Lapsen hankala kaveri, apuja?!!

• Viestiketjun aloittaja pulma
  • Ensimmäinen viesti
pulma
Tyttäreni Maijan kaveri Tiina on 7v, tytär 5v. Ovat lähes päivittäin yhdessä. Tiina on ilmeisesti kamalan epävarma itsestään. Pyrkii koko ajan olemaan kaikessa parempi, tekee keskustelunaiheita tyyliin "puhuttaisko taas minusta". Esim kesken minun ja tyttäreni keskustelun (liittyi jumppaan) tämä pisti väliin "eikös ollutkin hienoja ne minun kärrynpyörät eilen". Eikä mitenkään liittynyt kaveri tai hänen eilen esittämänsä temput koko käsillä olevaan aiheeseen.

Saa samanlaisia vaatteita kuin minä olen ostanut tytölleni. Kun ostin tytölle korvikset, sai Tiina viikon sisällä samanlaiset.

Tiina käskee Maijan kysyä minulta asioita, esim "kysy voitaisko mennä uimaan", "kysy voitaisko mennä ratsastamaan (meillä on hevonen)". Kuiskuttaa minun läsnä ollessani. Jos sanon ei, jatkaa silti Maijan käskemistä, "kysy voitaisko ratsastaa edes vähän". Maija tietää kyllä, että jos olen sanonut että emme lähde nyt ratsastamaan niin se asia pysyy.

Yrittää vähätellä tytärtäni minulle ja muille aikuisille. Tyyliin "Maija suuttui taas jostain, mutta sehän on pikkulapsi, eikös olekin typerää suuttua noin". (Maija ei todellisuudessa suutu Tiinalle oikeastaan koskaan. Esimerkin tapauksessa Maija meni katsomaan kissanpentuja sitten yksin, kun Tiina ei halunnut tulla, ja Tiina tuli haukkumaan Maijaa minulle). Ei todellakaan perinteistä kantelua johon olen kyllä tottunut, vaan sellaista "pikkuaikuisen" äänellä minua mielistelevästi esitettyä toisen haukkumista. Pyrki ikään kuin luomaan "me isot yhdessä juttelemassa tässä ja tyhmä pieni Maija kissojen luona" -asetelman. Olimme menossa seuraavaksi katsomaan hevosia, sinne olisi Tiinan mielestä pitänyt lähteä heti, ilman Maijaa. "no, mennään nyt, ei se tule".

Kuitenkin Tiina on Maijalle tärkeä, Maija haluaa olla hänen kanssaan. Tiinan äidin kanssa ei aiheesta voi keskustella; hän suhtautuu Tiinaan kuin pieneen aikuiseen, ja keskustelee tytön kanssa selvästi Maijastakin niin, että Tiinan ylemmyydentunto Maijaa kohtaan pahentuu. Tilanne alkaa kohta olla niin inhottava, että minun tekee mieli sanoa Tiinalle ilkeästi ihan sen vuoksi että saan siitä jonkinlaista kieroa tyydytystä =( En ole siitä yhtään ylpeä, Tiinahan on LAPSI. Tiina saa kotonaan kiukuttelemalla asiat tahtonsa mukaan läpi (on nähty moneen kertaan).

Tiina saa paljon leluja, esim heti Maijan syntymäpäivien jälkeen Tiinalle ostettiin samanlaisia/enemmän/hienompia tavaroita. Koska hän oli kateellinen Maijalle. Nyt Maija itkee kun Tiinalla on "my little pony äiti" jolla Maija ei saa leikkiä. Ja minä EN OSTA samantien Maijalle samanlaista. Ei ole rahaa, enkä muutenkaan halua mennä siihen kierteeseen. Kun Tiina on meillä hän määrää lähes täysin millä Maija leikkii ja millä Tiina itse. Maija kyllä saa ohjailla sitten myös sitä mitä leikissä tapahtuu. Ja sinänsä tytöillä on kyllä tosi hienot juonelliset leikit hyvinkin usein, pitkään ja sopuisasti.

