Missä vaiheessa hampaiden pesu alkaa sujua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nykyttäjä-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nykyttäjä-äiti

Vieras
Hammaslääkärin mukaan jo nyt pitäisi aamuin illoin pestä hampaat. Tahnalla.

Mutta kun tuo 11kk vauva ei oikein tajua hommaa, ja tuntuu hieman liioittelulta puhua hampaiden "harjaamisesta". Lähinnä se on sellaista harjan imeskelyä ja sattumanvaraista nykimistä (siis minä toki yritän harjata hampaat) jonnekin hampaiden suuntaan suussa joka ei todellakaan pysy auki.

Tahna jätettiin pois kun pesu meni ihan pelkäksi maiskutteluksi ja imemiseksi.

Onko hammaslääkäri jotenkin ihan toisessa todellisuudessa kun kuvittelee että tämän ikäinen osaisi nätisti avata suunsa ja odottaa että ne kuusi hammasta saadaan oikeaoppisesti nykytettyä puhtaiksi?

Milloin voi jo alkaa puhua hampaiden "pesemisestä"?

jaa-a ? meillä on 1v9kk ja harvoin antaa pestä niin että voisin sanoa että on oikeasti kans PESTY. mutta sinnikkäästi jatketaan - pakottamaan en rupea asiassa ettei tule kammoja ja negafiilistä.
eiköhän se joskus lähde sujumaan. :)

Muistelisin että molemmat meidän alle 1v. ovat antaneet oikein kiltisti pestä hampaat... vain nyt kun esikoinen on 10v. niin alkaa se harjaus olla tappelun takana.

meillä 10kk täyttävä joka todella mielellään antaa pestä hampaat.
ensin minä pesen ja katsotaan peilistä kun tämä tapahtuu, ja sitten tyttö saa itse "pestä"

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Kyl meillä on onnistunut heti kun hampaita on tullut.

Sama täällä ja mielellään antaakin pestä :) ja onneks ei olla tarvittu niitä itkupotkuraivareita hampaiden pesun suhteen :) alusta asti ollaan pesty hampaat ihan takahampaista asti vaikka siellä ei sillon vielä hampaita ollutkaan sillon kun aloitettiin harjoukset, mut tottuipahan siihenkin asiaan :)

Meillä on antaneet pestä hyvin heti kun on alettu peseen eli heti kun hampaita on alkanut olla. Tahnaa on käytetty sitten kun ovat oppineet sylkäisemään eli reilun 1v ikäisenä. 3v. pesee jo itse aamuisin. En tiedä onko se nyt niin hyvin sitten pesty, mutta on innoissaan kun saa ihan itse hoitaa homman.

Minun 5-vuotias vasta puoli vuotta pessyt nätisti hampaansa. Meillä ei avattu suuta, potki ja huusi, löi ja puri harjaa niin kovaa kuin pystyi. Tämä loppui 3-vuotiaana, mutta sitten alkoi karkuun juoksu ja sylkeminen. Lapseni ei voi sietää hammastahnan makua ja hammaslääkäri sanoi, että laita toinen sormi suuhun jolla pidät sitä auki (hyvähän se on, kun on yh ja rimpuileva lapsi) Kärsivällisyyttä.

Meillä kummatkin lapset (9kk ja 2,5v) rakastaa hampaiden pesua. Pienempi alkaa aina nauraan kun näkee harjan ja hihittelee samalla kun harjaan niitä. Isommalle kun sanoo että mennään hammaspesulle, niin tulee nauraen ja juosten vessaan. Eli meillä hampaiden pesu sujuu oikeen mallikkaasti. Meillä ei oo ikinä ollu mitään ongelmia, kun ollaan alettu pestä hampaat säännöllisesti kun ne on ollu 5 kk (ekat hampaat tuli silloin).

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Meillä on antaneet pestä hyvin heti kun on alettu peseen eli heti kun hampaita on alkanut olla. Tahnaa on käytetty sitten kun ovat oppineet sylkäisemään eli reilun 1v ikäisenä. 3v. pesee jo itse aamuisin. En tiedä onko se nyt niin hyvin sitten pesty, mutta on innoissaan kun saa ihan itse hoitaa homman.

Meillä oli just 3-v hammashoitajakäynti, ja se sanoi että 3-vuotiaana pitäs alkaa pestä kahdesti päivässä (ei siis tosiaan vielä 11kk) ja aamupesu voi ihan hyvin olla lapsen itsensä tekemä, pääasia että sitä hammastahnan fluoria menis hampaiden pinnalle. Iltapesu vois sit olla aikuisen tekemä mielellään.

Meillä tytön kanssa tehdään iltasin niin että ensin pesee äiti tai isi ja sitten tyttö itse, ja aamuisin sitten tyttö itse. On hänelle iso juttu että saa itse pestä.
Ei oo meilläkään vedetty herneitä nenään hampaiden pesusta, ennemmin olis niitä "liian usein" pesemässä:D

Meillä nyt 1v4kk ikänen tyttö ja antaa pestä hampaansa suht mukisematta. Mut ehkä on jo tottunu ku ekat hampaat puhkes jo 3kk ikäsenä... Tai sit voi viel ruveta vastustelee enemmän:D

Aluksi sujui hyvin, siis silloin kun hampaita alkoi tulla. Oltiin harjaan tutustuttu jo kauan jne. Mutta 1v synttäreiden aikoihin alkoi vastustelemaan, kun alettiin käyttämään tahnaa. Ei tuu mitään oikein siitä hommasta, tyttö haluaa vaan ite imeskellä kaikki tahnat harjasta eikä anna äidin tai iskän pestä. |O Joskus onnistuu paremmin, joskus huonommin. Nyt siis lapsi on 1v4kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Koska ne oppii sylkemään? 2v nielee iloisesti tahnavaahdot... Hammaslääkäri sanoi että hänen 6v ei osaa vielä sylkeä, täh?!

No mulle sano hammaslääkäri, että hammastahnalla missä on fluoria 500ppm voi pestä vaikkei lapsi osaa sylkeä. Paitsi tietty jos hanavedessä on paljon fluoria ni riittää pelkkä sekin.

Yhteistyössä