Lapsen hakeminen hoidosta alkoholia nauttineena...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Olen juonut terassilla oluen lapsen syödessä jätskiä vieressä. Ja siitä lähtenyt autolla muksun kanssa. Rikollista ja lastensuojeluilmoituksen paikka, vai?

eikun oikeaa suhtautumista alkoholiin kannustan vastaavanlaiseen kàytòkseen,. jollemme halua kasvattaa lapsiamme tabujen varjossa

Suomessa terasseilla on vain usein sellaista porukkaa, että sinne ei voi viedä lapsia. Ei se ole ongelma, että ottaa vähän alkoholia ja muksu ottaa jädeä, vaan se, että täällä suomessa alkoholia saa anniskelupaikoista, joissa on vahvasti päihtyneitä, huonosti käyttäytyviä ihmisiä. En minä ainakaan halua viedä lastani anniskelupaikkaan.

Asia on tietysti hyvin erilainen esim. Italiassa.

SIISPà: olisiko aika muuttaa jotain myòs suomessa vai ei??????!

Mutta ratkaisu ei ole se, että viedään lapset paikkaan, jossa on känniääliöitä. Ja suomessa ei asenteet muutu, ellei kontrollipolitiikka katoa. Ja se ei ole mihinkään poistumassa.

eli mikà on sun ratkaisu asiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja mamma italiana:

Yleisellä tasolla kontrollin purkaminen ja alkoholin altistaminen sosiaalisen kontrollin alle. Tällä hetkellä yksilön ja yhteisön vastuu on ulkoistettu valtiolle, jolle se ei kuulu ja joka ei sille minkään mahda.

Yleisellä tasolla kontrollin purkaminen ja alkoholin altistaminen sosiaalisen kontrollin alle. Tällä hetkellä yksilön ja yhteisön vastuu on ulkoistettu valtiolle, jolle se ei kuulu ja joka ei sille minkään mahda.

slità paremmin, meni ulkomaan mamma tajunnan ohi ;)

Alkoholin kontrolloiminen estää kokonaan alkoholin normaalin käytön suomessa. Kun sitä myydään ainoastaan harvoissa paikoissa, niin ne on joko a) täynnä humalaisia ja siten sellaisia, että niihin ei voi viedä lapsia tai
b) Jotain niin hienoja (kalliita) paikkoja, että ne eivät ole osa normaalia elämää, joka sekin liitettynä "sallittuun" alkoholiin nostaa alkoholin arvostusta ja tavoiteltavuutta.

Meillä valtio määrää myös esim. kännäämisen tavoiteajat. Se voi kuulostaa ulkomaalaisesta omituiselta, mutta sulkemisajan määrittäminen on aiheuttanut sen, että täällä lojutaan ravintoloissa yleensä loppuun asti. Lisäksi saatavuuden rajoittaminen aiheuttaa hamstraamista ja trokaamista normaaleillakin ihmisillä.

Alkoholin "tiukka" ikäraja ja kaksinaimoraalinen suhtautuminen siihen aiheuttaa sen, että alkoholi on suomessa olennainen ja tärkeä osa aikuisuutta ja siten aikuistumista. Nuoret haluavat tulla aikuisiksi ja alkoholi on vahva siirtymäriitti, joka vielä usein mahdollistaa seksin, joka on toinen tärkeä asia "aikuiseksi" tulemisessa.

Alkoholin kontrolloiminen estää kokonaan alkoholin normaalin käytön suomessa. Kun sitä myydään ainoastaan harvoissa paikoissa, niin ne on joko a) täynnä humalaisia ja siten sellaisia, että niihin ei voi viedä lapsia tai
b) Jotain niin hienoja (kalliita) paikkoja, että ne eivät ole osa normaalia elämää, joka sekin liitettynä "sallittuun" alkoholiin nostaa alkoholin arvostusta ja tavoiteltavuutta.

Meillä valtio määrää myös esim. kännäämisen tavoiteajat. Se voi kuulostaa ulkomaalaisesta omituiselta, mutta sulkemisajan määrittäminen on aiheuttanut sen, että täällä lojutaan ravintoloissa yleensä loppuun asti. Lisäksi saatavuuden rajoittaminen aiheuttaa hamstraamista ja trokaamista normaaleillakin ihmisillä.

