Lapsen astmasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätietoinen

Vieras
Meillä lapsella (4v.) on epäily astmasta ja nyt on ollut sen vuoksi käytössä Pulmicort lääke (ja varalla avaava lääke Aeromir). Nyt viime päivinä poika on ollut hyvin levoton, "puhisee" ja "ähkii" ja on jotenkin sellainen outo (virnistelee omituisesti, puhuu hengästyneen oloisesti jne.). Nyt minua mietityttää se, että voiko nuo edellä mainitut asiat liittyä jotenkin astmaan ja hengenahdistukseen vai onko ne vain jotain muuta (esim. äidin kuvitelmaa)?

Jotenkin itse mieltää astman ja hengenahdistuksen sellaiseksi vinkuvaksi hengitykseksi ja hengen haukkomiseksi ja sellaisia oireita en ole kuitenkaan nyt huomannut (vinkunaa on ollut flunsssan yhteydessä). Miten te tiedätte, milloin lapselle tarvitsee antaa avaavaa lääkettä muun lääkityksen lisäksi?

Kuvailemasi asiat liittyy siihen astmaan, lapsella ei henki kulje niin hyvin kuin pitäisi. Hengitys on työlästä, jos siitä hengästyy.
Avaavaa lääkettä annan heti kun esim. nenä rupee vuotamaan tai jos huomaan ettei lapsen on hankala hengittää

Ei se hengitys välttämättä mitenkään vingu. Puhina ja ähkiminen voi ihan hyvin olla merkkejä hengityksen vaikeutumisesta. Avaavaa lääkettä kannattaakin antaa sen ohjeen mukaan kun tuommoista esiintyy ja seurata tilannetta. Nyt varsinkin kun on tuota siitepölyä niin tukkiutuu helpommin hengitystiet.

kyllä minä käyttäisin lääkärissä, jos hengitys on tavallisesta poikkeavaa.
Meillä parivuotiaalla on infektioastma ja siitä tietää milloin on aika lähteä lääkäriin (kun ei kotona ventoline enää auta), kun alkaa joko ähkivä hengittäminen (tavallaan pidättää henkeään ja puhkuu), on hengästyneen oloinen tai sitten selkeästi käyttää apulihaksia hengittäessä ("hengittää vatsalla"), vinkumista ei ole meillä koskaan ollut, rohinaa kylläkin, mutta ei aina sitäkään kovin paljon. Nyt meillä myös astmaepäily ja kotona Flixotide ja tarvittaessa Ventoline. Astmaatikon kanssa kannattaa mennä herkästi lääkäriin.

Yhteistyössä