Lapsen allergia ja ruuat..

  • Viestiketjun aloittaja muumimaya
  • Ensimmäinen viesti
muumimaya
Minulla on 5kk poika joka on allerginen perunalle.. Noh, jos joku on joskus tarkemmin lukenut valmispurkkien selosteita tarkemmin niin on huomannut että kaikissa valmisruuissa on perunaa seassa!! Aargh!! Muutenkaan en mikään keittiömestari ole, niin kaipaisin ohjeita, neuvoja, vinkkejä, RUOKAohjeita.. mitä voisin valmistaa itse pojalleni?? kaipaisin myös enemmän tietoa että mitä kaikkea pikku hiljaa voin pojalle antaa/tehdä?? Tähän mennessä saanut porkkana,bataatti,kukkakaali,parsakaali,maissi,riisi ruokia, ja tietenkin joitakin hedelmä ja marja ruokia. En ole uskaltanut kokeilla yleisesti allergisoivia aineksia ollenkaan.. jos niistä tuleekin oireita. Apua kaivataan teiltä joilla tietoa ja kokemusta. Kiitos todella paljon jo etukäteen!! Voi kirj myös suoraan www.muumimaya@luukku.com
 
aleksin ja aaron mam
Hei!
minulla on 8kk ikänen poika ja sekä ja käsivarret on täynnä läikkiä punaisia sai perusvoidetta siihen hydrocortisonia myös ja mietin mille vois olla allerginen,millanen iho lapsellasi on..poika ei syö sitrusjuttuja niin kuin välipaloja.. :/
 
vaavi-taavi
Oletko antanut vauvallesi jo lihaa? Itse keittelen ison annoksen vihannespöperöitä, kukkakaalia, parsakaalia, maissia, riisiä ja perunaa ja mössään ne pakkaseen pilttipurkeissa. Sitten keittelen maustamattoman lihan(possu, nauta, broileri) suolattomassa vedessä - myös jauhelihan valmistin näin - ja tehosekottimella muussiksi. Pakatin annospaloina jääpalarasiaan, mutta se kannattaa voidella ruokaöljyllä niin irtoaa paremmin. Palat pussiin ja takaisin pakkaseen Yksi lihanappi yhtä pilttipurkillista kasvismössä kohti on kuulemma sopiva määrä. Sillä tavalla saa vaihtelua ruokaan.
Eikös bataatti tavallaan korvaa perunan?
 
vaavi-taavi
Omalle vauvalleni en ole porkkanaa kotikeittoisesti antanut, koska silloin alussa, kun aloitin kasvissoseiden antamisen, sai porkkanasta punaista ihottumaa kasvoihin. Teollisen porkkanan tuntuu sietävän.
Oletko jo antanut vauvallesi puuroja, viljatuotteita? Itse aloitin puurojen antamisen keittämällä riisihutalepuuron veteen. Gluteeni olisi jotenkin pahasta antaa liian aikaisin, ??? joten en uskaltanut viljaa aloittaa ennen kuin n. 6 kk iässä. Mutta Riisitärkkelystähän on niissä hedelmäsössissäkin, siksi aloitin riisipuurolla.

Voit myös tehdä marjakiisseleitä, suurusta maizenalla tai ohrakkaalla. Ainakin 6 kk ikäiselle saa antaa puolukkapuuroa, joko ruisjauhoon tai vatkattua mannasuurimoihin tehtynä. Sokeriahan on hedelmäsokerina valmissoseissakin, mutta saa laittaa tavallista sokeria, sanoi terkkari.

Tuore päärynä on muuten niin pehmeää ja vetistä, että sitä voi kaapia lusikkaan ja antaa ihan semmosenaan!! Keittäminen tosin "laimentaa" jos allergiaa pelkää, mutta harvempi kait päärynälle on..
 
Emppuliini75
Oletko huomannut mille muille ruuille vaavisi on allerginen? Imetätkö? Kysyn siksi että vauva voi herkistyä ruoka-aineille myös äidinmaidon kautta. Meidän neiti oli allergia-altistuksessa kahden ja puolen kuukauden iässä ja oli oikea "allergiapakkaus". Oletteko te olleet saikulla altistuksessa?
 