Mitä tilanteelle voisi tehdä ja miten estää idioottikäyttäytymisen tarttuminen Maijaan? Meillä ei ole paljoa kavereita lähistöllä; en ensisijaisesti haluaisi kamalan radikaalisti vähentää tyttöjen yhteistä aikaa. Mutta senkin teen hyvin pian, jos en muuta keksi =(

vieras
No tilanteelle joka on Tiinan kotoa lähtöisin et voi mitään, jos et halua Tiinan äidin kanssa asiaa puhua, mikä lienee kyllä täysin turhaa. Tiinan käytös on varmasti alkujaan lähtenyt tuolle tielle ihan omien vanhempien esimerkillä ja sillä että saa kaiken. Tuli ensimmäisenä mieleen Pinitalo Preeriallan Nellie, valitettavan samankaltainen jos olet katsonut ja sielläkin äiti lienee kaiken pahan alku ja juuri.

Joko siedät lapsen käyttäytymisen tai sitten etsit tyttärellesi muita leikkikavereita.

noh minä
minä tekisin niin, että kun tulee sanomaan, että "Maija suuttui taas jostain, mutta sehän on pikkulapsi, eikös olekin typerää suuttua noin", niin sanoisin, "että ei varmaankaan ole suuttunut, mutta minun mielestäni ei ole kovin fiksua tulla puhumaan pahaa kaverista toisille". Puuttuisin leikkeihin, että 7v ei voi määräillä pienempää koko ajan, vaan yhdessä sovussa leikitään. Ja jos ei passaa nämä säännöt, niin voi poistua. Jos ollaan lähössä kattomaan hevosta ja Maijaa ei vielä näy, niin sanot vaan, että "emme voi lähteä ennenkuin Maija tulee mukaan. ei ole kivaa, että toinen jätetään pois matkasta, kun on sovittu että mennään kaikki". Ja lisäksi sanoisin, että "EI, me emme mene vielä, ja jos ei tinkaus lopu niin sinne et pääse ollenkaan".

Pistä se kuriin, ihan vaan yksinkertasilla lauseilla.

minusta
Itse olen ohjaillut lapsen kaveruussuhteita, kun on pieni on vielä helpompaa. Mutta pakon edessä välttelemme sellaisia kiusanhenkiä, joita poika kuitenkin yhä pitää idoleinaan. Yritä löytää uusia hyviä, reiluja ja mukavia kavereita!! Ilmiselvästi Tiina on vähän ilkeä ja ei oikein kiva kaveri.

En osaa kyllä nyt yht'äkkiä neuvoa. Meillä on tytöllä kyllä yksi vähän saman tyyppinen kaveri.
Pahinta on kyllä se että se oma lapsi on kovin kiintynyt tuollaiseen lapseen, eikä välttämättä huomaa mitään kummaa käytöksessä. Sittehän se olis helppoa jos oma lapsi sanoisi ettei joskus halua kyseisen kaverin kans leikkiä koska...
Oletko kysynyt tyttäreltäsi mitä hän itse ajattelee Tiinasta?
Kysypä. Ihan sellainen neutraali ohimennen keskustelu ystävästä. Ehkä saat vähän osviittaa ja keksit ratkaisun.

pulma
Kyllä,kotoahan ongelma on lähtöisin. En halua yleistää, mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa suuri syy on siinä, että Tiinalla ei ole sisaruksia eikä serkkuja. Hän on todella mittavan aikuisjoukon "pikku lemmikki". Saa aina mitä tahtoo.

Tuo että totean että "jos ei tinkaus lopu niin ei mennä ollenkaan" on ihan käyttökelpoinen.

Hävettää tunnustaa, että olen provosoitunut Tiinasta niin, että olen tahallani sanonut hänen kuultensa Maijalle, että illalla mennään sitten ratsastamaan kun olen tehnyt ruuan/laittanut pyykit/ siivonnut/ tms (siis sitten kun Tiina on lähtenyt). Eli lupaan Maijalle jotain (mikä nyt ei Maijan mielestä ole edes mikään iso juttu, ei hän hirveällä innolla ole ratsastamaan lähdössä) jota Tiinakin haluaisi tehdä ja JOTA HÄN EI VOI KOTOA PYYTÄMÄLLÄ VÄLITTÖMÄSTI SAADA. Tiedän, raukkamaista =(

Meillä on vähän samansuuntainen tilanne, mun tyttö täytti just 6 ja tyttö naapurustosta on 7. Tilanne on helpompi meillä, koska lähistöllä asuu muitakin samanikäisiä tyttöjä.

