Lapsen hidastunut pituuskasvu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Onko muiden lasten pituuskasvun hidastumiseen kiinnitetty neuvolassa huomiota? Mulla on kaks poikaa, 3v ja 5v ja molempien pituus- ja painokäyrät menee nyt alamäkeä. Oltiin eilen lääkärissä ja lääkäri määräs molemmat verikokeisiin; tsh, laktoosi, keliakia ja pvk katsotaan.

Onko kenenkään lapsilla ollut laktoosi-intoleranssin, keliakian tai kilpirauhasongelmien takia kasvun hidastumista??

3v on n.91cm ja 5v n.101cm. Minä olen 158cm ja mies (eli poikien isä) 172cm. Aiemmiin on aina sanottu vaan et ei hätää, ku vanhemmatkin on lyhyitä, mut nyt sitten alettiin tutkia, mikä tietenkin on hyvä mutta huolestuttaa myös. Pituus itsessään ei meille ongelma ole, huolestuttaa vaan jos jotain löytyy.

Ja jos nyt saan pyytää, niin en kaipaa kauhistelijoita jotka päivittelee kuinka pojille on niin rankkaa olla lyhyt. Kuulen ihan tarpeeksi kommenttia pituuksista muutenkin.

Jokin imeytymishäiriö kuulostaisi todennäköiseltä. Meillä lapsen pituuskavu hidastui voimakkaasti jo vauvaikäisenä ja silloin syyksi löydettiin liian pieni maitomäärä ja sitäkautta siis liian vähäinen maitoproteiinin saanti, mutta tuo maitoproteiinin ei pitäisi vaikuttaa enää isommilla lapsilla pituuskasvuun.

Itselläni kokemusta siitä, että minä ja sisarukseni jouduttiin jo pienenä jatkuvaan syyniin hidastuneen kasvun vuoksi. Kaikki mahdolliset tutkimukset ja kontrollit käytiin läpi. Ikinä ei mitään löytynyt. Pieniä olimme ikätovereihin nähden. Murrosikä alkoi hieman myöhässä, mutta kasvoimme 18 vuotiaaksi asti pituutta. Suvussa myös myöhäistä murrosikää. Nyt molemmat olemme normaalikokoisia, eikä muutenkaan mitään "vikaa" ollut. Mutta toki tutkimukset kannattaa ottaa avoimin mielin vastaan, joskus takana voi olla juuri noita sairauksia tai oireyhtymiä (harvinaisia tottakai).

Mona, oliko muita oireita ku kasvu? Meidän 3v on laktoosittomalla ruokavaliolla koska ei kestä laktoosia, en hoksannu mainita heti, mut se ilmeni ihan ripuloinnilla. Lääkäri sano et yleensä on kyllä muita oireita just tossa keliakiassa mut VOI olla myös vaan toi kasvu oireena. No, se nyt ei onneksi hengenvaarallinen ole tuo keliakia. Miten olette pärjänneet sen kans? Oliko vaikea yhtäkkiä alkaa tehdä kaikki gluteenittomana?

Mie, sehän on menny kivasti sitte :) Noin pitkiä en pojista mitenkään odota, koska suvussa miehen puolella ollaan lyhyitä eikä munkaan puolelta pitkiä. Pääasia vaan olis et pojat on terveitä.

Ja tarkennan nyt, ku unohdin taas, et aina ovat olleet lyhyitä ikäisiinsä nähden, mut aina on myös mennyt käyrät ylöspäin. Nyt on käyrät kääntyneet alas.

Joo iloinen olen, että tutkitaan, kivempihan se on et löytyy löydettävä jos sellainen on! Kiitos vastauksista :)

Ap !!! Ennenkuin alat netistä etsimään kaikenmaailman aineenvaihdunta sairaudet, niin kannattaisko kaivaa sun ja sun miehesi neuvola kortit ja katsoa miten teidän pituudet ja painot ovat menneet???

Mä olin toi aikasempi joka kirjotin mieheni pituudesta. Meidän poika on 2 v ja on pätkä. Ja en ole huolissani eikä myöskään neuvola...

[QUOTE="Mie";23481109]Ap !!! Ennenkuin alat netistä etsimään kaikenmaailman aineenvaihdunta sairaudet, niin kannattaisko kaivaa sun ja sun miehesi neuvola kortit ja katsoa miten teidän pituudet ja painot ovat menneet???

Mä olin toi aikasempi joka kirjotin mieheni pituudesta. Meidän poika on 2 v ja on pätkä. Ja en ole huolissani eikä myöskään neuvola...[/QUOTE]

Mä menin googleen ja googletin sen verran, et kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa hidastumista kasvussa, sit päätin et en viiti ite enempää etsiä ku lääkäri kerran jo tutkii :D

Mä en jaksa ettiä meidän kortteja, ku en tiiä missä ne on... Ehkä tässä joku päivä etsinki ku jaksan. Sen tiedän vaan, et itse olen ollu pidempi 3-vuotiaana ku oma lapseni.

meillä tytöllä oli oireena yöheräily, tai niin tämä lääkäri ajatteli että se oli oire. ei oo ikinä nukkunu koko yötä. siis yhtäkkiä tuli vaan se että ei kasvanu pituutta eikä painoa. nytten tässä viimesen 9kk aikana on tullu noin 100g painoa ja pituutta sentti.. siis tän ajan ollaan oltu gluteenittomalla ruokavaliolla.
ihan helppoa mun mielestä noi lapsen ruuat on valmistaa, en oo kauhea leipomaan joten siitä en tiedä.

[QUOTE="mona";23481184]meillä tytöllä oli oireena yöheräily, tai niin tämä lääkäri ajatteli että se oli oire. ei oo ikinä nukkunu koko yötä. siis yhtäkkiä tuli vaan se että ei kasvanu pituutta eikä painoa. nytten tässä viimesen 9kk aikana on tullu noin 100g painoa ja pituutta sentti.. siis tän ajan ollaan oltu gluteenittomalla ruokavaliolla.
ihan helppoa mun mielestä noi lapsen ruuat on valmistaa, en oo kauhea leipomaan joten siitä en tiedä.[/QUOTE]

Kiva ku vastasit :) Siis tiiätkö mitä! Meidän pojat on ollu AINA huonoja nukkumaan, ja ne herää vieläki joka yö ainaki kerran ja kömpii viereen. No, parin viikon päästä meille selviää onko keliakiaa. Meillä on ton laktoosittoman ruokavalionki kans ongelmia, kukaan ei koskaan muista sitä ja joka paikassa tarjotaan tavallista voita ja maitoakin. On jotenki rasittavaa, tai siis tavallaan noloa, aina sanoa et poika ei voi noita syödä, aina uudelleen ja uudelleen.

Yhteistyössä