Lapsen alapesusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maalaisjärkeä löytyy kyllä, kokemuksia vain kaipai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maalaisjärkeä löytyy kyllä, kokemuksia vain kaipai

Vieras
Meillä käydään joka ilta suihkussa ja kyselen nyt esikoisen ollessa 4-v.
että koska lapsen pitäisi opetella tekemään alapesu itsenäisesti?

Ja tarkoitan nyt nimenomaan pepun pesua. Tähän asti olen nostanut lapsen vielä suihkun alla käsivarrelleni ja pessyt siinä kun seisten on vähän turhan hankalaa ja paperijäämät tai kakkajäämät saattaa helposti jäädä peppuun.

Ja kyllä, mahdollisille kettuilijoille, pyyhimme kyllä pepun niin, että sinne ei jää
paperitolloja tai kakkaa, mutta silti peppu on suihkussa pestävä koska se on likainen.

Riippu lapsesta, mut sanoisin useamman lapsen kasvattaneena et kouluiässä voi alkaa jo vaatia et itse pesee. No sekin on vähän niin ja näin eka-toka luokalla viimestään.

Meillä tyttö 4v käy suihkussa muuten itse, mutta alapesussa autettaan. On opetettu itsekin pesemään mut pestään silti että kaikki lambinöyhtä lähtee (lambi wc-paperi jää nimittäin kiinni).

Eiks teillä oo käsisuihkua? En muuten ole ikinä pyyhkiny poikani persettä paperilla :D vaan joka kakan jälkeen pestään käsisuihkulla. Oli varmaan vuoden ikäinen kun aloin pestä pytyllä suihkulla, en tosiaan jaksaisi kannatella missään lavuaarin äärellä, enkä halua paskaa lavuaariin. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Eiks teillä oo käsisuihkua? En muuten ole ikinä pyyhkiny poikani persettä paperilla :D vaan joka kakan jälkeen pestään käsisuihkulla. Oli varmaan vuoden ikäinen kun aloin pestä pytyllä suihkulla, en tosiaan jaksaisi kannatella missään lavuaarin äärellä, enkä halua paskaa lavuaariin. :xmas:

Minun lapsella ei oo persettä ja sieltä ei tuu paskaa. Minun lapsella on peppu ja sieltä tulee kakkaa.

Siis ihan oikeesti vai, et ole koskaan pyyhkinyt paperilla? Kuulostaa todella kummalta. Miten ihmeessä sä saat kaikki kakat pois pelkällä suihkulla. Pyyhitkö edes omaa takapuoltasi "ison hädän" jälkeen?

Mä pesen vielä tuon 2 1/2v pyllyn lavuaarissa, painaahan se mutta ei siinä minuuttikaupalla roikuta, kyllä mä sen verran jaksan. Ja 5v pojan pylly pestään joko suihkussa tai pyntyllä käsisuihkun kanssa. Mä kans ajattelen että sitten kouluikäisenä pystyis itse huolehtimaan pyllyn pesusta, siihen asti meillä se on vanhempien tehtävä.

huoh, ei kannata pestä noin usein lasta. Ton ikäinen lapsi ei tarvitse jokapäiväistä suihkua, niin sanoi ala-asteella terveydenhoitajani. Kun kuuli että "käyn" jokapäivä suihkussa! Murros-iässä vasta jokapäiväinen suihku tarpeen!

Meijä 28 vuotias ei käy jokapäivä alapesulla. Täällä on taas näitä nykyajan ylihygieenisiä ihmisiä. Käsittämätöntä touhua, pikkulapsilla pitäs rampata jatkuvasti alapesulla heh heh...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Meillä tyttö 4v käy suihkussa muuten itse, mutta alapesussa autettaan. On opetettu itsekin pesemään mut pestään silti että kaikki lambinöyhtä lähtee (lambi wc-paperi jää nimittäin kiinni).

Asian vierestä, mutta jos tuo vessapaperi jättää nouhtää peppuun niin miksi ihmeessä käytätte sellaista?
Mä vaihtasin merkkiä.