Vaikea sanoa mitä pitäisi tehdä: itse olen jutellut tytölle samaan tyyliin kuin opetan omaani: "tuosta tulee paha mieli" tms. ja komennankin ihan lujaa, kun meillä ollaan... varmaan sanoisin suoraan, että nyt me puhutaan, et voi keskeyttää, älä kuiski Maijalle nyt enää...

Älä kuitenkaan rajoita tyttöjen kaveruutta, jos yhdessä viihtyvät! Toivotaan, että idioottikäyttäytyminen ei tartu :)

pulma
anskulainen: meilläkin Maija on kovin kiintynyt Tiinaan. Olen yrittänyt muitakin kavereita järjestää, mutta kun heitä ei kamalasti ole tarjolla. Enkä haluaisi rajoittaa kaveruutta ellei ole ihan pakko.

Suoraan sanottuna: Paska nakki, jos on vaan yksi kaveri ja se on kusipää =( Noin kärjistetysti sanottuna. Ja väsyneen äidin sanoin...

vieras
Jep. Ole aikuinen ja kasvata. Tiina on lapsi ja lapselle saa sanoa, ettei nyt mennä, kun ei mennä. Lasta pitää ojentaa toisen vähättelystä yms. ja kannustaa molempia, kun osaavat leikkiä tai toinen auttaa toista. Taitaa tuon ikäiset tytöt vaan olla aika ärsyttäviä ja pikkuvanhoja ;). Vertaillaan vaatteita ja tavaroita ja osaamista. Meillä pojat tekee samaa autojen kanssa ja välillä itketään, kun naapurissa on hienompi. Toki voit hiukan vähentää tyttöjen leikkimistä ja etsiä muita kavereita. Mutta erottaminen harvemmin onnistuu ja silloin annat tyttärellesi sen esimerkin, että luovutat hankalassa tilanteessa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja noh minä:
minä tekisin niin, että kun tulee sanomaan, että "Maija suuttui taas jostain, mutta sehän on pikkulapsi, eikös olekin typerää suuttua noin", niin sanoisin, "että ei varmaankaan ole suuttunut, mutta minun mielestäni ei ole kovin fiksua tulla puhumaan pahaa kaverista toisille". Puuttuisin leikkeihin, että 7v ei voi määräillä pienempää koko ajan, vaan yhdessä sovussa leikitään. Ja jos ei passaa nämä säännöt, niin voi poistua. Jos ollaan lähössä kattomaan hevosta ja Maijaa ei vielä näy, niin sanot vaan, että "emme voi lähteä ennenkuin Maija tulee mukaan. ei ole kivaa, että toinen jätetään pois matkasta, kun on sovittu että mennään kaikki". Ja lisäksi sanoisin, että "EI, me emme mene vielä, ja jos ei tinkaus lopu niin sinne et pääse ollenkaan".

Pistä se kuriin, ihan vaan yksinkertasilla lauseilla.
Juuri näin. Osoita, miten teillä käyttäydytään. Olkoon kotonaan millainen on, mutta teillä on toisin. Koska Tiina on pikkuvanha ja aikuisten maailmassa tottunut elelemään, hän varmaan taipuu loppujen lopuksi helpostikin, saa olla lapsi.

vieras
Kuulostaapa tutulta. Naapurissa on meidän tyttöä 2 vuotta vanhempi tyttö. Meidän lapsi on 6-v ja naapurissa on siis 8-v tyttö. 8-v tekee kaikkensa tehdäkseen vaikutuksen meidän lapseen. Saa lähes kaiken haluamansa ja haukkuu, arvostelee ja halveksii meidän periaatteita ja meidän lasta. Lällättelee jäätelöillä, karkeilla, herkuilla, kaikella, tulee oven taa huviksensa joku megajätski suussa ja meillä täälä pienet kateellisena tuijottaa ja haluaa myös.

Tää 8-v hallitsee heillä ja määrää paljosta. Määräysvalta ulottuu mummoon ja pappaankin. Yritää pomottaa minuakin ja nauraa päin naamaa minulle. "Säälittäviä sääntöjä sanelet!" Meidän lasten kuullen arvostelee meidän tapoja ja kertoo lapsillemme, että teillä on naurettava auto ja lapselliset istuimet sielä. (Meillä on pieniäkin lapsia.)

