Mistä atooppinen ihottuma johtuu? Onko aina allergia taustalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minkkius
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minkkius

Jäsen
20.01.2009
337
0
16
Typyllä on todella kuiva iho, ilmeisesti atooppinen ihottuma. Kasvot, varsinkin posket, leuka ja silmänympärykset punottavat, kuivuvat ja välillä jopa ihan hilseilevät.
Ihottumaa on ilmaantunut nyt myös muualle vartaloon, selkään ja vatsaan.
Käsivarret ja jalat ovat olleet aina todella kuivat ja nyt myös taipeissa on ihottumaa, jota tyttö kovasti raapii. Samoin päänahkaa raapii.
Mies kävi tytön kanssa ihan tuolla terv.keskuslääkärillä, joka määräsi vaan samaa rasvaa kuin meillä jo olikin, ja jota on kyllä käytetty!
Mitään muuta lääkäri ei syyksi sanonut, kuin että on ollut niin kuiva talvi. Että näin.

Voiko atooppisen ihottuman takana olla jotain allergiaa? Mun on pakko viedä toi tyttö uudestaan lääkäriin kyllä itse. Tuntuu että se ihottuma vaan pahenee.

Ei välttämättä ole allergiaa taustalla, kuulemma. Mulla ja kakkosella kylläkin niin on ja tuttavaperheistä kaikilla myös sekä atopiaa että allergiaa, mutta voi kuulemma olla ilman allergiaakin.

Yleensä atooppinen ihottuma on perinnöllistä, mutta ihottuma voi laueta jostain allergisesta reaktiosta. Kannattaa käydä ihan ihotautilääkärillä näyttämässä tyttöä. Hyvällä tuurilla tyttärelläsi ei ole atooppista ihottumaa vaan on ollu kuiva ilma. Itse atoopikkona suosittelisin silti ilmankostuttajaa, koska se oikeasti auttaa ihovaivoihin. Itselläni todettiin vauvana vaikea atooppinen ihottuma ja olen saanut kelalta suurinta korvausta. Rasvoihin nimittäin menee todella paljon rahaa. Itse olen kokeillut lähes kaikki mahdolliset rasvat ja parhaimmat on ollut ne joissa on ollut kookosmaitoa.

mitä rasvaa lääkäri määräs? ihokin voi tottua niihin, pitäisi välillä vaihtaa.

atooppisen ihottuman takana voi olla allergiaa, esim. mulla itsellä ilmeni pienenä ruoka-aineallergiat (mansikka, suklaa, sitrukset..) taipeissa ihottumana.

atooppista ihottumaa hoidetaan päivittäisillä suihkuilla (yksilöllistä, kestääkö iho, mutta saa pestyä kaikki bakteerit+hien pois) ja sen jälkeen pyyhekuivalle iholle levitetään rasva. "lumiukko"-tyyliin, eli iho levitetään niin paljon rasvaa että on valkoinen ja varovasti se sitten imeytetään ihoon.

onko ihottuma tulehtuneen näköinen? ts. onko rikkiraavituissa kohdissa punoitusta, keltaista karstan tapaista.. märkiikö... jos on tulehdusta havaittavissa se pitäis sitten antibiooteilla hoitaa...

pienelle lapselle voi pahimpiin ihottumaläntteihin laittaa 1% hydrocortison-voidetta. mutta kannattais kyllä viedä jollekin paremmin asiansa tuntevalle lääkärille, jos oikeasti pieni kärsii ihottumasta ja se vie teidänkin energiaa.

voi olla taikka sitten ei.. mulla on tosi lievä atopia mutta esikoisella sitten aika paha. toissa talvena kuoriutu päästä varpaisiin 2 kertaa ja jopa ihotautilääkäri oli varma että se on lääkeaine allergiasta koska alkoikin seuraavana päivänä leikkauksen jälkeen mutta kaikki aineet testattiin ja kaikki negaa. sen jälkeen ei oo niin pahaa ollut mutta jalat on nytkin melkeen verillä kun tuo poika niitä raapii kortisoonia aina tarvittaessa pahimpina kausina ja decuball sitten muutoin. oli myös maitoallergia ja kissa allergia on edelleen. mutta ne aiheuttaa astmaoireita, ja infektioastmakin on. ja ilmeisesti tulossa lievä rasitusastma diaknoosikin koska yski juoksutestin päätteeksi eilen :(

jos epäilet jotakin ruoka-aineallergiaa, niin älä lähde itse poistamaan niitä ruokavaliosta.
*muoks perusteluna siis, että jos taustalla onkin ruoka-aineallergioita, ni jättämällä ne kokonaan pois ruokavaliosta niille voi herkistyä jopa pahemmin. ja itse ei ole tarpeeksi pätevä määrittelemään mikä on tarpeellinen aine ruokavaliossa. lääkäri tekee päätökset kun on jotain varmaksi todettu.

pyykinpesutottumuksiaan voi tarkistaa. usein atoopikko ei tarvitse mitään erityisiä pesu/huuhteluaineita, vaan sen, että kone ei oo liian täyteen survottu että pyykki tulee huuhdeltua kunnolla. ja pesuaineen määrä, onko mahdollisuus lisähuuhteluihin...

kannattaa mennä yksityiselle ihan ihotauti lääkärille. minulla atoopinen iho ja 5kk tytteli ehkä perinyt sen. pää täynnä kutisevia läikkiä ja muuallakin kuivaa.. ei olla vielä käytetty lääkärissä, ahkeraa rasvausta ja ilmakylpyjä

Meillä oli hyvin samanlainen tilanne kuin aloittajalla. Lapsen iho kuivui ja punoitti erityisesti talvella, ja pian ihottuma levisi poskista käsivarsiin ja polvitaipeisiin. Perusrasvat eivät tehneet juuri mitään, ja kutina vei yöunet sekä lapselta että meiltä vanhemmilta.

Terveyskeskuksessa saatiin aina samaa voidetta, josta ei ollut pitkäaikaista apua. Ihotautilääkäri kuitenkin kertoi, että atooppinen ihottuma ei aina johdu allergiasta. Joillakin allergiat pahentavat oireita, mutta toisilla taustalla ei ole mitään allergiaa, vaan perinnöllinen taipumus ja esimerkiksi kuiva pakkasilma. Meidän lapsella ei löytynyt allergioita testeissä, mutta atopia jäi silti riesaksi.

Hoitoon auttoi säännöllinen rasvaus, pyykinpesutottumusten tarkistus ja ilmankostutin talvella. Pahimpiin kohtiin käytettiin mietoa kortisonivoidetta lyhyinä kuureina, ja tulehduksissa tarvittiin antibiootteja. Eli jokaiselle pitää vähän etsiä oma yhdistelmä, mikä toimii.

Jos haluat selkeän yhteenvedon aiheesta, tässä on hyvä tietopaketti https://medilux.fi/atooppinen-ihottuma/ Tuosta oli meille hyötyä, kun mietimme mitä kaikkea kannattaa kokeilla ja milloin hakea apua.

Yhteistyössä