Lapsen hampaiden pesu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun äiti aina sanoi että jos vuotaa verta niin pitää pestä entistä lujempaa. Sitä neuvoa mä olen noudattanut vaikka ei kai se ole mitenkään erityisen oikein.

Meilläkin pestään pakolla. Jos ei muu auta niin odotetaan kunnes lapsi alkaa itkeä suu auki ja sitten pestään hampaat. Tosin tuota ei ole tarvinnut tehdä kovin usein sen jälkeen kun päätettiin että enää ei ruveta pelleilemään, hampaat on pestävä ja sillä siisti. Lapsi 1v3kk.s

Mun äiti aina sanoi että jos vuotaa verta niin pitää pestä entistä lujempaa. Sitä neuvoa mä olen noudattanut vaikka ei kai se ole mitenkään erityisen oikein.

Meilläkin pestään pakolla. Jos ei muu auta niin odotetaan kunnes lapsi alkaa itkeä suu auki ja sitten pestään hampaat. Tosin tuota ei ole tarvinnut tehdä kovin usein sen jälkeen kun päätettiin että enää ei ruveta pelleilemään, hampaat on pestävä ja sillä siisti. Lapsi 1v3kk.s

Mulle taas on sanottu hammaslääkärissä, että ikenistäni näkee että minulla on väärä, liian voimakas harjaustekniikka, mikä altistaa ientulehduksille. Eli ei se ihan noin mene kuin äitisi on sanonut.

Me aloitettiin hampaiden harjausopettelu 10 kk iässä vähän ennen kuin eka hammas tuli. Seuraavat 6 kk kokeiltiin kaikki temput, pidettiin taukoa jne. mutta poika ei antanut pestä hampaita. Niimpä sitten seuraavat 12 kk pestiin väkisin. Sitten alkoi pikkuhiljaa palkintotarrat purra ja nyt antaa pestä ilman mitään temppuja ja tarroja ihan kiltisti aamuin illoin. Tsemppiä, kaikilla ei suju yhtä hyvin ;)

Ei meilläkään annettu vaihtoehtoja harjalakon aikana. Joskus toimi se että rallatin jotain pojan mielestä hassua laulua ja suu aukesi kun nauratti, toisinaan sujui peilin edessä ja joskus pakolla vaan kun ei mikään niksi tehonnu. Se onneksi meni ohi ja nykyään poika harjaa ensin ja sitten minä jahtaan jäljellä olevat hammaspeikot. Hankalana hetkenä tehoaa useinmiten lupaus hammaspastillista kun antaa pestä.

Meillä onnistuu joka päivä joko aamu- tai iltaharjaus just siten kun pitäis, joten en sen enempää siitä stressaa. Enemmän näillä pienillä lapsilla se säännöllinen ruokarytmi suojaa hampaita. Meillä ei lapsi ole pullotellut eikä vielä 2-vuotiaana ole maistanutkaan karkkia, mehua tai limpparia. Kaurakeksiä on saanut ja kesähelteillä jäätelöä.

Yhteistyössä