Puheista kuulee, että kotona meitä on naurettu ja meistä on puhuttu. "Äiti sanoi, että mulla on paljon parempi kesäloma, ku teillä ja minusta on huippua, että isä ja äiti on eronneet, niin pääsen lomalle isän luo ja isä ostaa mulle ihan mitä vaan haluan."

Ja meidän 6-v ihannoi tätä lasta, joka on niin mahtava, taitava, iso ja rohkea. Yrittää matkia ja öykkäröi samaan tyyliin. En anna käyttäytyä noin kuitenkaan. Eli sama ongelma. Ratkaisuna odotan mahdollista muuttoamme tästä ja koitan rajoittaa yhdessäoloa.

vieras
Meillä on naapuristossa aivan samanlainen tapaus, joka ei kuitenkaan ole ainoa lapsi, mutta perheen ainoa tyttö. Saa eläimiä (joita ei kauaa pidetä ennen kuin häviävät jonnekin) ja leluja jos joku toinenkin lapsi saa. On rohkea ja puhelias ja puhetapa samantapainen kuin kuvasit ja usein nenäkäs. Aika moni naapuruston lapsi käskee esimerkiksi minun lasten sanoa minulle jotain, ja olen pitänyt normaalina. esimerkiksi pyytävät minua viemään uimaan, mutta eivät kehtaa itse pyytää, vaan laittavat lapseni pyytämään.

Mutta jotenkin kuulostaa, että sinulta nyt oma elämä puuttuu, ja oikein inhoat tuota lasta. Aika inhottavaa kiusantekoa kuitenkin lapselle. Mitä jos joku harrastaa samaa omallesi? Et vaikuta kuitenkaan yhtään kummemmalta, samalla tapaa vertaat kuin tuo lapsi ja oma lapsesi vaatii samalla tavalla samoja leluja kuin toisella. Jotkut ihmiset vain ovat sellaisia. Onneksi omat lapseni eivät ole vielä koskaan kertoneet toisten leluista. Eivät edes huomaa, leikkikaverit tärkeimpiä.

pulma
Tiinalla määräysvalta ulottuu myös isovanhempiin. Vanhempien sisarukset eivät ihan niin hypi hänen pillinsä mukaan, mutta lalluttelevat kyllä todella paljon enemmän kuin keskivertoa 7v:tä yleensä. Hän on kaikkien kultanen, murunen, aikuiset puhuvat hänelle ihan ihmeelliseen lässytystyyliin. Kuin hän olisi maailman suloisin ilmestys. Toki heille varmaan onkin, mutta kurjan opin antavat koska ei maailma vaan pyöri yhden tytön ympärillä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pulma:
anskulainen: meilläkin Maija on kovin kiintynyt Tiinaan. Olen yrittänyt muitakin kavereita järjestää, mutta kun heitä ei kamalasti ole tarjolla. Enkä haluaisi rajoittaa kaveruutta ellei ole ihan pakko.

Suoraan sanottuna: Paska nakki, jos on vaan yksi kaveri ja se on kusipää =( Noin kärjistetysti sanottuna. Ja väsyneen äidin sanoin...
Jaahas, meidän kulta ja muiden kakarat. Ehkä tiinan äidin mielestä sinun "kusipää" on yhtä inhottava kuin sinun mielestä tiina. Omasi voi olla lellitympi, hänelle oma hevonen tai ratsastus ei ole mitään.

Kasva aikuiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuulostaapa tutulta. Naapurissa on meidän tyttöä 2 vuotta vanhempi tyttö. Meidän lapsi on 6-v ja naapurissa on siis 8-v tyttö. 8-v tekee kaikkensa tehdäkseen vaikutuksen meidän lapseen. Saa lähes kaiken haluamansa ja haukkuu, arvostelee ja halveksii meidän periaatteita ja meidän lasta. Lällättelee jäätelöillä, karkeilla, herkuilla, kaikella, tulee oven taa huviksensa joku megajätski suussa ja meillä täälä pienet kateellisena tuijottaa ja haluaa myös.

