Lapsen kanssa oikaisin hiihtoladulta, sai vihat niskoille :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mieleni pahoitin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Missä päin lie asut, mutta täällä pk-seudulla jokaikinen ladulla kävelevä leikittelee hengellään. Hiihtäjille kyse on elämästä ja kuolemasta, joten jos ei ole muuta tekemistä niin aikansa voi toki kuluttaa kokeilemalla kuka survaisee sauvan ladulla tallovan sisuksiin. Kyse on tietenkin naurettavasta tosikkomaisuudesta, mutta kesällä alkaa sitten jalankulkijoiden ja pyöräilijoiden tappelut.

Mitkään selittelyt eivät auta ja vaikka olisit maannut pää veressä ojentelemassa käsiäsi apua saadaksesi hiihtäjä olisi ainoastaan nähnyt sinun sotkevan latua.

Revippä siitä sitten!

Buahaahhaa :D

:|

Olisi ihan kiva, jos kävelijöille olisi vaikka 1/3 niistä reiteistä talvella, mitä on kesälläkin. Ja moni normaalisti käytetty reitti menee latujen poikki ja ihmiset käyttää niitä, vaikka siinä ladut olisikin. Miten tuohonkin puuttua, jos esim. lyhin reitti bussipysäkille menee osittain pururadan kautta?

Ei muuta kuin kaupungille puhumaan :D Tai adressia keräämään ensitalveen. Tää talvi on jo kustu kun ei nuo saa eres katuja hoidettua kunnialla (viimeksi rollapappa veti rollaattoria takaperin kadulla kun etiäpäin ei päässy karjalankadulla).

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28094600:
Ei muuta kuin kaupungille puhumaan :D Tai adressia keräämään ensitalveen. Tää talvi on jo kustu kun ei nuo saa eres katuja hoidettua kunnialla (viimeksi rollapappa veti rollaattoria takaperin kadulla kun etiäpäin ei päässy karjalankadulla).

Eipä ole hyvin hoidettu muuallakaan. Paitsi tänään kone kävi lanaamassa parit ladut! Pitäiskö sitä itkeä, vai nauraa?

Postia laitettu jo syksyllä, vastaus oli liipalaapaa. Laitan lisää. Laita säkin.

Aluksi. En ymmärrä, miksi joka hiton metsässä menevä polku pitää talvisin saada hiihtoladuksi. Olisi kiva kävellä metsässä ilman, että pitää mennä umpihangessa (kiitos, Lahti).

Mutta jos olisin itse hiihtämässä, ja kävelisitte keskellä latua tai talloisitte latu-uraa, niin en tykkäisi. Mutta en varmaan silti sanoisi mitään juuri sinulle. Jollekin toiselle ehkä sanoisin :D Jos taas joku kävelee ladun vieressä, niin en keksi miksi se ketään häiritsee. Ellei joku kompania marssi siinä.

Missä päin Lahtea asut? Minusta täällä Lahdessa kyllä löytyy kävelijöillekin paljon metsäreittejä, osaa näistä asuinalueiden asukkaat pitävät itse kunnossa juuri siitä syystä ettei tarvitse kävellä hiihtoladuilla (esim. Jalkarannassa Messilän lähellä). Ja Lahdessahan on talvella aivan mahtavat ulkoilumahdollisuudet Vesijärven jäällä liikkumiseen.

Mutta kuten sanoit, ladulla kävelemistä en ymmärrä vaikka itse en hiihdäkään. Todellinen hätätilanne on tietenkin asia erikseen.

Jes, kohtalotovereita.

Voi että mua suoraan sanottuna vituttaa tämä hiihtolatu-buumi, erityisesti näin koiranomistajana ja innokkaana ulkonaliikkujana joka käy lenkillä 3 kertaa päivässä.

Joka VITUN ikinen polku, pururata, metsälenkki, luontopolku, yleinen metsäreitti jne. on pyhitetty vain ja ainoastaan hiihtäjille! Ja sinne ei saa kävelijät mennä, puhumattakaan että latujen viereen tehtäisiin alue jolla voi kävellä.

