Lapsen karsastus

  • Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti
"huolissaan"
3 vuotias on nyt muutaman kerran selvästi karsastanut, katsonut kuin kieroon, sisäänpäin siis. Koskaan ei oo aiemmin ollu tälläistä. Onko kenenkään lapsella ollut, ja mitä on selvinnyt syyksi?
 
Meillä on ollut pojalla, tosin vauvasta asti sellaset "crazy eyes". Eli siis ihan vauvana silmät juoksi minne sattuu... Nykyään, nyt 3,5-vuotias, silmät karsastavat väsyneenä tai mietteliäänä ym. Mutta poika saa itse korjattua silmät suoriksi. Käytiin 2-3-vuotiaana kolme kertaa silmälääkärillä eikä silmissä ole "karsastusta". Eikä ole hätää jos saa silmät suoraksi. Jos jompikumpi silmistä jää karsastamaan (eli jompikumpi silmä jää jumiin väärään asentoon) niin silloin pitää sitten kuulemma varata heti uudestaan aikaa sinne...

Mulle tulee mieleen että voisikohan ap:n 3 veellä olla ihan sellaista silmien "kokeilua", tai sitten jos tulee väsymyksestä.... Seurailisin ja jos vielä jatkuu niin lähtisin tutkituttamaan.
 
"Mä"
No mä huomasin parivuotiaalla ihan vain pari kertaa että toinen silmä ei tunnu katsovan ihan samaan suuntaan. Siis tuskin havaittavaa, ja tätä oli vain silloin tällöin.
Mainitsin neuvolassa ja saatiin lääkäriaika. No arvauskeskuslääkäri siinä katsoi, ettei hän mitään näe.. Mutta kirjoitti kuitenkin silmäpkl:lle lähetteen, ja lasithan sitä saatiin. Niistä saa osaksi korvausta kunnalta, ns. Valtava-maksusitoumuksella.meillä 10-vuotiaaksi asti. Ja tilannehan on tarkoitus saada korjaantumaan, joten suosittelen kyllä sinne tutkimuksiin hakeutumista mahdollisimman aikaisin.
 
"Mä"
Meillä on ollut pojalla, tosin vauvasta asti sellaset "crazy eyes". Eli siis ihan vauvana silmät juoksi minne sattuu... Nykyään, nyt 3,5-vuotias, silmät karsastavat väsyneenä tai mietteliäänä ym. Mutta poika saa itse korjattua silmät suoriksi. Käytiin 2-3-vuotiaana kolme kertaa silmälääkärillä eikä silmissä ole "karsastusta". Eikä ole hätää jos saa silmät suoraksi. Jos jompikumpi silmistä jää karsastamaan (eli jompikumpi silmä jää jumiin väärään asentoon) niin silloin pitää sitten kuulemma varata heti uudestaan aikaa sinne...

Mulle tulee mieleen että voisikohan ap:n 3 veellä olla ihan sellaista silmien "kokeilua", tai sitten jos tulee väsymyksestä.... Seurailisin ja jos vielä jatkuu niin lähtisin tutkituttamaan.
mä kyllä ihmettelen noita sun saamiasi ohjeita. Että lääkäriin ja hoitoa vasta kun ei saa enää silmiä suoraksi:eek:
oliko teillä eri lääkäreitä noilla käynneillä, tuo tuntuu kyllä oudolta.
 
"Vieras"
[QUOTE="Mä";25605381]
Mainitsin neuvolassa ja saatiin lääkäriaika. No arvauskeskuslääkäri siinä katsoi, ettei hän mitään näe.. Mutta kirjoitti kuitenkin silmäpkl:lle lähetteen, ja lasithan sitä saatiin. [/QUOTE]

Terveyskeskuksessahan ei ole mitään laitteita joilla voi tutkia karsastusta toisin kuin silmäpolilla. Peittokoe ja Hirsberg on oikeastaan ainoat käytettävissä olevat testit, peittokoekin on sellainen että vaatii jo vähän yhteistyökykyä lapselta.

Meilläkin odotetaan aikaa karsastuspolille väsyneenä karsastamisen vuoksi. Luultavasti lappuhoito tulee tai lasit, vähän nyt riippuu siitä mitä löytyy.
 
"Mä"
[QUOTE="Vieras";25605597]Terveyskeskuksessahan ei ole mitään laitteita joilla voi tutkia karsastusta toisin kuin silmäpolilla. Peittokoe ja Hirsberg on oikeastaan ainoat käytettävissä olevat testit, peittokoekin on sellainen että vaatii jo vähän yhteistyökykyä lapselta.

Meilläkin odotetaan aikaa karsastuspolille väsyneenä karsastamisen vuoksi. Luultavasti lappuhoito tulee tai lasit, vähän nyt riippuu siitä mitä löytyy.[/QUOTE]
no näinpä, sillähän mä vähän kirjoitin tuon, että ihmettelen että yleensä yritti katsella lasta silmiin, ja totesi ettei näe mitään, vaikka itsekin olin sanonut sitä tapahtuvan vain ajoittain. Ja vähän niinkuin pitkin hampain, että minä nyt kuitenkin kirjoitan lähetteen.. Ja sitten kuitenkin vika löytyi ja vuosikausia on ne lasit uusittu, kunnes nyt tuli tuo ikä täyteen. Peittohoitoa ei ole onneksi tarvittu.
 
Kannattaa tutkituttaa lapsen näkö vaikka "ihan vaan varmuuden vuoksi". Karsastus voi johtua monesta syystä, joista yks voi olla se, että näkö on huono ja silmä joutuu tekemään paljon töitä tarkentaakseen näkemistä ja siitä vähän yliväsyneenä silmän lihakset eivät jaksa enää pitää silmiä paikoillaan ja ne saattaa "karata".

Eli suosittelen varaamaan aikaa silmälääkärille.
 

Yhteistyössä