Meillä 4v8kk esikoinen pesee suihkussa itse peppunsa ja pippelinsä suihkussa ja hyvin peseekin. On vissiin isältään ottanut mallia.
Keskimmäinen 2v5kk osaa myös jo itse pestä suihkussa, mutta toki pesen hänen peppunsa vielä kertaalleen sen jälkeen.

Iltapesun alapesu tehdään myös suihkussa, pestään siis vain peppu ja pippeli. En jaksa enää kannatella kumpaakaan lavuaarin yllä. Tai jaksaisin, mutta se on turhan hankalaa.

Likka alko joskus 5v pestä käsisuihkulla alapään iltaisin ennen nukkumaan menoa ja näin vieläkin toimii koska meillä ei käy lapset joka päivä suihkussa 2-3 kertaa viikossa riittää nehän kuivuisi kokoon kun muutenkin herkkä ihoisia ovat jos joka päivä pistäisin ne suihkuun.
niin ja kuopuksen 2v pesasen lavuaarissa pepun illalla

Kiitos, onpas tänne ilmestynyt paljon vastauksia.

Kommentteja..

Miksi joka päivä suihkuun? Siksi, että sinne pepun väliin kertyy lapsillakin yhtä sun toista
päivän aikana ja jos ei sitä illalla pese pois se kutiaa yöllä ja sitten unissaan raapii peppuansa ja siitä taas seuraa iloiset kihomadot... :x

Molemmat lapset atoopikkoja ja minä itse myös ja iho voi paremmin kun sen suihkuttaa joka päivä.
Olennaista ei ole niinkään vesi vaan se mitä saippuaa käyttää.

Itselläni ja miehelläni on mukavampi olla kun tietää olevansa joka paikasta puhdas ja kumppani tuoksuukin paremmalta. Ei me myöskään olla koskaan kipeitä. Oikeasti. Lapset ei oo kertaakaan sairasteen kuume-flunssaa tai mahatautia jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis ihan oikeesti vai, et ole koskaan pyyhkinyt paperilla? Kuulostaa todella kummalta. Miten ihmeessä sä saat kaikki kakat pois pelkällä suihkulla. Pyyhitkö edes omaa takapuoltasi "ison hädän" jälkeen?

Ihan ohimennen..mutta paremminhan ne kakit vedellä lähtee kuin paperilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ihan ohimennen..mutta paremminhan ne kakit vedellä lähtee kuin paperilla.

Mäkin ihmettelen tätä. Miten niin ei lähtisi vedellä? Jos kätesi likaantuvat, niin vedellähän ne kai peset, etkä vessapaperilla?

Joskus epähuomiossa/kiireessä jäi tytölle ihan hillittömän paljon sitä paperia kii pyllyyn kun pyyhin, vähän säälitti kun toinen yritti kertoo et pyllyssä on jotain ja sit tuli viimisellä pyllistää et äiti kato! Paperi vaan pilkisti sieltä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja superkissa:

Minun lapsella ei oo persettä ja sieltä ei tuu paskaa. Minun lapsella on peppu ja sieltä tulee kakkaa.

No paska on paskaa vaikka miksi kakkeliksi sitä nimittäisit :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja superkissa:

No paska on paskaa vaikka miksi kakkeliksi sitä nimittäisit :saint:

näin meilläki... ja ihan maalta ollaan. Minkäs teet, kun täällä lehmänpaska on lehmänpaskaa/sontaa ja ihmisellä myös...
Toki mielelläni opettasin "siistimmän" kielen, mut kun isommat puhuu kusesta, paskasta ja perseestä...
Ite puhun pienemmille pisusta, pepusta ja kakasta..

