lapsen allergiatestit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Onko kukaan teetättänyt lapselle allergiatestejä (prick) yksityisellä? Paljonko noin suunnilleen maksoi Kelan korvausten jälkeen?
Minä olen tosissaan alkanut miettiä sitä vaihtoehtoa ja samalla myös korvien putkitusta.
Lapsi on vajaa 2-v ja altistuksissa todettu allergiat maidolle (joka nyt jo ohi) ja kaikille kotimaisille viljoille.
Ongelmana on kuitenkin jatkuvat korva- nielu ym tulehdukset ja yskä, joka vaan jatkuu ja jatkuu.
Lääkärit vaan tuouttavat lääkekuuria toisensa perään. Parhaimmillaa 4 kuuria yhteen menoon. Kesä oli helpompi, ei ollut yhtään korvatulehdusta, mutta räkä valui taukoamatta ja aivasteli (siitepölyt???). Nyt on syyskuun jälkeen jo toinen tulehdus päällä. Yskä ei ole ollenkaan loppunut välissä. Siihen käsketään antaa Salbuventiä tai Sir Epehdrin yskänlääkettä. Mutta ei niistä kyllä ole juurikaan ollut apua.

Me teetettiin yksityisellä testit viime kesänä kun ei saatu neuvolasta/terveyskeskuksesta apua. Testi maksoi 50 ? ja laaja lääkärinlausunto lisäksi 50 ?, että aikasta kallista mutta jos on vakuutus niin kai se korvaa. Ihotestit tehtiin ja heti saatin syy selville - maitoallergia. Muutama kuukausi ennen otettiin verikoe, jossa ei vielä näkyny mitään.

Alkuperäiseltä kirjoittajalta kysyisin, että onko maidot ja viljat testattu kunnallisella puolella? Lapsen voinnin seuraaminenhan olisi tärkeää, kun näinkin laajoista allergioista on kyse. Ja lapsesi tuntuu oireilevan koko ajan. Eikö kunnallisella puolella pääse kontrollikäynteihin allergialääkärille?

Yksityisellä puolella summat on kovia itse maksettaviksi, jos ei vakuutusta. Meillä kaikki lapset ollu aluksi maitoalergioiden takia testeissä ja seuranta jatkuu etenkin jos ongelmia. Tyttö 3v. päässyt ruoka-aineallergioista, mutta siitepölyjen takia hoidot ja seuranta jatkuu. Ja parasta minusta on se, että aina päästään samalle tutulle lääkärille, joka hallitsee tilanteen. Jokaisen lapsen kohdalla on saatu tarkat ohjeet, mitä ruoka-aineita ja missä järjestyksessä kokeillaan. Ja hirmusesti oon saanu tältä lääkäriltä myös tukea, kun on tuntunut että mikään ei sovi ja jouduttu menemään takapakkia. Välillä se kaikki voi olla tosi raskasta ja silloin on hyvä että on joku keneltä voi kysyä ja joka näkee lapsen tilanteen kokonaisuudessaan.

Teidän tapauksesta vielä sanoisin, että kun kyseessä tuntuu olevan jatkuvat oireilut, niin kyllä teidän pitäisi päästä asiantuntijan hoitoon kunnallisellakin puolella. Sitä pitäs kait niin vaatia, ettei edes jaksa. Mut jos suinkin mahollista, niin menkää yksityiselle. Sinne pääsee nopeasti ilman jonoja ja saa kunnon hoitoa. Voimia!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 09:25 3xäityli kirjoitti:
Alkuperäiseltä kirjoittajalta kysyisin, että onko maidot ja viljat testattu kunnallisella puolella? Lapsen voinnin seuraaminenhan olisi tärkeää, kun näinkin laajoista allergioista on kyse. Ja lapsesi tuntuu oireilevan koko ajan. Eikö kunnallisella puolella pääse kontrollikäynteihin allergialääkärille?

