lapsen allergiatestit,miten tehdään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jasuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jasuliini

Jäsen
11.10.2006
125
0
16
Ollaan menos pojan kanssa tänää allergiatesteihin ku epäillään ainaki kissa-allergiaa ja joitain siitepölyallergioita.Millasia nämä testit on ku ei oo kokemusta? Poika ihan kauhee neulakammoinen..

Me oltiin taannoin prick-testeis. Ihoon laitettiin pisara ainetta (niinku olis ollu vettä mutta siinä oli aina sitä millä testattiin) ja sit painettiin ihon pinta rikki semmosella metallijutulla. Ei siis oo neula, mut reiän tekee kumminkin ja täytyy sanoa että tuo painaminen mitä esikolle tehtiin, näytti et se tulee pirun kipeetä :o

Useimmiten ne on epikutaanitestinä tehtävät eli iholle laitetaan pikkupulloista allergeeniä ja neulalla tuikataan iho rikki. Sitten odotellaan 15-30 min ja katsotaan kuinka suuret paukamat tulee.

Mun poika oli 2v, kun tuo tehtiin ja 3 hoitajaa tarvittiin pitämään kiinni, että saatiin kaikki neulanreiät tehtyä. On nykyisin 15v ja edelleen erittäin neulakammoinen!

Ihotestissä tehdään pieni"viilto" mihin laitetaan allergia epäily ainetta.
Odotetaan nouseeko patti.
Tai tavallinen verikoe,eli tutkitaan vasta-aineet.
Tuo ihotesti ei satu,saattaa kyllä kutista.

Minun muksulle tehtiin prick-testit, kun hän oli noin 3-vuotias. Ei kuulemma sattunut yhtään, eikä tarvinnut kiinni pitää.
Minullekin on tehty, eikä kyllä sattunut.

Varmaan lapsia joita 'sattunut' on ennemminkin jännittänyt ja pelottanut kauheasti kuin sattunut.

joku totesi että ihotesti ei satu vaan kutiaa \|O
mistä ihmeestä oot sellasta saanu päähäs? ei oo tarkotus pelotella mut jos jännittää niin KYLLÄ SATTUU. iteki neulakammoinen ja mulle tehty testit 7 vuotiaana(tällöin pyörryin) ja nyt aikuisena tehty myös molempiin käsiin ja meinasin oksentaa, niin huono olo tuli ku pelkäsin ja se sattui :(

Mua ei ainakaan sattunut yhtään. Kutisi, mutta se itse pistäminen ei tuntunut miltään, sillä neulat oli ihan ohuita (joskun aikoja sitten tehtiin isommilla neuloilla, jolloin se sattui kyllä). Käännä lapsen pää pois päin ja hän tuskin edes huomaa koska pistetään.

Yhteistyössä