Astmaatikot hei!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heihei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heihei

Vieras
Onko teillä ollu ns astman pahenemisvaiheita ja miten ne on oireilleet?

Itselläni on ollu jo 3 viikkoa flunssa. Oon astmaatikko mutta yleensä flunssat on menny kohtuu hyvin kuitenkin. Nyt mulla on hengenahdistuskohtauksia jo pienen rasituksen yhteydessä ja rintaa puristaa tosi paljon, ihan kuin ois joku möhkäle rinnan päällä. Ei meinaa jaksaa tehdä mitään. Pef-arvot on vähän alakanttiin mutta eivät kuitenkaan hirveästi, avaava lääke auttaa ahdistukseen vähän mutta ei kunnolla. Tässä ny arvon että onko tämä nyt astmasta johtuvaa vai onko mulla sydänlihastulehdus tai keuhkokuume. Kaikissa voipi olla nämä samaiset oireet... huomenna meen lääkäriin mutta aattelin silti kysäistä onko palstalaisilla ollu minkälaista oiretta, mikäli täälä joku astmaatikko on.

Noista pef-arvoista että ne on niin vähän alakanttiin että mun on hirveen vaikea uskoa että tällänen ahdistus vois aiheutua niin pienestä. Mutta en sitte tiedä, miten muilla on ollu? asia on mulle sillee uus että mulla on ollu aina lievä astma ja elämäni eka kertaa tällänen tilanne nyt.

[QUOTE="vieras";23768244]Olet flunssassa. Eikö se tieto riitä, kyllä ei astmaatikollekkin tulee noita oireita flunssassa.[/QUOTE]

No kyllä mä sen ymmärrän mutta nämä oireet on mun mielestä kohtuuttoman voimakkaat. Kun mulla on flunssa niin kyllä mä pystyn esim laittaa pyykit koneeseen. Nyt joudun levätä kaks kertaa pyykkikoneen täytön yhteydessä kun rintaa puristaa ja henkeä ahdistaa. senkin jälkeen menee kauan ennenku palaudun niin että olo on taas ok. vauvaa kun kannan pienen matkan niin olo on kuin ois juossu maratonin. Ei mulla henk koht yleensä flunssa tällästä aiheuta.

kuulostaa astman pahenemisvaiheelta.

jos avaavia joutuu käyttämään paljon hoitavasta lääkkestä huolimatta, on parempi kädä lääkärissä. tsekkaavat varmaan jotain kokeita ja jos joku bakteeritulehdus ei tuota aiheuta tai ole muuhun sairauteen viittaavaa, luulis että iskevät nappilääkkeitä kuurin. useimmiten suun kautta kortisoni reilun viikon kuuri. jos se astmaa on niin se kyllä jeesaa. avaaviakin saattavat antaa sellasen pitkäkestosen avaavan.

No mulla joka kevät astma pahenee, ei siitä pääse yli eikä ympäri kun luonto kukkii ja siitepölyä on todella paljon!

Kesän myötä oireet vähenee ja voin taas pienentää lääkeannoksia normaaliin :)

Niin ja minulla käytössä Symbicort (kortisoni + avaava samasssa) loistolääke. Annosta vaan nostan sitten keväisin.