Meidän tulot ovat pienimmillään olleet hieman yli 1 000 euroa kuussa (mies työttömänä, eikä "isojen" tulojeni vuoksi saanut työttömyyskorvausta), eikä käyty lähelläkään "sossua", eikä saatui muitakaan tukia, ihminen tulee toimeen sillä, millä on tultava. Meillä asumiseen meni n. 700 euroa, joten käteen jäi - ylitöistä riippuen - 500 euroa ja tuostakin jäi jopa säästöön!
Luovuimme ns. turhasta, eli emme tilanneet lehtiä (kirjastossa voi lukea, ilmaisjakeluita on olemassa, netistä voi lukea uutisia), luovuimme kirjojen ostosta (lainasimme kirjastosta ja kavereilta), leffaillat vaihdoimme dvd-iltoihin (niitäkin saa muuten kirjastosta lainaksi) ja panimme auton seisontavakuutukselle (myydä ei kannattanut, sillä auto ei ollut uusi ja emme ajatelleet miehen olevan lopun elämäänsä työtön). Ravintolasyömiset rahoitimme lounasseteleilläni, mutta muuten teimme - kuten normaalisti - ruoan itse. Eli kyllä sitä toimeen tulee, kun panee asiat tärkeysjärjestykseen.
No me siis silloin lykkäsimme miehen työttömyyden ajan ensiksi tuota lapsiajatusta ja kun mies ei työllistynytkään heti, hän lähti opiskelemaan ja taas lykkäsimme asiaa. Niin, aiemmin lykkäsimme sen vuoksi, että minä opiskelin, sitten halusin vakituisen työn ja sitten en tietenkään heti edes kehdannut ajatella äitiyslomaa.
No nyt olen 36-vuotias ja olemme toista vuotta yrittäneet lasta. Luulin jo, että nyt olen raskaana (kuukautiset olivat muutaman päivän myöhässä), mutta tänään ne alkoivat. Masentaa, suututtaa, itkettää, harmittaa. En tiedä, että tulemmeko ikinä yhteistä lasta saamaan ja jos emme, se asia pitää jotenkin yrittää hyväksyä ja sen asian kanssa oppia elämään.
Eli riippuu ap: perheen normaaleista menoista ja siitä, mistä on tarvittaessa valmis luopumaan, onko teille taloudellisesti "mahdollista" saada lapsi. Muistakaa, että kaikkea ei tarvitse hankkia uutena, meillä ainakin ystäväpiirissä on kierrätetty kaikki vaatteista ja vaunuista lähtien, myös kirjat, lelut jne. ovat useasti vaihtaneet omistajaa. Muistettava kumminkin on, ettei niitä lapsia niin vain "tehdä" ja mitä vanhemmaksi sitä tulee, sitä vaikeampaa se on.