Tää 8-v hallitsee heillä ja määrää paljosta. Määräysvalta ulottuu mummoon ja pappaankin. Yritää pomottaa minuakin ja nauraa päin naamaa minulle. "Säälittäviä sääntöjä sanelet!" Meidän lasten kuullen arvostelee meidän tapoja ja kertoo lapsillemme, että teillä on naurettava auto ja lapselliset istuimet sielä. (Meillä on pieniäkin lapsia.)

Puheista kuulee, että kotona meitä on naurettu ja meistä on puhuttu. "Äiti sanoi, että mulla on paljon parempi kesäloma, ku teillä ja minusta on huippua, että isä ja äiti on eronneet, niin pääsen lomalle isän luo ja isä ostaa mulle ihan mitä vaan haluan."

Ja meidän 6-v ihannoi tätä lasta, joka on niin mahtava, taitava, iso ja rohkea. Yrittää matkia ja öykkäröi samaan tyyliin. En anna käyttäytyä noin kuitenkaan. Eli sama ongelma. Ratkaisuna odotan mahdollista muuttoamme tästä ja koitan rajoittaa yhdessäoloa.
Sellaista se tuntuu olevan kasvatus joissakin perheissä nykyään :/ Kun olin päiväkodissa töissä, eräät sisarukset olivat aivan samanlaisia ja kotonahan saivat kaiken mitä halusivat :/

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on naapuristossa aivan samanlainen tapaus, joka ei kuitenkaan ole ainoa lapsi, mutta perheen ainoa tyttö. Saa eläimiä (joita ei kauaa pidetä ennen kuin häviävät jonnekin) ja leluja jos joku toinenkin lapsi saa. On rohkea ja puhelias ja puhetapa samantapainen kuin kuvasit ja usein nenäkäs. Aika moni naapuruston lapsi käskee esimerkiksi minun lasten sanoa minulle jotain, ja olen pitänyt normaalina. esimerkiksi pyytävät minua viemään uimaan, mutta eivät kehtaa itse pyytää, vaan laittavat lapseni pyytämään.

Mutta jotenkin kuulostaa, että sinulta nyt oma elämä puuttuu, ja oikein inhoat tuota lasta. Aika inhottavaa kiusantekoa kuitenkin lapselle. Mitä jos joku harrastaa samaa omallesi? Et vaikuta kuitenkaan yhtään kummemmalta, samalla tapaa vertaat kuin tuo lapsi ja oma lapsesi vaatii samalla tavalla samoja leluja kuin toisella. Jotkut ihmiset vain ovat sellaisia. Onneksi omat lapseni eivät ole vielä koskaan kertoneet toisten leluista. Eivät edes huomaa, leikkikaverit tärkeimpiä.
Et ymmärtänyt asiaa. En usko, että ymmärsit. Kun kyse ei ole lvan ilkeästä apsesta, vaan siitä perheestä, perheen tavasta käsitellä lastaan ja asioita, perheen tavasta nälviä ja arvostella naapureita ja heidän tapoja. Nostetaan se oma häntä pystyyn tällä konstein, annetaan lapselle väärä toimintamalli.

Se vituttaa ja suututtaa, se vaikuttaa omienkin lasten elämään.

pulma
todella, myönnän itsekin että alan vähitellen inhota tuota lasta. Ja häpeän sitä että provosoidun mokomasta. En todellakaan kiusaa häntä, kerran olen luvannut Maijalle jotain niin että tiesin että Tiina ei voi samaa heti saada. Mutta tiedän kyllä että asenteeni Tiinaa kohtaan alkaa rakoilla vähitellen jos en saa asiaan korjausta. Ja siksi apuja kyselenkin! Oma lapseni ei ole ikinä vaatinut samanlaisia leluja kuin joillain muilla lapsilla, ainoastaan Tiinan kohdalla tätä ilmenee koska Tiina tuo niin kärkkäästi esille miten paljon PAREMPIA tavaroita hänellä on.