Juu ei meillä vaan joka päivä pehvaa/alapäätä pestä. Ison hädän jälkeen, jos kakka takertuu peppuun kiinni tai on sellaista tarttuvaa, niin pesen käsisuihkulla paperilla pyyhkimisen jälkeen. Muutoin normaalisti pestään kun käydään suihkussa n.2-3krt.viikko. Jos lapsen peppu/pimppa kutiaa, niin silloin pestään... Miksi ihmeessä pitäisi pestä joka päivä/monta krt.pvä? Mielestäni turhaa... alapääkin tarvitsee normaalin bakteerikannan suojataakseen limakalvoja... Pesu/saippuat kuivattavat ja tekevät hallaa... Te jotka pesette varsinki ap. Pesetkö saippuan kanssa vai pelkällä vedellä?

Alkuperäinen kirjoittaja Huh :
Juu ei meillä vaan joka päivä pehvaa/alapäätä pestä. Ison hädän jälkeen, jos kakka takertuu peppuun kiinni tai on sellaista tarttuvaa, niin pesen käsisuihkulla paperilla pyyhkimisen jälkeen. Muutoin normaalisti pestään kun käydään suihkussa n.2-3krt.viikko. Jos lapsen peppu/pimppa kutiaa, niin silloin pestään... Miksi ihmeessä pitäisi pestä joka päivä/monta krt.pvä? Mielestäni turhaa... alapääkin tarvitsee normaalin bakteerikannan suojataakseen limakalvoja... Pesu/saippuat kuivattavat ja tekevät hallaa... Te jotka pesette varsinki ap. Pesetkö saippuan kanssa vai pelkällä vedellä?

Ei "normaali bakteerikanta" tarkoita sitä, että alapäässä annetaan kaiken lian hautua päivätolkulla. Kyllä meillä ainakin niin aikuisten kuin lastenkin alapäät pestään joka päivä ainakin kerran - useamminkin, jos isommalla asialla useammin käydään. Ja ihan vesipesu riittää. Ei siis odotella kutinoita, ennen kuin pesulle mennään...

vaippaikäsiltä olen pessyt peput aamulla ja illalla + isomman tarpeen tullessa. Kolmevuotiaalta pesen iltaisin + kun tulee kakka. Minulla on yksi sukulaisperhe, jossa lapsen peppu, siis vaippaikäisenkin, pestään vain kun tulee kakka. Kamala löyhkä tulee vaippaa vaihdettaessa ja pepun ihokin kivassa kunnossa....

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Kiitos, onpas tänne ilmestynyt paljon vastauksia.

Kommentteja..

Miksi joka päivä suihkuun? Siksi, että sinne pepun väliin kertyy lapsillakin yhtä sun toista
päivän aikana ja jos ei sitä illalla pese pois se kutiaa yöllä ja sitten unissaan raapii peppuansa ja siitä taas seuraa iloiset kihomadot... :x

Molemmat lapset atoopikkoja ja minä itse myös ja iho voi paremmin kun sen suihkuttaa joka päivä.
Olennaista ei ole niinkään vesi vaan se mitä saippuaa käyttää.

Eikö teillä ode sitä bideetä että alapään voisi pestä ilman kokovartalosuihkua?

Ja eihän atoopikko käytä yhtään mitään saippuaa! Minä en voi atoopikkona käydä joka päivä suihkussa, sillä juuri se vesi kuivattaa ihoa. Joka toinen päivä kun käy, ei tarvitse kokovartalorasvausta eikä sitten tarvitse sitä rasvaa olla päivittäin suihkuttelemassa pois. Olkoonkin nykysuositus, minusta on älytöntä kuivattaa ihoa päivittäisellä suihkulla ja sitten pitää rasvata ja sitten pitää taas joka päivä pestä vanha rasva pois että voi laittaa uuden rasvan puhtaalle iholle..... Melkoinen noidankehä!

Mä nostan meijän poitsun lavuaarin reunalle istuu, kyllä aina suurimmat kikkareet pyyhitään ensin mutta eipä tarvi roikotella pari vuotiasta kun vähän tukee samalla kun se istuu ite :D tai toinen vaihtis on että nostan seisomaan ammeeseen ja sit suihkutellaa :xmas:

Yhteistyössä