Yhtään lenkkiä ei meidänkään lähialueilta ole jätetty kävelykäyttöön.
Kahdesti mulla on palanut päre hiihtäjien kanssa, ensimmäinen kerta oli kun kuljin virallista pyörätietä jossa on kohta mistä hiihtolatu menee yli. Oltiin koiran ja lapsen kanssa kävelemässä tätä kohtaa kun poikkeavalta ladulta tulee hiihtäjä suoraan alamäestä saaduilla jumalattomilla vauhdeilla ja melkein meidän yli. Jouduin riuhtasemaan koiran hihnasta kunnolla taakse, onneksi ei sentään loukannut. Tyttö pelästyi kuten minäkin.

Silloin huusin "ON SE NYT JUMALAUTA" perään, mutta eihän se hiihtäjä kuullut.

Toinen kerta oli kun kävelimme meren rannassa jäällä, ladun vieressä kävelyyn tarkoitetulla alueella ja joku vanha akka hiljentää kohdallamme ja huutaa miten ei hiihtolatuja saa pilata tallaamalla.
Silloin mulla kilahti ja huusin sille perään että jos ei Itämeressä ole tarpeeksi tilaa hiihtämiselle niin suksikoon vittuun!

Joo,joo, tiedän että teitä kiinnostaa nämä tarinat erittäin paljon, mutta mua vaan niin harmittaa päivittäin kulkea näiden hiihtoladuille pyhitettyjen alueiden ohi, kun siellä on hyvä jos yksi hiihtäjä niitä käyttämässä ja kävelijöitä on pyöräteillä vaikka kuinka.

• Tykkää
Reactions: nuusa
MIstä sen edes tietää, että onko tämä kyseinen paikka (kesäisin TIE), josta kävelen, nyt se kuuluisa latu jolla ei saa kävellä. Ok, on leveä, aurattu, näkyy luisteluhiihtäjän jälkiä, mutta myös kengän- ja koirantassunjälkiä. Reunassa menee sen näköinen kohta, että siitä on ihmiset perinteistä hiihtäneet, ei edes mikään syvä kunnon perinteisen latu. Ja samasta paikasta mennään mm. koirapuistoon, ja todella kesäisin siinä on ihan (periaatteessa) autonkin kuljettava tie. Eikä missään mitään kielto- tai ohjausmerkkejä sitä laduksi ilmoittamassa.

Mistä minun pitää päätellä, onko tämä latu vai kävelytie? Jos joku voi kieltää jossain kulkemisen, se pitää mielestäni ilmaista selkeästi liikennemerkein, ja niin että sivupolultakin tielle tuleva huomaa sen jossain kohtaa.

Minä en nyt oikein ymmärrä.... Mikä helvetin ongelma näistä hiihtoladuista nykyään oikein on tullut? Ennen sentään tajuttiin, että kesällä niillä reiteillä lenkkeiltiin ja talvella hiihdettin. Piste.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Okei. Jos nyt ruvetaan miettimään sitä, kuinka monta hiihtokuukautta Suomessa on, niin on se nyt kumma, että joku hiihtolatujen tekeminen ja hiihtäminen ärsyttää noin kovasti. Eikä tasan tarkkaan missään kaupungissa ole kaikkia polkuja, pururatoja, metsälenkkejä, luontopolkuja, yleisiä metsäreittejä jne. pyhitetty vain hiihtäjille. Älkää nyt hei oikeesti liioitelko.

Omassa kaupungissani olen huomannut sen, että esimerkiksi tietyillä pururadoilla ei ole hiihtokauden ulkopuolella juuri ollenkaan käyttäjiä (käyn itse niillä joka ikinen päivä eri aikoina, hyvä jos yksi tyyppi tulee vastaan 5 km:n lenkillä), mutta auta armias, kun sinne tehdään latu, niin jo sinne ovat tunkemassa kaikki paikkakunnan ihmiset kävelemään (osa lasten, pulkkien ja vaunujen kanssa) ja ulkoiluttamaan koiria. Mä itse en hiihdä, mutta mulle ei ole minkäänlainen ongelma etsiä muita kävelyreittejä tyyliin kolmeksi - neljäksi (hyvä jos sitäkään!) kuukaudeksi vuodessa. Siinä jää sitten kahdeksan tai yhdeksän kuukautta aikaa käyttää niitä ladutettuja pururatoja vaikka kymmenen kertaa päivässä.

