Lapsen änkytys

Meillä tyttö 2v1kk ja on puhunut mielestäni ikäisiään paremmin jo puolisen vuotta. Nyt on myös oppinut taivuttaan sanoja ihan oikeisiin muotoihin lauseissa, mutta samalla mukaan on tullut änkytys. Tätä on nyt jatkunut parisen viikkoa.

Välillä voi olla hetkiä, että puhuu ihan selvästi, mutta taasen välillä voi olla, että jokaisen sanan ensimmäistä tavua toistaa kaksi- kolme kertaa. Välillä myös tuntuu, ettei tahdo millään saada sanottua jotakin sanaa.

Onko kokemuksia lapsen änkytyksestä ja missä vaiheessa siitä kannattaa olla huolissaan?

Vielä en ole asian suhteen ollut neuvolaan yhteydessä, eli pitäisiköhän heti jo ottaa yhteyttä vai seurata tilannetta?
 
miu
anna olla vaan, varmasti menee itsestään ohi viimeistään puolessa vuodessa. Meillä oli juuri samanlainen tapaus ja annoimme lapsen puhua ihan rauhassa asiansa auttamatta tai korjailematta. syksyssä meni ohi sitten.
 
Me ei miehen kanssa olla puututtu siihen mitenkän, eli kärsivällisesti annettu lapsen sanoa asiansa loppuun.

Itse en ole vain ikinä kuullut kenenkään lapsen änkyttävän tai edes puhuttavan lapsen änkytyksestä, eli onkohan tämä sit yksi niistä asioista, joista vaijetaan??

Onko kokemuksia siitä, että kuinka kauan änkytys saa jatkua, ennenkuin lapsi pitää viedä puheterapiaan tms.??

Itsellä kun ei ole asiasta mitään kokemusta ennen tätä..

 
Meillä oli pojalla jossain vaiheessa änkytystä, mutta pikkuhiljaa on loppunu. Aijemminkin sitä oli vain ajoittain ja jos vaikka innoissaan kerto jotain. Nyt ekaluokkalainen ei änkytä oikeastaan ollenkaan. Asialle ei koskaan tehty mitään, ei edes neuvolassa puututtu vaikka asiasta juteltiin
 
Mun 3,5v likka änkyttää ja on änkyttäny jo reilun vuoden.Välillä se on pois ja sit tulee takas.
Puheterapeutilla on käyty ja todettu et neidillä on kiire puhua ja tuoda julki asia mutta sanat jääkin kurkkuun kun kovalla kiireellä yrittää puhua.

Meillä tilannetta pahentaa isotsiskot jotkat ei millään jaksais kuunnella loppuunn ja keskeyttää neidin puheen.
Mutta menee ohi kunhan puhe on täysin hallinnassa ja oppii itse keskeyttää :)
Ei saa korjata paitsi silloin kun sana jää pahasti päälle niin keskeyttää ja pyytää sanomaan uudelleen,yleensä se tuleekin sitten puhtaasti ekalla kerralla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
Mun 3,5v likka änkyttää ja on änkyttäny jo reilun vuoden.Välillä se on pois ja sit tulee takas.
Puheterapeutilla on käyty ja todettu et neidillä on kiire puhua ja tuoda julki asia mutta sanat jääkin kurkkuun kun kovalla kiireellä yrittää puhua.

Meillä tilannetta pahentaa isotsiskot jotkat ei millään jaksais kuunnella loppuunn ja keskeyttää neidin puheen.
Mutta menee ohi kunhan puhe on täysin hallinnassa ja oppii itse keskeyttää :)
Ei saa korjata paitsi silloin kun sana jää pahasti päälle niin keskeyttää ja pyytää sanomaan uudelleen,yleensä se tuleekin sitten puhtaasti ekalla kerralla.

Missä vaiheessa te menitte puheterapeutille, ohjattiinko teidät sinne neuvolasta vai itsekkö varasitte ajan?


 

Yhteistyössä