, minä varmaan laitan lehteen ilmoituksen, että "Halutaan vuokrata syntymäpäiviään viettäviä lapsia")

Lorukortit tosi hyvä idea lähtölahjoiksi. Itse olin miettinyt printattua valokuvaa aina tekijästä tekemänsä lumiukon vierellä.

Vaahtokarkkea voi panna tikkuun niin kuin makkarakin. Sulavat sitten "tahmeiksi" ja ovat hyvää (?).
Jos käytössä grilli niin voisi laittaa hotdogejakin. Ja lämmintä mehua, kaakaota jne.
Kakun sijaan pieniä muffinseja joissa vaikkalumiukot tai lumiukon naama päällä?

Musiikkia ulos? Lastenlauluja soimaan niin juhlavampi tunnelma ja jonkun Fröbelin palikoiden tsm tahtiin voi olla kiva tanssiakin. "Vanhat" leikit kuten kuka pelkää mustaa miestä, kymmenen tikkua laudalla ja peili toiivat hyvin pihaleikkeinä ja ja....

Pyydä vanhempi mukaan lapselle.Grillaatte makkaraa,vaahtokarkkeja. Tee pieniä leipiä laatikkoon ja jotain makeaa. Ulkona tulee nälkä. Aikuisille termarikahvia ja lisäksi vaikka laskiaispullia.
Lasten juomana kaakao ja kuuma mehu.
tarjoile rohkeasti koko ajan herkkujasi että jokainen saa vaa vatsansa täyteen.

[QUOTE="köyhä";23201063]Anteeksi :(
Tarkoitin itseäni kun nyt ei olisi varaa juhlia tehdä kakkuja ja kalliita pipareita ja karkkeja ostella
sain tuosta idean joten nyt on varaa juhlia :)[/QUOTE]

Aijaa. :D Ikävää jos ei teillä ole siihen varaa. :( Varmaan meilläkin kyllä kalliiksi tulee, kun synttäreita pitää periaatteessa järjestää monet. Lapsille on nimittäin kuukauden välein synttärit, ja kaverisynttäreitä tulee siis kahdet, ja siihen väliin yhdet, mihin kutsutaan aikuiset juhlimaan molempia lapsia. Eli kakkua ja muuta tarjottavaa menee. :p Mutta noi ulkosynttärit oli musta sellainen yksinkertainen idea, eikä ehkä tartte ainakaan siivota kotona niin paljon. :ashamed:

Makkaranpaistoa nuotiolla, mäenlaskua, hevosajelua oli aikanaan poikani kaverisynttäreillä maaliskuun alussa. Kakkua kaipasi vain yksi. Vaahtokarkki kuumennetaan tikun nenässä nuotiolla, pinta kovettuu ja sisus on valuvan pehmeä. Meillä oltiin ulkona metsikössä illalla. Jokainen sai taskulampun ja kortin, missä oli erilainen heijastimen kuva jokaisella. Oma heijastin piti etsiä metsiköstä, ja sen luona oli lauantaipussi mukaan otettavaksi. Ei syömistä tarvitse niin valtavasti, ulkona on kivaa! Ai niin, meillä oli myös sädetikkupuu, lumoava hetki hämärässä.

Ei asiantuntijan, mutta intohimoisen harrastajan.
(Mies kiusaakin, että sitten omat ja lapsenlapset kasvaneet ohi lastenkutsuiän, minä varmaan laitan lehteen ilmoituksen, että "Halutaan vuokrata syntymäpäiviään viettäviä lapsia")

Lorukortit tosi hyvä idea lähtölahjoiksi. Itse olin miettinyt printattua valokuvaa aina tekijästä tekemänsä lumiukon vierellä.

Vaahtokarkkea voi panna tikkuun niin kuin makkarakin. Sulavat sitten "tahmeiksi" ja ovat hyvää (?).
Jos käytössä grilli niin voisi laittaa hotdogejakin. Ja lämmintä mehua, kaakaota jne.
Kakun sijaan pieniä muffinseja joissa vaikkalumiukot tai lumiukon naama päällä?