Okei. Jos nyt ruvetaan miettimään sitä, kuinka monta hiihtokuukautta Suomessa on, niin on se nyt kumma, että joku hiihtolatujen tekeminen ja hiihtäminen ärsyttää noin kovasti. Eikä tasan tarkkaan missään kaupungissa ole kaikkia polkuja, pururatoja, metsälenkkejä, luontopolkuja, yleisiä metsäreittejä jne. pyhitetty vain hiihtäjille. Älkää nyt hei oikeesti liioitelko.

Omassa kaupungissani olen huomannut sen, että esimerkiksi tietyillä pururadoilla ei ole hiihtokauden ulkopuolella juuri ollenkaan käyttäjiä (käyn itse niillä joka ikinen päivä eri aikoina, hyvä jos yksi tyyppi tulee vastaan 5 km:n lenkillä), mutta auta armias, kun sinne tehdään latu, niin jo sinne ovat tunkemassa kaikki paikkakunnan ihmiset kävelemään (osa lasten, pulkkien ja vaunujen kanssa) ja ulkoiluttamaan koiria. Mä itse en hiihdä, mutta mulle ei ole minkäänlainen ongelma etsiä muita kävelyreittejä tyyliin kolmeksi - neljäksi (hyvä jos sitäkään!) kuukaudeksi vuodessa. Siinä jää sitten kahdeksan tai yhdeksän kuukautta aikaa käyttää niitä ladutettuja pururatoja vaikka kymmenen kertaa päivässä.

niinpä, mutta kun ei ole muuta elämää, niin ainahan voi tehdä kiusaa muille ...

Minustakin alkaa mennä jo överiksi tämä, että vain hiihtäjillä on oikeus liikkua talvisin metsässä olevilla lenkkeilypoluilla. Nyt on homma mennyt jo siihen pisteeseen, että paikallislehden tekstiviestipalstalla taistellaan siitä onko lapsilla oikeus hiihtää laduilla koska eivät ole yhtä nopeita kun aikuiset ja saattavat kaatua ja olla muiden tiellä. Itseäni ärsyttää kun lumettomana aikana voin kävellä töihin metsäpolkuapitkin ja matka on noin 1,5 km lyhyempi ja talvella ei viitsi kun aina saa hiihtäjiltä valituksia vaikka ei talloisi latuja. Toinen jokatalvinen ärsytys on kun tykkään ratsastaa maastossa ja kesällä pystyy tekemään vaikka 4 tunnin lenkin tai tunnin- kahden lenkin mutta talvisin polut ovat hiihtäjille javratsastajille on armollisesti jätetty pieni lenkki käyttöön ja sen kiertää noin 15 min ympäri. Meillä ei ole koiraa mutta monet tuttuni harmittelevat kuin koirien kanssa ei voi enää nykyisin mennä samasta syystä metsään lenkille vaan on tyydyttävä jalkakäytäviin.

kuka keksii lähtee viimeisillään yksin tai no joo lapsen kanssa johonkin metsään??? ja vielä niin ettei kunnolla tunne seutua? tutussa paikassa olisitte tuskin eksyneet ja jos tuo la on jo ohi niin ehkä kannattaisi sitä miettiä ennen reissua...

Ihmettelen kovasti miten jotkut ei koiran kanssa pääse talvella (muka) lenkille latujen vuoksi?? Itse koiran omistajan kävelen talvella sellaisissa paikoissa missä ei oo latua ja kesällä sitte voi käyttää myös näitä paikkoja.
Jotkut on niin ääliöitä, että tuo koiransa luistinradalleki :kieh:

[QUOTE="vieras";28094155]Yhtä vähän kävelijät kuuluvat hiihtoladulle kuin hiihtäjät moottoritielle. Mikä hitto siinä on että ihmiset eivät ymmärrä että jos olet väärässä paikassa väärällä asialla niin joku varmasti ärsyyntyy?[/QUOTE]Kyllä ainakin viimeisillään raskaana olevien pitäisi saada hiihtää moottoritiellä! Rekkakuskit sun muut ovat itsekkäitä jos kuvittelevat että voivat omia koko leveän tien itselleen. :O

[QUOTE="vieras";28095078]Kyllä ainakin viimeisillään raskaana olevien pitäisi saada hiihtää moottoritiellä! Rekkakuskit sun muut ovat itsekkäitä jos kuvittelevat että voivat omia koko leveän tien itselleen. :O[/QUOTE]juuri näin, raskaana olevalta ei sovi kieltää mitään

[QUOTE="vieras";28094690]Jes, kohtalotovereita.