useamman äiti
Nuo allergiajutut ovat niin yksilökohtaisia, että mitään varmaa ainetta ei voi sanoa. No, vedellehän ei kai kukaan tiettävästi ole allerginen... Ei auta kuin testailla vaan ruoka-aine kerrallaan, mikä sopii.
Kyllä noita valmisruokiakin taitaa sentään muutama olla, jossa ei ole perunaa, ainakin sellainen mielikuva minulla on. Valmisvalikoimaa kannattaa tarkastaa valmistajien nettisivuilla, kaupassahan niitä pikkutekstejä ei aina jaksa niin tarkkaan lueskella. Omakohtaisesti olen joutunut etsimään ruokia, joissa ei olisi porkkanaa, se nimittäin on vielä yleisemmin allergiaa aiheuttava kuin peruna ja sitäkin tungetaan lähes joka soseeseen halpuutensa vuoksi. Yleensä ne muutamat soseet, joissa sitä ei ollut, olivat kaupasta loppu...
 
useamman äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2004 klo 17:29 aleksin ja aaron mam kirjoitti:
Hei!
minulla on 8kk ikänen poika ja sekä ja käsivarret on täynnä läikkiä punaisia sai perusvoidetta siihen hydrocortisonia myös ja mietin mille vois olla allerginen,millanen iho lapsellasi on..poika ei syö sitrusjuttuja niin kuin välipaloja.. :/
Miten mahtaisi olla porkkana? Meillä teki noita läiskiä jalkoihin ja takamukseen. Itse en ensin osannut yhdistää, koska se porkkanan syönti oli alkanut aikaa sitten ja seuraavia kokeiltiin. Kokenut neuvolantäti tokaisi nähdessään, että onpa porkkana-allergia. Nyt kouluikäisenä porkkana vihdoin tuntuu menevän. Aikaisemmin se tuntui välillä menevän raakanakin, mutta sittemmin puhkesi taas uudestaan, kun aina jonkin vuoden välein testattiin.
 
Emppuliini75
Monet ruoka-aineet voivat aiheuttaa ihottumaa ja laikkuja ja tietenkin mahavaivoja. Meillä suurin syypää oli maito. Päärynäkin allergisoi siinä missä porkkana tai sitruksetkin jos niikseen sattuu. Meillä noi kaikki edellä mainitut allergisoi. Mut kyllä niiden allergioiden kanssa pärjää ja tietoutta on jo tosi paljon saatavissa. Mm. allergia- ja astmaliitosta saa hyviä vinkkejä myös ruoka-aineallergiset! Ja neuvolassa kannattaa jutella kaikki mahdolliset epäilykset ja pyytää päästä lääkärille niin sitä kautta sit pääsee tutkimuksiin jos on tarvetta. Tsemppiä!!!
 
muumimaya
Kiitoksia monista vastauksista, kommenteista ja vinkeistä!! Tässä hieman vastauksia edellä kirjoittaneiden kysymyksiin. Pojallani on atooppista ihottumaa poskissa, käsivarsissa sekä jaloissa. Silloin kun olen kokeillut hänelle peruna ruokaa ne ovat pahentuneet ja levinneet entisestään. Muuten ne pysyvät aika hyvinä voiteilla ja öljyillä. (Myös tyttärelläni oli 0-3v asti atooppista ihottumaa, mutta hänellä siihen ei liittynyt ruoka-aine allergioita.) Täysimetin vain 2 viikkoa jonka jälkeen jouduin jo antamaan lisänä korviketta. Valion tutteli ei käynyt, se tuli aina oksentaen ulos samantien. Vain Nesttlen NAN korvike käy. Imetys loppui kokonaan parin kk:n iässä. Bataatti on tavallaan perunan sukulainen ja korvaa perunan. Kaikenlaisia kasvissoseita olen tehnyt ja niitä täydentänyt välillä naudan tai broilerin lihalla. Mutta olen huomannut että aina kun poika on saanut lihaa, hän ulostaa lähes samantien löysää.. sitä tulee sitten vielä vähän myöhemmin lisää. Riisi, maissi ja kaura tuotteita olen tehnyt hänelle, enkä ole huomannut niistä tulevan mitään. Ostin juuri kaupasta myös ohrasuurimoita ja aion kokeilla sitä ensi viikolla. (Itselläni on myös hieman atooppinen iho, lievä astma ja joitakin ruoka-aine herkistymiä..) Eli, ei ole omenat kauaksi puusta pudonneet..
 
