Lapsen atooppinen iho, apua!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinenäiti

Vieras
Nyt menee hermot lapsen ihottuman takia. Mikään rasva ei auta, ihan lääkärin ohjeiden mukaan hoidettu ja nyt varsinkin kasvot ihan kamalat, silmien ja huulten ympärys jo aivan sellanen rypyläinen! Käytössä duocort ja decubal, muuta ei oo. Lapsi raapii ja repii yötä päivää. :(
Onko mitään vitamiineja tai jotain muuta "kikkaa" millä oman lapsesi ihottuma olisi hellittänyt? Alan olla epätoivoinen! Niin ja lapsi 4 v, allergiat sun muut negaa. Ihottumaa ollut vauvasta asti mutta pahenee vaan, taipeiden lisäksi nyt kasvot tosi pahana :(

Meillä oli ruoka-aineallergiat, joten tilanne eri kuin teillä. Hanskat (vaikka sellaiset puuvillaiset alushanskat) käteen ettei raavi kynsillä. Kunnon suihkut joka päivä, että iho vettyy kunnolla ja rasvaus sen päälle. Kunnon kerros kortisonia. Meillä rasvan nimi oli Prednisolon.

Ja toivottavasti joku toinen antaa parempia neuvoja!

Kai teillä on noita perusvoiteita vaihdeltu aina välillä? Rasvaus tarpeeksi usein?

Takrolimuussivoide oli yhdessä vaiheessa meillä käytössä. Perusvoiteet ja kortisonivoiteet on vaihdelleet. Tällä hetkellä on miniderm perusvoiteena.

Meillä sama ongelma parina talvena, lapsi nyt 4v. Nyt näyttäs et olis kadonnu koko atopia. Käytiin ihotautilääkärillä ja saatiin tacrolimusiini kasvoihin, muualle Dermalog. Ootko kokeillu maitohappobakteereita? Itse en niihin kauheesti usko, muuta jäivät päälle ulkomaanmatkan seurauksena ja nyt iho parempi. Ennen Dermalogia iholle käytössä Sibicort ja punainen Abopase. Lääkäriin siis vaan.

Meillä myös lapsen atoopistaihoa pahensi vauvana allergiat.
Perusvoide vinkiksi voisin antaa Dermoshopin extravoiteen. Ihme tököttiä jonka olen kuullut auttaneen monen atooppiseen ihoon. Myös meidän tytöllä tehnyt ihmeitä. Onneksi iho on rauhoittunut myös iän myötä jonkin verran, mutta muistan nuo vauva ajat. Helpotusta tuli vasta kouluiässä kun alkoi löytyä allergioita. Pahimpia meillä olivat siitepölyt ilmassa joihin hän oireili ihollaan.

Kannattaa muistaa että allergiat eivät läheskään aina näy missään testeissä, vaan mahdollisesti vain iholla.

Jos olis mun lapsi niin karsisin hetkeksi ruokavalion ihan minimiin: tyyliin possu, riisi, mustikka ja maissi ja katsoisin mitä ihon kunnolle tapahtuu.

Jos tilanne helpottaisi edes vähänkin viikossa, niin odottaisin vielä toisen viikon ja sitten veisin lapsen allerkologille ja hänen avullaan etsisin lapselle sopivan ruokavalion.

Muistathan ohjeet pesuista eli paivittain suihku/ mieluiten kylpy (jossa iho kosteutuu) ja voiteet pestava pois pesuaineella, etteivat bakteerit ja sienet villiinny muhiessaan kalvon alla. Erittain okluusiivisilla voiteilla on tuota taipumusta enemman, koska eivat lahde iholta vaan vedella.

Meillä aikoinaan sanoi lääkäri, että alle vuoden ikäisen lapsen ihottuma melkein poikkeuksetta johtuu ruoka-aineallergiasta. Joten jos ihottumaa vauvasta asti, niin epäilisin kyllä jotain ruoka-allergiaa. Ja usein kasvoissa, varsinkin suun ympäristö ja posket viittaisi ruoka-allergiaan.
Meillä ei esikoisella näkynyt testeissä mitään, prick, verikokeet. Vasta altistus paljasti maitoallergian.

Olen itse atoopikko ja ammatin puolesta tietoinen. 4v ei yleensä enää oireile ruuista. Tärkeää on jo mainittukin päivittäinen pesu, kunnolla suihkutella ja puhtaalle iholle rasvaus tarpeeksi paksusti. Tuo duocort sisältää keskivahvaa kortisonia ja antimikrobia. Itse käyttäisin pelkkää kortisonipohjaista valmistetta jos ei ole selkeää bakteeritulehdusta ja keskivahvakin on jo kasvoille melko/liian vahvaa. Kortisonista valitsisin hydrocortison 2,5% ja ihan alkuun lyhyen aikaa keskivahvaa voi käyttää jos hyvin hankala, esim locoid. Olen kokemuksella huomannut että jos kortisoni käytössä liian kauan, tuubi ei enää tehoa. Väljähtyykö rasva vai tottuuko iho, en tiedä. Nuo limuusit ovat hyvä vaihtoehto kasvoille (takrolimuusi tai pimekrolimuusi) koska kasvojen ohuemmalle iholle kortisoni ei ole kauan suositeltavaa. Reseptin yleensä tekee vain ihotautilääkäri. En pähkäilisi enempää allergioita, pesuaineita yms. Siinä vaan menee ylimääräistä energiaa. Monipuolinen ruoka on hyvä, ellei vakavia allergiaoireita. Jos illalla vielä kunnon suihkurasvaus ja huomenna pyrkisi lääkäriin. Uudet tuubit kehiin ja jatkossa aikaa ihotautilääkärille. Voisi miettiä nuita limuusivoiteita tai esim kokeilla sup valohoitoa. Tsemppiä-ihotaudit ovat välillä kovin kuormittavia

Meillä kans ollu suuri ongelma atoopikon kanssa. Kesällä iho ihan hyvä, mut talvet ollu hirveitä. Nyt olen pessyt kaikki pyykit nestemäisellä minirisk pyykkiaineella. Rasvaan ihoa decupal voiteella päivittäin ja apteekista ostin kokeeksi Dermalex voidetta joka sopii lapsille. Voitelen sillä kun pahin alkaa, niin toistaiseksi tänä syksynä pysyny vielä aisoissa. d-vitamiini tärkeä kans.