Yksityisellä puolella summat on kovia itse maksettaviksi, jos ei vakuutusta. Meillä kaikki lapset ollu aluksi maitoalergioiden takia testeissä ja seuranta jatkuu etenkin jos ongelmia. Tyttö 3v. päässyt ruoka-aineallergioista, mutta siitepölyjen takia hoidot ja seuranta jatkuu. Ja parasta minusta on se, että aina päästään samalle tutulle lääkärille, joka hallitsee tilanteen. Jokaisen lapsen kohdalla on saatu tarkat ohjeet, mitä ruoka-aineita ja missä järjestyksessä kokeillaan. Ja hirmusesti oon saanu tältä lääkäriltä myös tukea, kun on tuntunut että mikään ei sovi ja jouduttu menemään takapakkia. Välillä se kaikki voi olla tosi raskasta ja silloin on hyvä että on joku keneltä voi kysyä ja joka näkee lapsen tilanteen kokonaisuudessaan.

Teidän tapauksesta vielä sanoisin, että kun kyseessä tuntuu olevan jatkuvat oireilut, niin kyllä teidän pitäisi päästä asiantuntijan hoitoon kunnallisellakin puolella. Sitä pitäs kait niin vaatia, ettei edes jaksa. Mut jos suinkin mahollista, niin menkää yksityiselle. Sinne pääsee nopeasti ilman jonoja ja saa kunnon hoitoa. Voimia!

Meillähän tämä homma lähti liikkeelle 4kk iässä kun annoin korviketta. Ihottuma lehahti, aikaa eivät antaneet tkhon. Huusin, kirosin ja taisin vähän itkeäkin, niin päästiin sitten keskussairaalaan osastolle altistukseen. Siellä todettiin nämä allergiat altistuksessa, siis viljat sitten vasta myöhemmällä iällä.
4kk iässä otettiin verikoe,jossa
ei näkynyt mitään. Prickeja ei suostuneet tekemään. Tkssa ei oteta mitään kantaa allergioihin tai tulehduksiin. Resepti kouraan ja ulos. Jos ei kuuri sovi, niin hakekaa uus. Näin on sanottu.
Korvia ollaan käyty näyttämässä yksityisellä. Allergiakontrollissa käydään keskussairaalassa. Mutta se on kyllä ihan turhaa. Kysytään vaan että mitä olette antaneet ja mitä ette. Jatkuvaan yskään eivät ota kantaa. Spiiraa ollaan jouduttu antamaan päivystyksessä muutaman kerran. Oksentaa limaa usein yskiessään. JA tuo yskä on sellaista todella kumean ja röheän kuuloista. Siihen on ne yskänlääkkeet, mutta ei ne mitään auta. Siitepölyajaksi saatiin resepti yksityiseltä puolelta.
Mutta tosiaankin, tämä on kyllä ollut aikamoista pompottelua vähän joka suunnalta. Tkssa eivät monesti edes kuuntele keuhkoja, törkkäävät vaan sen reseptin kouraan. Yskästä sanotaan, että lapset nyt sairastaa aina. Mutta ei kai sentään koko aikaa kuitenkaan?
Mietin tässä, että mihin minä nyt sen ajan tilaisin, lastenlääkärille, korvalääkärille vai allergialääkärille? Vakuutus meillä on, että saahan ne rahat sieltä sitten jälkikäteen. Mutta hyvä olisi tietää, että miten suuriin summiin pitää varautua.

Mä en muista, mitä nämä käynnit on maksaneet. 50 -100? ehkä per käynti, riippuu mitä on tehty. Kaikki testit tietysti maksaa enemmän kun vain kontrollikäynti. Vauvalla putkitettiin just korvat, se maksoi kelan korvausten jälkeen hitusen alle 500?. Mut kaikki tää on niin monimutkaista; allergiat, korvatulehdukset, yskät, iho-oireet, limaisuudet ym. Jos pitkään oireilee, eikä pari antibioottikuuria auta esim. korvatulehdukseen, niin ei ne seuraavatkaan kuurit auta.

Mä tilaisin ajan allergialääkärille, sais kartotettua koko tilanteen. Korvien takia varmaan pitäis käydä sitte erikseen korvalääkärillä, jos ne ei parane. Allergialääkäri katsoo tietysti myös korvat. Kysy vaikka sitten häneltä, kenelle kannattais varata aika jos tarvitsee. Lastenlääkäriasemilla kaikki olis saman katon alla ja lääkäreiden yhteistyö toimii. Jos teillä kerran vakuutus, niin älä enää epäröi tilata aikaa.