En pidä itseäni yhtään parempana, mutta sen verran aikuisena että haluaisin tervehdyttää tilanteen.

vieras
Siis eikö lapsesi saa siellä Tiian luona leikkiä kaikilla leluilla? Meillä ainakin kaikki lelut on myös vieraiden käytössä ja jos samaa tekee mieli niin sitten odotetaan omaa vuoroa ja vaihto myös tehdään. Koetappa jos saisit sen lapsen ymmärtämään, että laittaa sellaset lelut pois joilla ei vieraat saa leikkiä.

pulma
Tietenkin oma lapsi on äidin mielestä helposti se paras ja ainoa oikeassa. Mutta kun tässä ei nyt ole siitä kyse, enkä tarkoittanut nyt ihan tosissani että Tiina on kusipää. Kärjistin rankasti. Tiina ei yritä tahallaan loukata ja satuttaa Maijaa, sen näen kyllä. Hänellä on vaan ihan hirveä tarve olla parempi, parempi, parempi. Saada samat asiat kuin toinen, mieluiten vähän enemmän - ja hän SAA NE. Ja korostaa sitten toiselle, joka on juuri ollut onnessaan synttärilahjaksi saadusta my little ponysta jota on kauan toivonut. Ja sitten Tiina saakin kaksi, hienompaa, kalliimpaa, joilla on enemmän varusteita - ja vaikkei Tiinalla ole synttäreitä tai mitään.

Kyllä, haluaisin että meidän kulta saisi myös joskus edes kokea että hänellä on jotain hienoa ja ainutlaatuista.

vieras
todella, myönnän itsekin että alan vähitellen inhota tuota lasta. Ja häpeän sitä että provosoidun mokomasta. En todellakaan kiusaa häntä, kerran olen luvannut Maijalle jotain niin että tiesin että Tiina ei voi samaa heti saada. Mutta tiedän kyllä että asenteeni Tiinaa kohtaan alkaa rakoilla vähitellen jos en saa asiaan korjausta. Ja siksi apuja kyselenkin! Oma lapseni ei ole ikinä vaatinut samanlaisia leluja kuin joillain muilla lapsilla, ainoastaan Tiinan kohdalla tätä ilmenee koska Tiina tuo niin kärkkäästi esille miten paljon PAREMPIA tavaroita hänellä on.

En pidä itseäni yhtään parempana, mutta sen verran aikuisena että haluaisin tervehdyttää tilanteen.
Meillä on just tasan sama ongelma. En keksi ratkaisua. Puhe, kehut, tekemiset, kannustus... mikään ei auta tuon lapsen/perheen kohdalla. Lapsi on ainokainen ja pyörittää koko sukua. On taitavin, kaunein, viisain, kehittynein ja kuulemma on sosiaalisesti ltosi ahjakas. Ja saa lähes kaiken, mitä tahtoo. Sai skootterinkin 8-vuotiaana. Puhumattakaan muista vekottimista, leluista, harrastusvälineistä yms. Nyt pyytää hevosta. Kani, hiiret, hamsteri, marsu, kissa ja koira heillä on jo vaihtaneet omistajaa tai hiippakuntaa. Tyttö kyllästyi niihin...

pulma
Tiina kantaa meille mukanaan ne hienot lelunsa. Ja ei anna Maijan leikkiä niillä mitkä ovat Tiinan omia, Maijan leluja hienompia tavaroita. Tiinan kotiin asti minun valtani ei kanna millään niin että voisin määrätä hänet laittamaan osan pois, jos ei halua antaa Maijan niillä leikkiä. Ja kun se idea tuntuu olevan se, että nimen omaan Maijan on nähtävä ne,mutta Tiina itse niillä leikkii.

vieras
Niin ja lisään, että enää en oikeastaan halua koittaa parantaa tilannetta. Se on nyt näin ja minä haluan tästä talosta hittoon joka tapauksessa. Se ois meidän ratkaisu ja joka tapauksessa muutamme jossain vaiheessa. Pitää pitää hajurakoa vain nyt ja kestää tätä.

Tiina kantaa meille mukanaan ne hienot lelunsa. Ja ei anna Maijan leikkiä niillä mitkä ovat Tiinan omia, Maijan leluja hienompia tavaroita. Tiinan kotiin asti minun valtani ei kanna millään niin että voisin määrätä hänet laittamaan osan pois, jos ei halua antaa Maijan niillä leikkiä. Ja kun se idea tuntuu olevan se, että nimen omaan Maijan on nähtävä ne,mutta Tiina itse niillä leikkii.
Teet vain selväksi, että sulla on toimivalta teidän kotona. Jos Tiina tuo lelunsa teille, niin ne ovat yhteisissä leikeissä molempien käytössä, kuten Maijankin lelut.

Yhteistyössä