Alkoholin "tiukka" ikäraja ja kaksinaimoraalinen suhtautuminen siihen aiheuttaa sen, että alkoholi on suomessa olennainen ja tärkeä osa aikuisuutta ja siten aikuistumista. Nuoret haluavat tulla aikuisiksi ja alkoholi on vahva siirtymäriitti, joka vielä usein mahdollistaa seksin, joka on toinen tärkeä asia "aikuiseksi" tulemisessa.

tuossa tulikin asiaa

Meidän lasten tarhasta on sanottu, ettei edes kaupassa saa käydä (saati sitten YHDELLÄ OLUELLA) ennen kuin hakee lapsen.

Lapsen hoitoaika on vanhemman työaika+matkat ilman kauppa-ym.reissuja...

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
no hei, YHDEN.

Siis miä en paheksu sitä yhden ottamista vaan ihmettelin sitä että eri paikoissa suhtaudutaan aika eri tavalla. Jossain voi näköjään hakea lapsen yhden ottaneena eikä siinä ole ongelmaa, täällä ei todellakaan voi.

Ja mistäs ne näkee että se on sen yhden ottanut? Sen jälkeen kun suurin osa voi ihan vielä ajaakin autoa, niin tädit alkaa väittää että olet päihtynyt? Voi elämä mikä keskustelu taas :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Olen juonut terassilla oluen lapsen syödessä jätskiä vieressä. Ja siitä lähtenyt autolla muksun kanssa. Rikollista ja lastensuojeluilmoituksen paikka, vai?

Ei ehkä näinkään, mutta kylläkin itsetutkiskelun paikka. Millaista mallia näytät lapsellesi? Onko mahdollista että tuopillinen vaikuttaa ajokykyyn, vaikka ei vielä promillerajat ylity?

Ajattele, että lapsesi aikanaan tekee samoin, ja vetääkin pari kaljaa ja ajaa kolarin tai menettää rattijuopumuksen takia virkansa. Taikka jos sinä kumminkin ajat kolarin lapsi kyydissä, hieman promillerajan alapuolella? Minä en ainakaan voisi antaa itselleni anteeksi.

Alkoholi on ihan OK, mutta ei lasten eikä auton kanssa. Tuo kolmikko on tosi huono yhdistelmä, enkä sellaisella kehuskelisi!

oletko tosissasi?

Olen. Oletko sinä sitä mieltä, että on OK lähteä lapsen kanssa autolla kaljoittelemaan?

timppa ja mà puhuttiin YHDESTà oluesta. Voihan sitàkin kutsua kaljoitteluksi..... Jos alkoholismiongelmat halutaan poistaa Suomesta (tai ainakin osittan vàhentàà), on korkea aika muuttaa mentaliteettià. Ei mitààn juoppopaikkoja vaan baareja ja kahviloita jossa aikuiset voi nauttia kahvia tai vaikkapa lasisillisen ja lapsetkin ovat tervetulleita. Lapsille on turha luoda sellaista salaperàistà kuvitelmaa pubeista, kielletyt jutut houkuttelevat myòhemmin ja se valitettavasti nàkyy suomessa.

peesi...

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
no hei, YHDEN.

Siis miä en paheksu sitä yhden ottamista vaan ihmettelin sitä että eri paikoissa suhtaudutaan aika eri tavalla. Jossain voi näköjään hakea lapsen yhden ottaneena eikä siinä ole ongelmaa, täällä ei todellakaan voi.

Ja mistäs ne näkee että se on sen yhden ottanut? Sen jälkeen kun suurin osa voi ihan vielä ajaakin autoa, niin tädit alkaa väittää että olet päihtynyt? Voi elämä mikä keskustelu taas :headwall:

Ei ehkä nää, mutta voi vallan hyvin haistaa. -Ja totta,yhden jälkeen ei varmasti ole päihtynyt, mutta silti tällä paikkakunnalla varmasti saa lastensuojeluilmoituksen jos menee hakemaan lapsen YHDENKIN oluen nauttineena, vaikkei siinä ehkä ole mitään pahaa...

Kyllä mä kyseenalaistaisin ja rankasti pk-henkilökunnan arviointikyvyn ja tilannetajun, jos mulle ei lasta annettais yhden tai kahdenkaan alkoholiannoksen nauttimisen jälkeen. Haisin tai en.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiivinen:
Ei saa luovuttaa päihtyneelle. Ei edes sille yhden juoneelle.
Tämä käytäntö on meidän tarhassa.

PÖH, jos näin on, päiväkotinne on ottanut laittoman holhouslinjan! Poliisilla eikä lastensuojeluviranomaisellakaan ei ole oikeutta olla luovuttamasta lasta holhoojalle, joka on juonut esim. yhden terassioluen.

Ei edes sille yhden juoneelle.