Omasta kokemuksesta vielä neuvoisin että malttia erilaisten ruokien kokeilussa. Kokeile aina yhtä uutta tuotetta ainakin 2vko:a ja aloita hyvin pienellä määrällä. Ainakin meille sanottiin neuvolassa ettei noin pieni lapsi edes tarvitse vielä kovin vaihtelevaa ruokavaliota koska saa korvikkeesta täydennystä eikä osaa itse kaivata vaihtelua.
 
muumimaya
Heips, pitkästä aikaa!! Tässä on muutama kuukausi tullut tehtyä itse kaikki lapsen ruuat paitsi ei jälkkäreitä. (Pojalla peruna allergia) Tässä kolmen-neljän kuukauden aikana tuli etsittyä ja luettua varmaankin satojen 4-5kk ruokapurkkien tuoteselitykset. Huhhuh!! Todellakin kaikkeen mahdolliseen (ei jälkkäreihin) on lisätty perunaa. Myös pasta ja riisi ruokiin. Vain maissi ja porkkana löytyvät yksinään!
Onneksi NYT kun poika on jo 7kk ja olen alkanut tutustumaan alk.8kk ruokapurkkien tuoteselityksiin, olen helpotuksekseni huomannut että niissä ei enää käytetä kaikkeen perunaa!! Ihanaa, voin ostaa välillä valmispurkkeja.
Kiitoksia kaikille jotka antoivat ohjeita ja vinkkejä aiemmin. Erittäin mukavaa kesän odotusta kaikille.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2004 klo 17:29 aleksin ja aaron mam kirjoitti:
Hei!
minulla on 8kk ikänen poika ja sekä ja käsivarret on täynnä läikkiä punaisia sai perusvoidetta siihen hydrocortisonia myös ja mietin mille vois olla allerginen,millanen iho lapsellasi on..poika ei syö sitrusjuttuja niin kuin välipaloja.. :/
Täällä aivan sama juttu. Tyttöni 11kk ikäisellä on kädet, posket, jalat selkä.. Eli koko kehossa melkeinpä punaisia länttejä. Tosi ikävän näköistä. Ja vielä, kun innostuu raapimaan auki, pitää sukkahousuja pitää, ettei saisi auki jaloista raavituksi. Voiteita olemme hänelle laittaneet, mut ei ole auttanut.
Kävimme onneksi tämän kuukauden alussa päivystyksellä, ja saimme läheteen tyksiin. Meillä on tyksissä aika nyt parin päivän päästä. menemme siis allergiatesteihin hänen kanssa, jospa selvisi että mille olisi allerginen.
Kannattaa teidänkin mennä, ja ottaa selvää asiasta.

 
Mulla on nyt 2.5v vanha poika. Hänellä oli heti syntymän jälkeen ongelmia vatsan kanssa. Kakka oli niin kovana että vatsa täytyi toimittaa peräruiskeellä. Ei auttanut mitkään pehmitysaineet.
Kun vatsa saatiin toimimaan alkoi ihottuma pojan ollessa noin 7kk. Kasvot vuotivat oikein visvaa ja muualla raajoissa oli paha ihottuma.
Pric-testeissä eikä verikokeissa näkynyt mitään allergiaa. Sairaalassa oi pikkuinen paljon sänkyyn kiinnitettynä, keittosuola hauteet naamalla. Vähän aikaa iho hiukka parempana ja taas alkoi huuto.
Painelin yksityiselle lääkärille joka sanoi että maito pois. Sitä oli jo kokeiltu mutta sitten piti jättää viljat pois. Helpotti ihottuma vähän mutta ei kokonaan. Jätettiin naudanliha, kala ja kananmuna pois ja ihottumaa ei sen koommin ole ollut. Eli nyt poika on munaton, kalaton, gluteiiniton, naudanlihaton ja maidoton.
=)
 
Minun pojallani myös peruna allergiaa. Ja taistelen saman asian kanssa kun valmis ruokia ei ole. Olen kuitenkin löytänyt MUKSUlta 1liha soseen jossa ei ole perunaa. Ja sitä me nyt sit ollaan vaan syöty ja sekoteltu semperin porkkanaan. Kun poika ei suostu syömään omatekemää ruokaa sellaisenaan kun se on hänelle "liian karkeeta" ja alkaa kakomaan. Toki hän voisi siihen tottua mutta en ole vielä kerennyt totuttelemaan.
Varovaisesti edetään ruokien kaa ja kovin laaja ruoka valikoima ei vielä ole. =)
 
meidän poika eli pitkään ruokavaliolla johon kuului: parsakaali, hirvenliha, riisi, vadelma ja apteekin korvikemaito. Sit pikkuhiljaa alkoi tulla lisää; bataatti, mustikka... voi ei niitä ees muista enää.
Mutta se ruuanlaitto oli helppoa kun oli vain muutama sallittu ruoka-aine. :snotty:
 

Yhteistyössä