Voi että mua suoraan sanottuna vituttaa tämä hiihtolatu-buumi, erityisesti näin koiranomistajana ja innokkaana ulkonaliikkujana joka käy lenkillä 3 kertaa päivässä.

Joka VITUN ikinen polku, pururata, metsälenkki, luontopolku, yleinen metsäreitti jne. on pyhitetty vain ja ainoastaan hiihtäjille! Ja sinne ei saa kävelijät mennä, puhumattakaan että latujen viereen tehtäisiin alue jolla voi kävellä.

Yhtään lenkkiä ei meidänkään lähialueilta ole jätetty kävelykäyttöön.
Kahdesti mulla on palanut päre hiihtäjien kanssa, ensimmäinen kerta oli kun kuljin virallista pyörätietä jossa on kohta mistä hiihtolatu menee yli. Oltiin koiran ja lapsen kanssa kävelemässä tätä kohtaa kun poikkeavalta ladulta tulee hiihtäjä suoraan alamäestä saaduilla jumalattomilla vauhdeilla ja melkein meidän yli. Jouduin riuhtasemaan koiran hihnasta kunnolla taakse, onneksi ei sentään loukannut. Tyttö pelästyi kuten minäkin.

Silloin huusin "ON SE NYT JUMALAUTA" perään, mutta eihän se hiihtäjä kuullut.

Toinen kerta oli kun kävelimme meren rannassa jäällä, ladun vieressä kävelyyn tarkoitetulla alueella ja joku vanha akka hiljentää kohdallamme ja huutaa miten ei hiihtolatuja saa pilata tallaamalla.
Silloin mulla kilahti ja huusin sille perään että jos ei Itämeressä ole tarpeeksi tilaa hiihtämiselle niin suksikoon vittuun!

Joo,joo, tiedän että teitä kiinnostaa nämä tarinat erittäin paljon, mutta mua vaan niin harmittaa päivittäin kulkea näiden hiihtoladuille pyhitettyjen alueiden ohi, kun siellä on hyvä jos yksi hiihtäjä niitä käyttämässä ja kävelijöitä on pyöräteillä vaikka kuinka.[/QUOTE]

Olen kyllä niin samaa mieltä kanssasi.

Minun innostus hiihtoon katosi kun en muiden hiihtäjien mielestä mennyt tarpeeksi lujaa. Hyvä kun eivät päälle laskeneet hirveän vittuilun säestämänä.

En todellakaan olisi huudellut yhtään mitään. Kyllä siihen ladun viereen kävelemään mahtuu. Ehkä sillä rouvalla oli siinä kohdin hermot sen verran kireellä että purki teihin sen. Älä ota ittees! =)

Mitä tarkoittaa ladun vieressä? Ei kai se ketään haittaa, jos kävelee ladun vieressä umpihangessa? Sen sijaan se luistelu-ura kyllä kuuluu myös latuun.

Noh, kyllä mä viime sunnuntaina kävelin luisteluladun viertä ihan sulassa sovussa Viikin metsissä kun tyttäreini hiihti. Ja siellä oli paljon ihmisiä hiihtämässä, kävelemässä ja jopa koirien kanssa. Ei kukaan huudellut kelleen ja tyttö sai jopa kiitokset kun antoi hitaana hiihtäjänä tilaa muille...=) Että kai se asenne ratkaisee. Kaikilla on oikeus nauttia ulkoilusta ja metsistä.

Olimme tutuilla metsäreiteillä lähellä kotia, mutta polut risteilevät sinne tänne ja näin vaan kävi, että eksyimme oudolle reitille. Oikaisemamme reitti latua pitkin ei tosiaan ollut pitkä, eikä urien päällä, mutta näköjään liikaa. Huh, enpä olisi uskonut että näin moni ihminen ajattelee yhtä itsekkäästi kuin se ladulla ollut nainen. Mutta onneksi empaattisiakin ihmisiä näköjään löytyy! Kiitos teille :)

Kuulostaa siltä, että olit Turussa Haritun poluilla, vittu että on kusipäisen leuhkia hiihtäjiä siellä.

Älä välitä, himohiihtäjillä ei yleensä ole kovin kummoinen elämä.

Yhteistyössä