Alkuperäinen kirjoittaja catlady:
Meidän lasten tarhasta on sanottu, ettei edes kaupassa saa käydä (saati sitten YHDELLÄ OLUELLA) ennen kuin hakee lapsen.

Eikö tätä ole vielä kukaan muu huomannut? Eihän se kaupassa käyntikään ole sallittua (yleisesti tiedetty tosiasia tällä palstalla), miksi se oluella käynti pitäisi sallia? Tai edes kahvilla käyminen.

Eikö tätä ole vielä kukaan muu huomannut? Eihän se kaupassa käyntikään ole sallittua (yleisesti tiedetty tosiasia tällä palstalla), miksi se oluella käynti pitäisi sallia? Tai edes kahvilla käyminen.

Monet ihmiset juo kahvia ja alkoholia työajalla kun on neuvotteluja. Oletko kuullut?

Alkuperäinen kirjoittaja en tajua taas:

Monet ihmiset juo kahvia ja alkoholia työajalla kun on neuvotteluja. Oletko kuullut?

No käsittääkseni alunperin ei ollut siitä kysymys, vaan siitä, että mennään ihan vaan huvikseen sinne oluelle, ennen kuin haetaan lapsi hoidosta. Etkä ilmeisesti huomannut sarkasmia viestissäni, en ole todellakaan sitä mieltä, että niin ei saisi tehdä, mutta jos kaupassa käyminenkin tuomitaan, miksei täällä tuomittaisi myös oluella käymistä.

Oletko kuullut subjektiivisesta päivähoito- oikeudesta? kaikkien lasten äidit ole töissä.
Mutta kyse ei liennyt tästä vaan siitä saako olla juonut yhden lasta hakiessaan.
Meillä oli taannoin TYÖAJALLA (muttei tehty töitä tietenkään) erään työkaverin läksiäiset ja joo, join alkoholia 2 annoksen verran. Mun muksu ei ollut silloin päiväkodissa, mutta jos olisi ollut niin mitäs sitten olisi tapahtunut??
Soitettu jepet vai?

Tuossa on muuten harvinaisen paljon totta!!!
Kun siis oikeasti miettii tuota asiaa!

No mä olen käynyt kaupassa ennen lapsen hakua hoidosta. Ja mulle on aivan sama kuka hakee lapsensa yhden ottaneena. Mä en ota ennen lapsen hakua, syystä että varmaankin nukahtaisin.

Toinen olennainen osa Suomen alkoholiongelmassa on se. että ihmiset oppisivat pois humalajuomisesta. Ja sitä ei millään säännöksien purkamisilla poisteta. Vaan se lähtee yksilöstä itsestään...

Alkuperäinen kirjoittaja en tajua taas:

No käsittääkseni alunperin ei ollut siitä kysymys, vaan siitä, että mennään ihan vaan huvikseen sinne oluelle, ennen kuin haetaan lapsi hoidosta. Etkä ilmeisesti huomannut sarkasmia viestissäni, en ole todellakaan sitä mieltä, että niin ei saisi tehdä, mutta jos kaupassa käyminenkin tuomitaan, miksei täällä tuomittaisi myös oluella käymistä.

Kun ei multa ole koskaan työaikoja kyselty. Välillä olen pitänyt ansaitun vapaapäivänkin ja käyttänyt sen ystävien kanssa kaupungilla ostoksilla ja kuohuviinilasillisella jos toisellakin. Ja olen hakenut lapset kivan päivän jälkeen kotiin.

Käyn myös kaupassa töiden jälkeen, tietenkin. Päiväkoti on kotimme vieressä. Pitäiskö ensin matkustaa tunti kaupungista kotiin, hakea lapset ja matkustaa toinen tunti takaisin kaupunkiin??? Tietenkin käyn ostoksilla työmatkalla. Perhe tarvitsee ruokaa ja vaatteita. ja minä edes joskus omaa aikaa. Tämä ei ole ollut ongelma, koska ei päiväkodissa minua ole kuulusteltu, toisin kun monella tuntuu omassa päiväkodissaan olevan. Kummastelen!

Ja kuka kertoo pk:n väelle sen mitä on tehnyt työpäivän jälkeen.

Itse teen joka toinen viikko aamua ja joka toinen iltaa. Ja kyllä useimmiten käyn kaupassa joko enne muksun hakua päikystä tai vasta sitten kun olen vienyt. Mä olen oppinut sen että pidän turpani kiinni siitä mitä teen "omalla ajallani" silloin kun lapsi pk:ssa ja mä en ole töissä.