Terkkalääkärien asenne kummastuttaa kyllä tosi paljon. Me myös saatu ihan ala-arvoisia kommentteja. Ihan kuin olisi normaalia, että lapsi on jatkuvasti limainen ja yskii ja korvat on tulehtuneet. Pitää sieltä taustalta jotain syytä etsiä, eikä vaan työntää kuuria kuurin perään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 10:11 3xäityli kirjoitti:
Mä en muista, mitä nämä käynnit on maksaneet. 50 -100? ehkä per käynti, riippuu mitä on tehty. Kaikki testit tietysti maksaa enemmän kun vain kontrollikäynti. Vauvalla putkitettiin just korvat, se maksoi kelan korvausten jälkeen hitusen alle 500?. Mut kaikki tää on niin monimutkaista; allergiat, korvatulehdukset, yskät, iho-oireet, limaisuudet ym. Jos pitkään oireilee, eikä pari antibioottikuuria auta esim. korvatulehdukseen, niin ei ne seuraavatkaan kuurit auta.

Mä tilaisin ajan allergialääkärille, sais kartotettua koko tilanteen. Korvien takia varmaan pitäis käydä sitte erikseen korvalääkärillä, jos ne ei parane. Allergialääkäri katsoo tietysti myös korvat. Kysy vaikka sitten häneltä, kenelle kannattais varata aika jos tarvitsee. Lastenlääkäriasemilla kaikki olis saman katon alla ja lääkäreiden yhteistyö toimii. Jos teillä kerran vakuutus, niin älä enää epäröi tilata aikaa.

Terkkalääkärien asenne kummastuttaa kyllä tosi paljon. Me myös saatu ihan ala-arvoisia kommentteja. Ihan kuin olisi normaalia, että lapsi on jatkuvasti limainen ja yskii ja korvat on tulehtuneet. Pitää sieltä taustalta jotain syytä etsiä, eikä vaan työntää kuuria kuurin perään.

Täälläpäin on vielä sitten kamala lääläripula. MEillä oli aiemmin tosi ihana omalääkäri, joka kyllä hoiti hommansa hyvin. Lähti paremman palkan perässä etelään, harmi sinänsä. Eilen sitten kuulin, että keskussairaalasta on lähtenyt se meidän allergialääkäri ja yksi lasten erikoislääkärikin. Siellä siis myös kamala tilanne.
Tuota limaisuutta on tosiaan vaan kommentoitu, että lapset sairastaa vaan paljon. Mutta kun ovat kotona hoidossa ja vanhempikaan ei ole sairastellut. Olen siis ihan 100varma, että on allergiaperäistä yskää ja nuhaa, joka sitten nousee korviinkin.
Pitää nyt yrittää saada aika tuonne yksityiselle lääkärille. Jos vaikka ensin sille lastenlääkärille, niin sehän osaa neuvoa sitten jatkossa, mihin mennään ja kai määrätä lähetteet niihin testeihinkin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 10:42 aleksia harmailee kirjoitti:
Ilman muuta allergialääkärille. Oletko varma että maitoallergia on jo ohi?

Maidosta siis tuli aivan kamala märkivä ihottuma ilman suolioireita. Nyt olemme ohjeiden mukaan antaneet maitotuotteita yli 2 viikkoa ja minun mielestäni ei siitä ole tullut oireita. Ihottumaa ei ole, mutta ei myöskään ripulia. Mutta senkin tietenkin voisi tutkia allergiatestein. Aiemmin maidosta on tullut oireita jo hyvin pienistäkin määristä. Puoli vuotta sitten testattiin aiemmin ja oireita tuli. Nyt on vielä täysin luontaisesti gluteeniton ruokavalio käytössä.

Hei!

Kamala tilanne teillä! Jos teillä ei ole vakuutusta ota ihmeessä heti aamulla yhteyttä sairaalaan jossa olette hoidossa/seurannassa allergioiden vuoksi. Prick-testit eivät välttämättä näytä mitään, jos lapsi oireilee infektioilla/hengitysteillä. Ensinnäkin tuo limaisuus ja yskä: Minusta kuulostaa että voisi olla paikallaan astmalääke, joko kuurina tilanteen rauhoittamiseksi tai jopa pidemmäksi aikaa.Taisit jo kirjoittaakin että olette joutuneet spiiralla käymään. Teidän on saatava hoitoa, tavalla tai toisella!

Kovasti tsemppiä teille :hug:

Kolmen astmaatikon (+ yhdellä laaja-alaiset ruoka-aineallergiat) äiti

Yhteistyössä