Lapsen alapesusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maalaisjärkeä löytyy kyllä, kokemuksia vain kaipai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Kiitos, onpas tänne ilmestynyt paljon vastauksia.

Kommentteja..

Miksi joka päivä suihkuun? Siksi, että sinne pepun väliin kertyy lapsillakin yhtä sun toista
päivän aikana ja jos ei sitä illalla pese pois se kutiaa yöllä ja sitten unissaan raapii peppuansa ja siitä taas seuraa iloiset kihomadot... :x

Molemmat lapset atoopikkoja ja minä itse myös ja iho voi paremmin kun sen suihkuttaa joka päivä.
Olennaista ei ole niinkään vesi vaan se mitä saippuaa käyttää.

Eikö teillä ode sitä bideetä että alapään voisi pestä ilman kokovartalosuihkua?

Ja eihän atoopikko käytä yhtään mitään saippuaa! Minä en voi atoopikkona käydä joka päivä suihkussa, sillä juuri se vesi kuivattaa ihoa. Joka toinen päivä kun käy, ei tarvitse kokovartalorasvausta eikä sitten tarvitse sitä rasvaa olla päivittäin suihkuttelemassa pois. Olkoonkin nykysuositus, minusta on älytöntä kuivattaa ihoa päivittäisellä suihkulla ja sitten pitää rasvata ja sitten pitää taas joka päivä pestä vanha rasva pois että voi laittaa uuden rasvan puhtaalle iholle..... Melkoinen noidankehä!

Joo en minäkään ihan ymmärtänyt tuota että atooppinen iho vois paremmin jos pesee joka päivä. Mä pesen meidän tytön kaks kertaa viikossa ja rasvaan päälle niin silloin iho pysyy hyvänä eikä kuiva liiaksi. Alapesu tehdään joka ilta käsisuihkulla.

Mua huvittaa ystäväni joka valittaa aina rutikuivasta ihostaan ja hän käy kaks kertaa päivässä suihkussa eikä edes tee mitään fyysistä työtä tai harrasta liikuntaa. Eiks aikuinen ihminen tajua.

Mä olenv armaan kumma äiti. Meillä nuo riiviöt 3,5v ja 4,5v käyvät joka toinen päivä suihkussa tai saunassa. Joka toinen päivä ei käydä edes peppu/alapää pesulla. Enkä ny oikeesti ymmärrä miksi tarttis ees.

Alkuperäinen kirjoittaja superkissa:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Eiks teillä oo käsisuihkua? En muuten ole ikinä pyyhkiny poikani persettä paperilla :D vaan joka kakan jälkeen pestään käsisuihkulla. Oli varmaan vuoden ikäinen kun aloin pestä pytyllä suihkulla, en tosiaan jaksaisi kannatella missään lavuaarin äärellä, enkä halua paskaa lavuaariin. :xmas:

Minun lapsella ei oo persettä ja sieltä ei tuu paskaa. Minun lapsella on peppu ja sieltä tulee kakkaa.

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Eiks teillä oo käsisuihkua? En muuten ole ikinä pyyhkiny poikani persettä paperilla :D vaan joka kakan jälkeen pestään käsisuihkulla. Oli varmaan vuoden ikäinen kun aloin pestä pytyllä suihkulla, en tosiaan jaksaisi kannatella missään lavuaarin äärellä, enkä halua paskaa lavuaariin. :xmas:

Minun lapsella ei oo persettä ja sieltä ei tuu paskaa. Minun lapsella on peppu ja sieltä tulee kakkaa.

No paska on paskaa vaikka miksi kakkeliksi sitä nimittäisit :saint:

Mies tuossa sano, että meiän pojalla on pemppu ja sieltä ksvaa ruusuja
:laugh: :laugh: :laugh:

No meidän perheessä on kolme atoopikkoa (yksi erittäin super sellainen) ja voin kertoa, että
iho pysyy miljoona kertaa paremmassa kunnossa kun peseytyy joka ilta, kun että peseytyisi harvemmin.

Ja pestäänkö alapää saippualla? Ei tietenkään, mutta pyllynposket kyllä.

Ja sanokoot asiantuntijat mitä hyvänsä, en alapesuista lasten kanssakaan luovu.

Aloitin tämän topicin koska halusin löytää kätevän tekniikan isomman lapsen peppupesuihin ja
saada tietoa koska opettaa esikoinen peseytymään myös alapesujen osilta itse.

Ihan vaan tosta alapesun useudesta/määrästä: siis meillä on vasta 1,5v tyttö jonka pylly pestään vielä aina lavuaarin päällä tai suihkussa kakan (pottaan tai vaippaan) jälkeen ja tätä voi siis tapahtua 1-5 krt per päivä! Miten joku voi siis sanoa, että päivittäinen alapesu on liian usein... ja peppu pestään myös ensimmäiseksi aamulla + viimeiseksi illalla ilman kakkaakin.