Musiikkia ulos? Lastenlauluja soimaan niin juhlavampi tunnelma ja jonkun Fröbelin palikoiden tsm tahtiin voi olla kiva tanssiakin. "Vanhat" leikit kuten kuka pelkää mustaa miestä, kymmenen tikkua laudalla ja peili toiivat hyvin pihaleikkeinä ja ja....

Ei luontoon musiikkia!

Entäs jotkut talviolympialaisteemaiset: pituuslaskua pulkkamäestä, curling-tyyppistä hommaa, lumipallonheittokisat. Lapsen päiväkodissa oli viime vuonna olympialaisten aikaan, oli kivaa. Suosituinta taisi olla lumimaalaus (vesivärivedellä sai maalailla).

kuulostaa kivalta!
Tarjolle makkaraa ja kuumaa mehua tai kaakaota, makeena vois olla nuotiossa paistettuja tikkupullia- ohje löytyy netistä googlaamalla varmaankin ja vaahtokarkkeja, niitäki vaa tungetaan tikkuun ja grillataan hiilloksen luona muute leimahtaa liekkeihin, kun on sellane kullanruskee ulkoa niin sit on sisältä ihanan sellane sula ja kuori on kova ahnam :>

Tavallaan kiva idea, mut ehkä ei kuitenkaan. Lapset odottavat synttäreitlä tietynlaisia juttuja, oma lapseni olisi innoissaan noistakin, muuta tiedän, että lapset yleensä ottaen saattavat olla yhtäkkiä aika vaativia. Meillä esim oli isot juhlat ja pöydät notkui ja eka juttu, mitä tyttäreni kaveri sanoi meille tullessaan, oli"eiks tääl ole edes sitä eikä sitä..."

[QUOTE="uusi";23201093]Makkaranpaistoa nuotiolla, mäenlaskua, hevosajelua oli aikanaan poikani kaverisynttäreillä maaliskuun alussa. Kakkua kaipasi vain yksi. Vaahtokarkki kuumennetaan tikun nenässä nuotiolla, pinta kovettuu ja sisus on valuvan pehmeä. Meillä oltiin ulkona metsikössä illalla. Jokainen sai taskulampun ja kortin, missä oli erilainen heijastimen kuva jokaisella. Oma heijastin piti etsiä metsiköstä, ja sen luona oli lauantaipussi mukaan otettavaksi. Ei syömistä tarvitse niin valtavasti, ulkona on kivaa! Ai niin, meillä oli myös sädetikkupuu, lumoava hetki hämärässä.[/QUOTE]

IHana toi idea tosta taskulampun kans etsimisestä sitä heijastinta!! :>
Itellä kans tyttö syntynyt tammikuun puolvälissä ja myöhemmällä iällä voi tällasia kaikkia sitte suunnitella :> HAUSKAAA!

[QUOTE="vieras";23201135]Tavallaan kiva idea, mut ehkä ei kuitenkaan. Lapset odottavat synttäreitlä tietynlaisia juttuja, oma lapseni olisi innoissaan noistakin, muuta tiedän, että lapset yleensä ottaen saattavat olla yhtäkkiä aika vaativia. Meillä esim oli isot juhlat ja pöydät notkui ja eka juttu, mitä tyttäreni kaveri sanoi meille tullessaan, oli"eiks tääl ole edes sitä eikä sitä..."[/QUOTE]

Niin, ja joku varmaan jossain vaiheessa alkaa mankua sisälle ja leikkimään, huoneeseen tms ja sit ehkä tunnelma vähän kärsii, itse en haluaisi alkaa "ojentamaan" muiden lapsia synttäreillä. Omalleni olen opettanut tavat ja tosiaan tykkäisi, mutta synttäreitä järjestäneenä olen kuullut ja nähnyt kaikenlaista..

Musta kuulostaa kivalta, MUTTA jos lapset ovat kaikki iältään tollasia 5-vuotiaita, niin tosiaan vaatii useamman aikuisen paikalle auttamaan. Siis ihan pelkästään syöminen ulkona tumput kädessä ja mehumukin pitäminen tumput käsissä on vaativaa puuhaa ton ikäisille :D