Meillä kanss a6 vuotias atoopikkolapsi. atopiaa ollut vauvasta asti.
Tänä vuonna iho meni niin pahaksi että oli pakko viedä ihotautilääkärille ja sieltä saatiinkin niin hyvät rasvat että ikänä ei oo vielä pojan iho ollut noin hyvä mitä nyt on :)

Locoid, protopic ja käsky pestä lapsi aqualan rasvalla. perusvoiteina käytössä meillä ollut lipolan, novalan ja miniderm :)
huonoimpina kausina kun laittaa tubifastia tai sinkkisukat taipeiden päälle rasvauksen jälkeen niin ei pääse yöllä rapsuttelemaan ihoa.

suosittelen että viet lapsen ihotautilääkärille joka osaa määrätä juuri oikeat rasvat.

Hiiivauutteet pois ja hae Lidlistä luomuvoita, lisää sitä ruokiin reilusti:-)

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1459639-suussa-rakkuloita/

ja tietysti pesuaineista pois tuo natriumlauryylisulfaatti HETI. Oliko?

Meillä 5 kk vanha ihottumasta kärsivä vauva. Ihottumaa on runsaasti kasvoilla, mutta jonkin verran käsissä ja jaloissa kyynärpään ja polven tuntumassa. Ilmeisesti ihottuma on atopiaa, kun allergiaa ei ole löytynyt. Allergiatestit on otettu iholta - kaikki negatiivisia ja kokeiltu maidotonta ruokavaliota. Ihottuma alkoi jo ennen kiinteiden kokeilua. Lääkärissä on ravattu tiheään,myös lasten allergialääkärillä.

Alkaa epätoivo täälläkin vaivaamaan - voiteita olemme kokeilleet laajalla skaalalla. Kortisonia / sibicortia en halua jatkuvasti käyttää.

Toistaiseksi olen pessyt vauvaa lähinnä vedellä, eli nuo saippuat olisi meillä uusi kokeilu.

Hei elkää oikeasti käyttäkö decubal rasvaa, siinä on muihin voiteisiin verrattuna paljon aineita joille voi herkistyä, dermalog tai orionin/apobase ennemmin käyttöön

Iholta testattavat ns. Prick testit eivät ole luotettavia, siksi niiden käyttöä on vähennetty. Julkisella puolella Prick testejä ei juuri enää tehdäkään. Ainoa varma tapa todentaa allergia on altistus.

Pikkulasten vakavien ihoekseemojen aiheuttavat todennäköisemmin kananmuna, maito tai kotimaiset viljat.Tässä järjestyksessä.

Käy kunnon allergialääkärillä, ja teette maitoaltistuksen. Meillä 2 -vuotiaalla parani iho kahden viikon sisällä kun maito jätettiin ruokavaliosta pois. Itse olin ihan varma ettei lapseni ole maitoallerginen, koska ei ollut suoli tai muita oireita. Pakko se on kuitenkin uskoa, kun näkee mikä vaikutus sillä meidän muksun ihoon oli. Tähän asti on oltu jatkuvasti joka toinen viikko kortisoni kuurilla ja pahimmillaan sinkkisukat käsissä ja jaloissa.

Päiväkodin täditkin ovat ihan ihmeissään kuinka nopeasti iho parani kun maito jätettiin pois. Ennen sitä kokeiltiin jättää kananmuna pois, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Päikyssä on tultu ihanan hyvin kokeiluihin mukaan.

Niin ja lääkäriltä saatte myös kutinaan livittävään antihistamiineihin tarvittavat reseptit. Meillä on tällä hetkellä illalla käytössä nesteminen Atarax ja ammulla Xyzal. Atarax lievittää illalla tehokkaasti kutinaa ja helpottaa nukkumista. Atarax on kuitenkin väsyttävä antihistamiini. Xyzal ei väsytä, joten sitä voi tarvittaessa antaa myös päiväksi.

Ja sitten tietysti suoria histamiinin vapauttajia sisältävät ruuat pois. Atoopikoille ongelmia tuottavat yleensä aina: tomaatti, sitrushedelmät, mansikat ja suklaa. Tämä ei tarkoita, että lapsi olisi näille ruuille varsinaisesti allerginen, mutta ne yleensä aina pahentavat kutinaa.

En pähkäilisi enempää allergioita, pesuaineita yms.

Sen verran voi noihin pesuaineisiin kiinnittää huomiota, että jos nyt on käytössä voimakkaasti hajustetut pesuaineet ja huuhteluaineet, niin kannattaa vaihtaa hajuustettomiin herkälle iholle tarkoitettuihin tuotteisiin. Se ei nyt paljoa energiaa vaadi. Jos sellaiset on jo käytössä, niin sitten voi antaa olla.

Yhteistyössä