Mäkin olen ymmärtänyt että nykyään suositellaan suihkussa käyntiä myös atoopikolle. Siis useammin kuin kerran viikossa. Mutta siinä on oleellista se että siellä ollaan tarpeeksi kauan ja kun ihohuokoset on auki niin sitten heti suihkun jälkeen rasvataan riittävän kosteuttavalla voiteella jolloin se imeytyy ja "lukittuu" ihoon kun ihohuokoset sulkeutuu sitten taas suihkun jälkeen. Ite en oo atoopikko ja olen sitä mieltä että jokainen hakee itselleen sopivat hoitomuodot, sanoi suositukset mitä tahansa :) Eli turha jeesustella jos jonku iho voi hyvin kerran päivässä suihkuttelulla ja toisella taas kerran viikossa suihkuttelulla... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Mäkin olen ymmärtänyt että nykyään suositellaan suihkussa käyntiä myös atoopikolle. Siis useammin kuin kerran viikossa. Mutta siinä on oleellista se että siellä ollaan tarpeeksi kauan ja kun ihohuokoset on auki niin sitten heti suihkun jälkeen rasvataan riittävän kosteuttavalla voiteella jolloin se imeytyy ja "lukittuu" ihoon kun ihohuokoset sulkeutuu sitten taas suihkun jälkeen. Ite en oo atoopikko ja olen sitä mieltä että jokainen hakee itselleen sopivat hoitomuodot, sanoi suositukset mitä tahansa :) Eli turha jeesustella jos jonku iho voi hyvin kerran päivässä suihkuttelulla ja toisella taas kerran viikossa suihkuttelulla... :)

Nopea rasvapesu päivittäin, miksi? koska lika lisää infektioriskiä suuresti....lueskelin noita asiantuntioiden ohjeita tuossa eilen ja tämä oli se kaikkein tärkein ohje jos sairastaa ihotautia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielestäni tuo alapäänpesu vähintään kerran päivässä kuuluu ihan perushygieniaan. Yäk, niitä jotka ei pese edes sitä kertaa.. :X

Tuokin oli niissä ja asiantuntiat myöskin sanoivat, että teini-iästä lähtien pitää alapää pestä kaksi kertaa päivässä lian aiheuttaman infektioriskin vuoksi.

Meillä 6 atoopikkoa ja uusimmat suositukset ovat peseytyä päivittäin.Rasvaus on tietenkin ensiarvoisen tärkeä.Kosteaan ihoon voiteet imeytyy parhaiten.

Meillä pestään peput kakan jälkeen, myös aikuisten, Mulla ja ukolla on ollu molemmilla peräpukamia usein ja loppuivat kuin seinään sen jälkeen kun siirryttiin paperillapyyhkimisestä vesipesuun. Bakteerikannalle se ei ole tehnyt hallaa, hiivatulehdukset emättimessä loppuivat samaan kohtaan (+vaihdoin tampoonit ja siteet kuukuppiin).

Minä pesen vielä 6v tytöltä joka ilta pepun, suihkussa /saunassa käydään muuten sitten noin 2 kertaa viikossa. Alapää pestään ihan vedellä vaan. Ja jos sitä ei pese päivittäin, se alkaa haista! neiti pyyhkii kyllä itse ja ihan kohtuuhyvin, mutta on aina ollut niin, että alkaa pimppi tuoksahtaa jos ei pestä päivittäin.

Itse ei vielä pese koska ei jaksa edes hampaitaan harjata kunnolla. Ei pesisi niin että siitä olisi oikeasti hyötyä, suihkussa jos käy itse ei edes hiuksia kastelisi. Ja kokemuksesta on huomattu että pesu on tarpeen koska muuten hautuu pimppi.

Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:
Nopea rasvapesu päivittäin, miksi? koska lika lisää infektioriskiä suuresti....lueskelin noita asiantuntioiden ohjeita tuossa eilen ja tämä oli se kaikkein tärkein ohje jos sairastaa ihotautia.

Mutta jos iho pysyy ehjänä ilman jokapäiväistä lutraamista, ei se infektoidukaan helposti siitä liasta (siis hiestä ym., näkyvä lika tietysti pitää pestä vaikka päivittäin).

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

Kyllä näin on.

Mutta jos iho pysyy ehjänä ilman jokapäiväistä lutraamista, ei se infektoidukaan helposti siitä liasta (siis hiestä ym., näkyvä lika tietysti pitää pestä vaikka päivittäin).

Vesipesun ja rasvapesun eroa ei siis tiedetä? mutta minulle on aivan sama miten kukin hoitaa ihoaan...kerroin vain sen mitä sanotaan...missään ei puhuta muusta kuin rasvapesusta....

Vesipesun ja rasvapesun eroa ei siis tiedetä? mutta minulle on aivan sama miten kukin hoitaa ihoaan...kerroin vain sen mitä sanotaan...missään ei puhuta muusta kuin rasvapesusta....

Eli minun pitäisi atoopikkona alkaa rasvapestä ihoani päivittäin, koska minulla on ihosairaus ja asiantuntijat käskevät niin? Vaikka iho selviää ilman rasvaa (tai hyvin pieniä alueita rasvaten) kun sitä ei pestä päivittäin. Missä maalaisjärki?

Eli minun pitäisi atoopikkona alkaa rasvapestä ihoani päivittäin, koska minulla on ihosairaus ja asiantuntijat käskevät niin? Vaikka iho selviää ilman rasvaa (tai hyvin pieniä alueita rasvaten) kun sitä ei pestä päivittäin. Missä maalaisjärki?

Eihän kukaan niin sanonut. Ne on vaan ne suositukset, jolla useimpien iho pysyy kunnossa. Jos sulla on niin hyvässä kuosissa iho ettet tarvitse joka päivä rasvausta niin ole tyytyväinen!

Mulla kans atooppinen iho, ja se näin aikuisiällä tullut niin hyvään kuntoon ettei liiemmin tarvitse ajatella hoitoa. Yks vuotiaalla lapsella taas jos jättää päivittäiset pesut ja rasvaukset pois niin kamalaan kuntoon menee. Eli kukin tyylillään, kuten sanottu jo moneen kertaan...

Samoin meillä. Yrittää siinä sit kasvattaa lapsesta siistikielistä kun toiset vanhemmat vähän välittää...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Samoin meillä. Yrittää siinä sit kasvattaa lapsesta siistikielistä kun toiset vanhemmat vähän välittää...

No miksi sinun pitää kantaa huolta muiden sanomisista jos itse opetat lapsellesi siistiä kieltä?

Yhteistyössä